Ja, da har jeg funnet den første nye eddderkoppen for Norge som ikke er registrert eller rapportert på noen nettsider o.l. tidligere!
Jeg har i dag gått mer nøye igjennom glass fra Kai Bergrens samlinger fra Sørlandskysten og til slutt fant jeg faktisk en art som var ny for landet, nemlig Araneus triguttatus (tidligere Atea triguttata). Jeg stusset litt i begynnelsen, men epigynet (eksemplaret er en hunn)er ikke til å ta feil av. Arten ser ut til å være relativt sjelden, selv i Sverige.
Funnet skriver seg fra VAY: Kristiandsand; Nordre Timenes, og ble fanget i april eller mai 2007. Individet skriver seg fra en samling som jeg tror kommer fra et malaisetelt eller lysfelle (som sommerfuglkara liker å bruke) fordi artssammensetningen var litt anderledes enn i glass som inneholdt materiale fra håving. Bl.a. fant jeg endel Micromata virescens hanner, Clubiona comta var der, en Coriarachne depressa dukket opp, endel Neriene sp. var også ut til å være tilstede, Heliophanus cupreus likeså og også en Cericidia prominens. Har tatt noen bilder av none av disse samt noen andre som jeg kan legge ut av disse i tillegg til bilder av den nye arten!
Som om ikke dette var nok fant jeg også to juvenile individer av Oxyopes ramosus fra samme sted den ble funnet i 2006. Det interessante er at disse to individene var fra 2007 så arten er helt klart til stede på den lokaliteten (Grostøl ved Kristiandsand). Jeg mener jeg fant en annen juvenil på en annen lokalitet, men glemte i min enfoldighet å notere hvor! Må nok gå gjennom glassene igjen!
Kjetil