Edderkoppkrokens forum
April 21, 2011, 01:12:15 PM *
 

 
Ta en tur innom våre fantastiske museer i nord!
Forumets forside Nettside om edderkopper driftet av Glenn Halvor Morka. Finn edderkoppslekt. Alle edderkoppsiders mor! Artikler skrevet av brukerne selv, samt forumveiledning. Magne Farlunds edderkoppblogg. Denne mailadressen er ikke til artsidentifiseringsspørsmål. Legg heller spørsmålet inn på forumet!  
Brukernes egne artikler

Preparering av epigyner og palper. Del 1.

 

 

Hulsliping av objektglass

Tekst & usignerte fotos av Glenn Halvor Morka

 

Hulslipte objektglass til preparering av edderkoppenes epigyn/vulva ved melkesyremetoden, er såre enkelt å gjøre selv med det rette utstyret. På 10 minutter lager man lett 2-3 forsenkninger i glasset. Det vi trenger til jobben, er objektglass, minidrill med lite smergelhode og et egnet underlag.

 

Objektglassene man bruker til mikroskopene er som regel varmebestandige, og egner seg godt til forarbeid og preparering av edderkoppenes epigyn og vulva. Formålet med hulslipingen av glassene, er å få laget en liten forsenkning i glasset som rommer en dråpe melkesyre. Det er denne "skåla" man senere skal varme opp det uttatte epigynet i.

I artikkeleksempelet, har jeg brukt objektglass av typen "Elka", med målene 76 X 26 mm. Tykkelsen målte jeg til ca. 1,1 mm.

 

Objektglass.

 

Minidrillen jeg bruker, koster et par hundrelapper på Europris. Til denne jobben trenger man ikke dyre modeller, siden det knapt nok blir slitasje på utstyret. Disse drillene kan også brukes til mye annet, og det følger ofte med mye snasent utstyr. Her kan man gjøre alt fra å borre og til fingravering i metall og glass. Den funker også fint som skrutrekker til mindre skruer. Alt i alt, -et riktig så hendig verktøy. :)

Minidrill.

 

Et funksjonelt underlag til slipeobjektet er kjekt å ha. Hovedsaken er at det ikke er for tykt og mykt, slik at glasset sprekker ved press. Det er tynne og sprø saker dette her. Jeg bruker en tynn skinnlapp som ikke sklir på underlaget. Plast eller papir funker greit det også, men er noe mer sklient og vimsete. Det er en fordel å bruke litt mørkt underlag, siden man da ser slipeområdet lett. (Dette er nesten umulig mot lyse flater)

Objektglass oppå skinnlapp.

 

Forskjellige slipe og smergelhoder følger som regel med minidrillen når den kjøpes. Jeg har valgt å bruke et konet et. Da får man laget et lite funksjonelt slipepunkt i midten man kan jobbe utfra. Desto mindre slipeflate, jo mer støtt kan man jobbe.

Smergelhode til minidrill.

 

Har man en stor drill liggende, kan man bruke et rundt smergelhode. Da kan man også legge drillen litt på skrå og støtte den på det viset. Arrangementet av objektglasset kan varieres alt etter det en er mest komfortabel med. På bildet under, ser vi hvordan Arne Fjeldberg har rigget til arbeidsstykket for hulsliping.

Slipearrangement av objektglass.

 

Man skal ikke trykke hardt under slipingen, bare såvidt tøtsje underlaget. For hardt press på slipehodet fører til stygge og ødeleggende riper, eller i verste fall, knusing av glasset. Dype riper i glasskåla vil føre til stor "bakgrunnstøy" i det senere mikroskopbildet. Selv velger jeg å begynne med tørt slipehode, og når jeg nærmer meg ønsket dybde fukter jeg det. Da vil slipestøvet blande seg med vannet til en slurry, som funker som et poleringsmiddel i tillegg. Ved veldig lett trykk mot slutten av prosessen kan man få ganske blanke slipeflater.

Smergelhodet fuktes i vann.

 

Hastigheten på drillen min setter jeg til rundt 2. Den har trinnløs hastighetsregulering fra 1-6. Selv syntes jeg å ha best kontroll med slipehodet når det ikke er for stor hastighet på det. Blir farten større, spretter både vann og "slipepasta" veggmellom, og det er lett for slipehodet å fyke utenfor arbeidsområdet. Pent blir det ikke, om man skal være litt nøye på det.

Hastighetsbryter.

 

En stødig arbeidsstilling er uten tvil viktig for et bruktbart resultat. Ved å holde drillen loddrett, samtidig ved at man støtter både glass og drill mot andre håndbaken gir god stabilitet. Først setter man et tynt slipepunkt i sentrum av "skåldiameteren". Når det er satt, jobber man seg forsiktig utover mot sidene i rolige sirkelbevegelser. Dette går ganske fort, og et par minutters sliping er flust nok til å komme ned i funksjonell dybde. ( ca. 1/3 mm)

Grei arbeidsstilling.

 

Et objektglass har fint plass til tre fordypninger. Disse kan man lage med forskjellige diametre og dybder om man vil. Det kan være veldig greit hvis man har mange forskjellige typer og slekter edderkopper som skal undersøkes på en gang. Legg merke til det fine glasstøvet som danner seg under slipingen. Det er dette, sammen med vann som danner "poleringsspastaen" jeg tidligere nevnte. En god ting kan ikke sies ofte nok, men bruk beskyttelsesbriller, hvis du ikke har briller fra før! Slipeavfall kjenner godt veien opp til ubeskyttede øyne... (Har solid erfaring med øyeskade)

Hulsliping.

 

 

Ferdig hulslipte objektglass.

 

 

Selve prosessen med melkesyrepreparering kommer jeg tilbake med i et par kommende artikler, -forhåpentligvis innen kort tid.

 

 

 

 

 

16/11-2011
Glenn Halvor Morka.

 

 

 

Untitled Document