Author Topic: Ny art for Norge - Araneus triguttatus  (Read 9783 times)

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
Ny art for Norge - Araneus triguttatus
« on: March 01, 2010, 02:43:46 PM »
Ja, da har jeg funnet den første nye eddderkoppen for Norge som ikke er registrert eller rapportert på noen nettsider o.l. tidligere!

Jeg har i dag gått mer nøye igjennom glass fra Kai Bergrens samlinger fra Sørlandskysten og til slutt fant jeg faktisk en art som var ny for landet, nemlig Araneus triguttatus (tidligere Atea triguttata). Jeg stusset litt i begynnelsen, men epigynet (eksemplaret er en hunn)er ikke til å ta feil av. Arten ser ut til å være relativt sjelden, selv i Sverige.

Funnet skriver seg fra VAY: Kristiandsand; Nordre Timenes, og ble fanget i april eller mai 2007. Individet skriver seg fra en samling som jeg tror kommer fra et malaisetelt eller lysfelle (som sommerfuglkara liker å bruke) fordi artssammensetningen var litt anderledes enn i glass som inneholdt materiale fra håving. Bl.a. fant jeg endel Micromata virescens hanner, Clubiona comta var der, en Coriarachne depressa dukket opp, endel Neriene sp.  var også ut til å være tilstede, Heliophanus cupreus likeså og også en Cericidia prominens. Har tatt noen bilder av none av disse samt noen andre som jeg kan legge ut av disse i tillegg til bilder av den nye arten!

Som om ikke dette var nok fant jeg også to juvenile individer av Oxyopes ramosus fra samme sted den ble funnet i 2006. Det interessante er at disse to individene var fra 2007 så arten er helt klart til stede på den lokaliteten (Grostøl ved Kristiandsand). Jeg mener jeg fant en annen juvenil på en annen lokalitet, men glemte i min enfoldighet å notere hvor! Må nok gå gjennom glassene igjen!

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline nojak 1

• Juniormedlem
  • **
Re: Ny art for Norge - Araneus triguttatus
« Reply #1 on: March 01, 2010, 02:56:13 PM »
Gratulerer!!! Det var flott! ;D
Mvh Jan Kopperud

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #2 on: March 01, 2010, 02:58:46 PM »
Der kom den! :)
Gratulerer!

Det er faktisk en jeg har ventet på skulle dukke opp!
Fant noen juveniler i sommer nede ved Risør, som var utrolig like denne arten. De hadde bare et par sorte flekker på bakkroppen, og jeg kunne ikke se den lignet på A. sturmi. Men siden det ikke var modent epigyn på dem, kunne de ikke stadfestes.

Her er et bilde av den:

Gleder meg til å se hvordan dine eksemplarer ser ut, Kjetil.

Ps.
Artig at du fant et par gaupeedderkopper også!

-Glenn.

« Last Edit: March 01, 2010, 03:01:34 PM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #3 on: March 01, 2010, 03:21:29 PM »
@Kjetil.

Selv om det må være tidkrevende å gå gjennom så mye innsamlet materiale, må slike funn inne mellom være en gedigen opptur og inspirasjon. Med noen år på baken i dette fageltet skulle jeg gjerne avlastet, men jeg håper andre kan stille opp og få tatt unna mye av det som ligger på vent. Jeg får gjøre det jeg kan, og ile inn på artslista og oppdatere. Dette var moro!

Magne.

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Roy E. Wraanes

• Artskoordinator
  • **
    • WWF Ecostation Slettnes
« Reply #4 on: March 01, 2010, 04:13:16 PM »
Ah, well done Kjetil  :) Så da blir det vel til at dere sniker innom Timenes på sørlandsekspedisjonen. Et enormt stilig område  ;) Men tenk, Araneus triguttatus i nærområdet der man surrer omkring for tiden. Den som hadde hatt gullhår... Vel, nå vet vi den er her, og kanskje også hos Glenn  :)
"The soil is the poor man's rainforest"

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #5 on: March 01, 2010, 05:04:50 PM »
Ah, well done Kjetil  :) Så da blir det vel til at dere sniker innom Timenes på sørlandsekspedisjonen. Et enormt stilig område  ;) Men tenk, Araneus triguttatus i nærområdet der man surrer omkring for tiden. Den som hadde hatt gullhår... Vel, nå vet vi den er her, og kanskje også hos Glenn  :)

-Jepp, du kan være sikker på jeg skal ta meg en tur ned til Risør på samme sted nå til forsommeren. :)
"Sykemeldt"

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #6 on: March 02, 2010, 10:35:18 AM »
Takk for kommetarer, alle sammen.

Ja, det var sannelig gøy å endelig finne denne og en inspirasjon som du sier, Magne. Eksemplaret er svært blekt, derfor var jeg ganske forvirret til å begynne med, men formen på bakkroppen var virkelig trekantet. Det er slett ikke umulig at den du har avbildet er den samme arten, Glenn.

Vi må nok innom Timenes også på turen vår også!

Dere bidrar alle enomt nå for tiden, både med inspirasjon og gode ord og deres egne innsamlinger. Så selv om du ikke regner deg som "fullt utdannet", magne så er jeg sikker på at du ikke ville hatt problemer emd å gå igjennom slikt materiale. Det foregår endel i Museet for tiden (andre fagfelt) som jeg må ta hensyn til, men når ting roer seg om noen uker så tenker jeg at jeg skal sende de av dere som vil ltit materiale for bestemming. Det hadde jeg satt stor pris på.

Kjetil

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #7 on: January 02, 2011, 05:16:41 AM »
@Kjetil

Har nå fått overlevert noe av Berggrens materiale fra Glenn til artsbestemmelse. Tok en rask titt på noe av det og tror bestemt her er en adult A. triguttatus hann (med kun en intakt palp) funnet på N. Timenes. Har også gledelig nok funnet en adult Dipoena melanogaster hunn fra Grostøl, Kristiansand, 2006. Blir spennende å se hva glassene inneholder.

Magne.
« Last Edit: January 02, 2011, 05:19:35 AM by Magne Farlund »

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #8 on: January 03, 2011, 03:24:32 PM »
Flott, Magne. Ser frem til hva du finner her. Selv har jeg bare hatt tid til å kjapt kikke på dyra og stoppet vel egentlig litt da jeg fant Oxyopes og konsetrerte meg om den!

Kjetil

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #9 on: January 03, 2011, 03:30:01 PM »
Det gleder meg å se at Dipoena melanogaster finnes flere steder!

Tror imidlertid ikke den er så hyppig forekommende, siden jeg kun har funnet den her. Vi håvet jo mye på Grostøl, og fikk ingen den gangen. Selv andre steder langs sørlandskysten med intens håving, ble det heller ikke noen fangst. Tror sterkt på at den hører til på rødlista.

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Stein Andersen

• Æresmedlem
  • Rendalen i Hedmark, Gausdal i Oppland, Vestby i Ak
« Reply #10 on: July 14, 2015, 08:03:56 AM »
Hvorfor er ikke denne lagt ut på Artsobs?  Den er ikke å finne i Artskart.  :-\
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!