Author Topic: Nussen og jeg :)  (Read 2598 times)

Offline Annie

• Artskoordinator
  • **
Nussen og jeg :)
« on: March 02, 2010, 11:54:48 PM »
Edderkopper....Tenkte jeg skulle skrive noen ord om hvordan disse små tassene fanget min interesse.
Man kan vel neppe si at jeg har vært interessert eller fascinert av "kopper" hele mitt liv, men fra så lenge jeg kan huske tilbake, ble jeg formanet av både min bestemor og mor om: "Du får "IKKE" lov å drepe edderkopper, det betyr ulykke"!
Needless to say; Ei lita storøyd jente visste at ulykke var noe man ikke skulle spøke med! Dessuten var min bestemor en av disse kvinnene av samisk ætt som kunne mer enn sin bibelhistorie! Klok, sindig og aldri rådløs..må si jeg ble hennes største fan! :)
Hun fortalte meg mange historier bla om at edderkopper var meget kloke..Javisst kloke!. Dessuten var de betegnet som lykkebringende. Jeg husker veldig godt hvordan både hun og min mor instruerte meg i hvordan man skulle "ta opp" en edderkopp dersom den kom inn i huset, for så og slippe dem ut. Du verden for noen beist disse var i øynene på, ja, en jentunge med øyne så store som en fullmåne!
Her måtte man være varsom og bare "fiske" dem opp med det ytterste på fingertuppene for så og gi den et lite "vipp" så ble den liggende i hånda. Det gikk helt greit det, særlig fordi det "kilte" så godt når de kravlet på og over handa mi..min bror derimot..Akk o ve, for et leven han satte igang! Men det er en annen historie..Må bare nevne at han er 9 år eldre enn undertegnede! ;D
Bortsett fra dette så var edderkopper langt fra min store interesse..For meg var det en liten skapning med åtte bein, som kravlet sinnsykt fort! Jeg la aldri merke til farger osv, i mine øyne var de alle svarte..eller mørke! Akk, hvor lite man visste!

Slik gikk nå barndommen, men jeg var aldri på jakt etter "kopper", de var nå bare der, ja de var ganske enkelt bare spinnkjærringer!

Interessen min ble derimot trigget noe så voldsomt for et år siden da jeg kom hjem fra USA etter å ha bodd der i flere år. Det som trigget det hele var mitt møte med "edderkoppmannen", som media elsker å kalle ham! Jeg kaller ham bare Glenn..;D
Da jeg kom hit til Gjerstad for et år siden, var det ennå godt over en meter snø og i løpet av min første måned her, lavet det ned enda mer! De som trodde det ikke kunne snø på Sørlandet får tro om igjen..Guhjelpemeg hvor mye snø som kan komme på en natt! Glenn hadde da en webside som omhandlet edderkopper og på den hadde han bilder av noen og tredve arter. Han hadde alltid, fra sin spede barndom vært veldig interessert og ikke minst fascinert av disse krypene. På gutterommet var det glass med ørten edderkopper, og han kunne ligge å studere dem i timesvis. Også han ble formanet av sin mor om IKKE å drepe dem, fordi det betydde ulykke..Edderkopper var lykkebringende!
Etterhvert som vinteren begynte å slippe taket, og noen spede løvetenner presset seg opp av jorden, begynte våre små turer ut på skauen. Du herlige for noen turer vi hadde! Å få komme hjem til Norge og våren kan ikke beskrives med ord..det var som om jeg først nå oppdaget at dette var MITT land, min plass på kloden. Ingenting over, ingenting ved siden. Glenn sa det så godt: "Annie, synes du ikke at USA var ganske så avsides?" ! ;D Det var nettopp det det var :)

Misumenia Vatia..høres eksotisk ut, ikke sant? :) En kveld i April ifjor fortalte Glenn at det finnes en edderkopp som kan skifte farge! Jeg satt bare å gapte og trodde ham ikke! Neste dag gikk vi ut på skauen for å titte på hvor langt våren var kommet. Det var blåveis og hvitveis overalt...det luktet..vår! :)
Da vi gjorde oss klare for hjemturen skulle jeg "foreviges" ved noen hvitveis oppi bakken. Jeg rigget meg til oppi bratta og fikk øye på en hvitveis som var dobbel, og nysgjerrig som jeg er, kikket jeg inni blomsten. Og der satt hun! Kameleonedderkoppen. Noe så fantastisk nydelig..jeg fikk tårer i øynene lettrørt som jeg er :)
Jeg hujet på Glenn og han kom med kameraet og vi fikk foreviget denne skjønnheten der hun satt og ventet tålmodig på sitt bytte! (Kan man si:"Beautiful and silent, but deadly!")
 Livet er underlig dere..men vakkert :)

Så kom den den dagen som er "brent" inn i hukommelsen min for evig tid. Det var en helt vanlig ukedag tidlig i April, og vi satt og "slikket" sol ute på terassen..Plutselig spretter min bedre halvdel opp og roper: "Kamera"!
Jeg spretter opp etter å ha ligget å døst av i solen.."Kamera", tenker jeg, "har han fått solstikk??"
Ut kommer han med digitalkameraet på halvåtte rundt halsen og legger seg flatt ned på den ennå snøflekkede terrassen og begynner å ta bilder! Jeg må jo innrømme at dette var noe jeg aldri hadde sett før..Det rare var at for meg virket som om mannen lå og fotograferte..luft!
Neida..det var ikke luft men en edderkopp..en hoppeedderkopp for å være mer nøyaktig! Han peker og styrer og jeg ser..ingenting..ikke et grann! Dermed fikk jeg overlevert kameraet så jeg kunne se igjennom linsa...og verden ble aldri mer den samme!
For der satt den minste lille edderkoppen jeg har sett og glodde på meg, den fulgte meg med øynene! Jeg ble jo helt forstyrret der jeg lå (ja, jeg lå også på magen innimellom snøflekkene!).
For det første ante jeg ikke at det fantes noe som bar navnet hoppeedderkopp, og for det andre var jo denne helt og holdent bare nydelig..jeg var tapt for denne verden. Så der lå jeg da og knipset "frøet", eller "Nussen" som jeg døpte ham. Han reiste seg opp og tittet på meg med de store øynene sine og fulgte kamerabevegelsene! Jeg lo så jeg grein! Tror nok jeg måtte ha vært litt av et skue der jeg lå og lo samtidig som jeg prøvde å få til et bilde av dette lille "loet". Noe så smått, og så raskt som den hoppet gitt!

Der og da ble min edderkoppinteresse vekket, "Nussen" fikk besøk hver dag ute på terrassen hvor jeg "pratet" og tok flere bilder av ham..gu hvor stolt jeg var da det første ordentlige bildet kom opp på PC'en.
Etter dette har det gått rasende fort..Gjennom hele våren, sommeren og høsten ifjor var vi ute, både dag og natt, for å samle inn "kopper". Dagene gikk med til leting, fotografering og epigynering. Etterhvert har jeg lært mye..selv om jeg ikke tror det selv! :) Denne interessen er noe som jeg aldri ville ha vært foruten, det å kunne være der ute på skauen midt på natten i kullmørke med ledlysene våre, gjør noe med kropp og sjel. Ingenting er mer befriende og godt enn å luske rundt og titte under, mose, stein, bark og jord.
Jeg kan ikke vente til våren setter inn for alvor.."Nussen", here I come!! ;D

Mvh
Annie
« Last Edit: March 03, 2010, 01:32:24 AM by Annie »
"One Act Of Kindness Can Change The World."

Offline Roy E. Wraanes

• Artskoordinator
  • **
Re: Nussen og jeg :)
« Reply #1 on: March 03, 2010, 12:48:06 AM »
Vet du hva? Hvis folk hadde sett meg når jeg leste denne historien hadde de trodd jeg var litt smårar. For jeg måtte faktisk smile gjennom hele greia  :D En superartig historie om hvordan Spidergirl fant Spiderman og hvordan de sammen har fått oppleve ting få andre har sett  :) Dessuten var det en veldig personlig fortelling som belyser mye om den gleden du finner i arbeidet og studiene av disse krabatene  :)

Jeg smilte ekstra mye av at USA er litt avsidesliggende, og den hoppeedderkoppen var virkelig koselig å høre om  :) Jeg tenkte faktisk på dere to da jeg fant en hvilende Salticus scenicus under litt barking her om dagen  :D

Jeg ser selv etter såpass mange år i felt at man blir virkelig glad i edderkoppene. Når man vet om alle de millioner av mennesker som går forbi utallige edderkopper, hver dag, hele året, hele livet og ikke vet noe annet om dem at "de er skumle", så får man mange tanker i hodet... Det å se en edderkopp, som jeg nevnte tidligere, som få andre har sett, samt prøve og tenke hvordan i all verden evolusjonen satt akkurat DEN edderkoppen inn i sin lille nisje / verden, vel, er det rart man kan bli filosofisk til tider  :P

Jeg tror denne historien vil gjøre godt for mange å lese. Vitenskap er ikke bare kalde fakta, men også et liv bestående av følelser, opplevelser, gleder, forundring og en takk for å være på jorda sammen med alle disse som lar oss få titte litt inn i deres verden  :)

Jeg ønsker både deg og Glenn MASSE flotte opplevelser i naturen i mange år fremover  :) Denne historien gikk rett i hjertet på en gammal stakkar  8) Jeg er ganske sikker på at det er det første foto jeg har sett med noen som pynter seg med en smaragdedderkopp  :)

Gleder meg til å høre mere nytt fra edderkopp-paret nå som kanskje våren stiger frem  ;)
"The soil is the poor man's rainforest"

Offline Annie

• Artskoordinator
  • **
« Reply #2 on: March 03, 2010, 01:20:21 AM »
Heia Roy :)

Hjertelig takk for en meget godt svar til ettertanke.

Jeg har gaatt og "ruget"  paa dette innlegget noen dager, men idag "satt" den! :)

Du sier det saa flott naar du skriver: "Vitenskap er ikke bare kalde fakta, men også et liv bestående av følelser, opplevelser, gleder, forundring og en takk for å være på jorda sammen med alle disse som lar oss få titte litt inn i deres verden"

Det er slik jeg ser det..Jeg leser ogsaa med glede vitenskapelige fakta, men foretrekker selv aa skrive om alle foelelsene rundt det aa bare vaere der ute i naturen. Da vi begynte aa lete etter edderkopper, svinset jeg og lette i hytt og pine. Til slutt fant jeg meg en liten flekk hvor jeg kunne sitte i en time! og bare se, og observere. Det var foerst da jeg begynte aa finne edderkopper, de kom nemlig til meg ;D Og saa mye annet som jeg saa! Slik gjoer jeg ennaa..og det er fantastisk avlslappende aa bare sitte der og se.

Jeg maa si at jeg elsker dette arbeidet vi gjoer, for meg har det blitt en pasjon, en kjaerlighet til naturen som jeg aldri trodde fantes. Jeg SER naa..det gjorde jeg ikke foer. Det er stor forskjell paa det aa se nemlig :) Mange gaar rundt i aarevis, ja et helt liv, uten aa se..De gaar paa en opptraakket sti, og naar noen spoer dem hvordan turen var og hva de opplevde svarer de: "Den tok pinadoe 6 timer, og det var et forferdelig slit, men jeg kom meg opp paa den oeverste toppen gitt!"

Jeg er virkelig takknemlig for aa faa oppleve dette, jeg er blitt glad i edderkoppene, tenk hvor perfekte de er da! De har levd paa kloden i millioner av aar uten aa ha forandret seg..Helt fantastisk!

Saa morsomt at du tenkte paa oss da du fant Salticussen da..naa ler jeg her!! For meg er hoppeedderkopper "Nusser", fordi de er jo nusselige  :)

Igjen, hjertelig takk for svar, det gleder og varmer :)

Mvh
Annie
« Last Edit: March 10, 2010, 10:25:24 PM by Annie »

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #3 on: March 03, 2010, 02:08:36 AM »
Hei Annie!

Super historie, og godt fortalt. Og angående hoppeedderkopper fikk jeg litt av samme følelsen da jeg møtte blikket til en liten Salticus cingulatus. At jeg noen gang skulle komme til å kalle en edderkopp nusselig, hadde jeg aldri trodd. For et år siden ville bare tanken vært absurd! Men denne var en hjerteknuser, de luxe.

Modig er du også, med disse åttebeinte. Der henger jeg litt etter. Men i dag holdt jeg en Brun husedderkopp i hånda da jeg tok den opp fra snøen og plasserte den på vannbrettet utenfor vinduet. Den var så treg i den kalde snøen at jeg syntes den måtte få sitte i solen  :D og den kviknet til. Men på nesa - nææi... -

Synes det er supert at dere både fant hverandre og en felles interesse. Det gir styrke og glede. At dere har funnet så utrolig mange arter på kort tid, og mange sjeldne arter, tror jeg skyldes at dere alltid krabber side om side der ute. Tipper edderkoppene kommer ruslende for å se hvilken art de har fått besøk av, med åtte bein og fire store øyne - eller seks øyne, med makrolinsene.

Magne.

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Annie

• Artskoordinator
  • **
« Reply #4 on: March 03, 2010, 02:24:30 AM »
Heia Magne :)

Hjertelig takk for nydelig svar :)

Jeg smiler for meg selv naar jeg leser om at du satte husedderkoppen i solen, DET kaller jeg ekte omsorg og kjaerlighet, for baade edderkopp og natur :)

Ja, er ikke hoppeedderkoppene bare helt utrolig nydelige? De er jo saa skjoenne at jeg bare har lyst til aa faa en slik en (bare i stoerre format) som kjaeledyr! ;D

Synes foroevrig at du var kjempetoeff som tok koppen i handa, du verden hvor flott da!
Den smaragdedderkoppe jeg har i ansiktet er bare vakker. Det er en slik jeg gjerne vil proeve aa faa laget et smykke av..synes fargene og formen er vanvittig herlige! Den stod for det meste stille, men ble litt utaalmodig i slutten og begynte aa kravle seg nedover mot halsen min..det kriblet soett baade her og der! (Huff..jeg og mine uttalelser noen ganger! ;D) Naa vil jeg forsvare meg med at det var min bedre halvdel som sa at det gjorde absolutt ingenting om jeg skrev det! ;D

Vi to (Glenn og jeg) er et godt team..jeg er velsignet som har en ledsager som ham, baade i livet og i hverdagen :) (Ble jeg litt klissete romantisk naa? Ja, ja..jeg er naa bare slik :)

Bildet av Singulatusen er nyyyyyydelig...blir helt tussete naar jeg ser hoppeedderkopper :)

Hjertelig takk igjen Magne :)

Mvh
Annie
« Last Edit: March 03, 2010, 02:26:33 AM by Annie »

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #5 on: March 04, 2010, 03:52:34 AM »
Nydelig historie Annie, med mange gode ord. :)

Det har vært stort å sett din edderkoppfascinasjon eksplodere!
I tillegg til mye samling av åttebente, har det også blitt utrolig mange flotte naturopplevelser. Det er moro å kunne være to om slikt. :)

Må også nevne kommentarene i tråden som veldig flotte! :)
"Sykemeldt"

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #6 on: March 04, 2010, 10:08:03 AM »
Veldig gøy å lese denne historien, Annie! Takk for den.

Du er ikke den eneste som liker hoppeedderkopper, de er nok mine favoritter også, om jeg må velge! Og de er jo de aller mest suksessfulle edderkoppene, i hvert fall om man skal dømme etter artsantall!

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Annie

• Artskoordinator
  • **
« Reply #7 on: March 04, 2010, 10:23:50 PM »
Heia Kjetil :)

Hjertelig takk for det :)
Ja, jeg maa innroemme at jeg er betatt av disse smaa, nysgjerrige koppene :) Og det er jo et mangfold av dem som du sier saa jeg ser frem imot vaaren da jeg kan atter sette meg ned og studere, ta bilde og fange dem inn :)

Mvh
Annie