Author Topic: Nattejakt etter Panseredderkoppen, Xysticus luctator.  (Read 4639 times)

Offline Admin

• Administrator
Nattejakt etter Panseredderkoppen, Xysticus luctator.
« on: September 17, 2010, 07:59:55 AM »

På nattejakt etter
Panseredderkoppen, Xysticus luctator

Mange av edderkoppene våre er nattaktive, derfor må man ofte ty til uortodokse metoder for å finne dem i de mørke timer. Her er en liten snutt om en slik nattejakt. Blir jakten vellykket tro?

« Last Edit: September 17, 2010, 08:33:37 AM by Admin »

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
Re: Nattejakt etter Panseredderkoppen, Xysticus luctator.
« Reply #1 on: September 17, 2010, 08:45:48 AM »
@Glenn&Annie

Så det er slik det foregår. Har letet en del etter denne på dagtid uten resultat så langt, men jeg bør nok ta meg en nattur. At et eller annet spennende dukker opp er temmelig sikkert, og kanskje...  :)

Magne.

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #2 on: September 17, 2010, 08:56:07 AM »
@Glenn&Annie

Så det er slik det foregår. Har letet en del etter denne på dagtid uten resultat så langt, men jeg bør nok ta meg en nattur. At et eller annet spennende dukker opp er temmelig sikkert, og kanskje...  :)

Magne.

Jepp, har aldri funnet den om på lyse dagen, kun om natta. Har heller aldri fått den i feller, -noe som tyder på at den ikke vandrer så langt på matauk.
Den graver seg vel kanskje ned i bakken under dette bladet når dagslyset nærmer seg.
Filmen er ikke klippet mer enn 30 sek, og det tok nøyaktig så lang/kort tid å finne den, som i filmens sanntid. Det må vel kalles en smule flaks, hehe..

Håper du finner den, det hadde vært stas! :)

-Glenn
« Last Edit: September 17, 2010, 09:21:52 AM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #3 on: September 17, 2010, 12:49:42 PM »
Glenn & Annie, noe så utrolig rått! Herlig at dere lager videoer også nå! Du er ikke mye kamerasky lengre, må jeg si, Glenn!  ;D

Dette tok meg tilbake til i sommer da vi var ute på nattjakt, sverger på at jeg kjente meg igjen! Også fant dere en panseredderkopp også, det var bare helt fantastisk! Jeg håper dere lager flere slike videoer, de er veldig informative og vil helt sikkert kunne inspirere flere til å fange edderkopper. Utrolig bra tiltak.

Jeg skal selv prøve litt nattfangst i natt, tenker jeg. Skal en tur ut på Senja og vil ta med lyset og prøve.

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #4 on: September 17, 2010, 01:51:25 PM »
Ja, i kveld blir det nattevandring med hodelykt og greier! Kan du beskrive habitattypen litt nærmere? Jeg har noen fine tørre bergskrenter og grusbakker med markjordbær og småskog etc. Er de brukbare? Eller går den inne i skauen? Når på kvelden kan man begynne å søke etter den?

Arne.
« Last Edit: September 17, 2010, 01:54:14 PM by arnef »
Arne Fjellberg

Offline Annie

• Artskoordinator
  • **
« Reply #5 on: September 17, 2010, 04:12:26 PM »
Hei alle sammen :)

Dette var en utrolig morsom og litt urtodoks måte å møte "koppene" våre på. Men hvem sier at man skal være tradisjonell når det kommer til edderkopper? Her er det bare å la fantastien slippe løs ;D
Og heldige er vi som har disse rett utafor stuedøra!

Dette var så gildt at slike snutter kommer det flere av..hvem vet feks hva som skjuler seg under snøen når vinteren kommer? ;D Eller Glenn med hele armen ned i ei maurtue  :o
Og selvsagt vil vi ha med oss "gjesteskuespillere" da også...de kattene er mer som hunder og følger oss absolutt overalt! :D

Mange takk for flotte kommentarer :)

Mvh
Annie
"One Act Of Kindness Can Change The World."

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #6 on: September 17, 2010, 04:12:45 PM »
Glenn & Annie, noe så utrolig rått! Herlig at dere lager videoer også nå! Du er ikke mye kamerasky lengre, må jeg si, Glenn!  ;D

Dette tok meg tilbake til i sommer da vi var ute på nattjakt, sverger på at jeg kjente meg igjen! Også fant dere en panseredderkopp også, det var bare helt fantastisk! Jeg håper dere lager flere slike videoer, de er veldig informative og vil helt sikkert kunne inspirere flere til å fange edderkopper. Utrolig bra tiltak.

Jeg skal selv prøve litt nattfangst i natt, tenker jeg. Skal en tur ut på Senja og vil ta med lyset og prøve.

Kjetil

Takker for hyggelig tilbakemelding!
Kameraet er ikke det gildeste jeg står fremfor, men i opplysningsøyemed blir det litt enklere. Heldigvis, hehe..

Har tidligere prøvd å forklart skriftlig hvordan nattjakt funker, men greier ikke utrrykke meg klart nok. Levende bilder blir nok mer informativt. Måtte komprimere filmfila veldig her for å få spilt av her inne. Derfor er kvaliteten ikke alleverden. Har disse videoklippene liggende i ukomprimert form også, og de er mye bedre kvalitet på. Man ser til og med øynene på katten inni mørket. :)

Ja, du var med på nattjakta så svint i sommer, og det var moro å kunne vise litt dyr! Man treffer jo på de utroligste kryp på natta, ikke bare mange arter edderkopper, men også mer "varmblodige" dyr også. Grevling er en av dem! :D

Håper du finner noe rått på Senja i nattens mulm og mørke! Gleder meg å høre fra den utflukten.

Mvh Glenn.

"Sykemeldt"

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #7 on: September 17, 2010, 04:23:43 PM »
Ja, i kveld blir det nattevandring med hodelykt og greier! Kan du beskrive habitattypen litt nærmere? Jeg har noen fine tørre bergskrenter og grusbakker med markjordbær og småskog etc. Er de brukbare? Eller går den inne i skauen? Når på kvelden kan man begynne å søke etter den?

Arne.

Artig at du vil prøve deg på Panseredderkoppen, Arne! Du kommer sikkert til å finne flere andre arter også. Det formerlig vrimler i skaubunnen nattestider.
Habitattypen jeg har funnet X. luctator i, er blandskogskanter, gjerne med innslag av hassel og litt einstape.. Tror sikkert du kan finne den i andre habitat også. Ditt sted høres perfekt ut.

Du kan reise ut så fort det er blitt mørkt. Da er det også varmest, og de har fått rigget seg til på "post". Etter en stund fanger edderkoppene bytter, og da gjemmer de seg gjerne litt bort.

Håper du finner Panseredderkoppen, og det er ingen tvil når du støter på den. Bare størrelsen alene på dyret får deg til å hoppe 4 meter tilbake, hehe...

-Glenn

"Sykemeldt"

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #8 on: September 17, 2010, 11:22:16 PM »
Det blei ikke noe luctator i kveld, men fin nattevandring likavel. Vi blei såpass varme at vi måtte en tur uti sjøen for nedkjøling. Artig å svømme i morild..........

Fant imidlertid en diger hann av Tegenaria atrica som satt på asfalten midt i kjøreveien utafor huset.

Arne.
Arne Fjellberg

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #9 on: September 17, 2010, 11:36:07 PM »
Det blei ikke noe luctator i kveld, men fin nattevandring likavel. Vi blei såpass varme at vi måtte en tur uti sjøen for nedkjøling. Artig å svømme i morild..........

Fant imidlertid en diger hann av Tegenaria atrica som satt på asfalten midt i kjøreveien utafor huset.

Arne.

Disse kveldsturene er rene balsamen for sjela. En helt ny verden åpner seg, og man får servert ting en ikke ser, eller hører, på dagtid.
Tror nok du finner Panseredderkoppen til slutt. Ingen tur er imidlertid forgjeves, en finner mye annet spennende i tillegg også.
Å bade i sjøen i bekmørket.., samt opplevelsen ved å få tredd en brennmanet nedover haue som ei vid alpelue.., -hehe, tror jeg avstår fra å bade i sjøen nattestider. Men ferksvann derimot, er snadder. Iallefall midt på sommeren med flust av varmegrader i vannet. :D

-Glenn
"Sykemeldt"