Var en liten tur ute på Berg kommune i Senja før helga i forbindelse med jobb og gjorde også noen få innsamlinger på det nydelige stedet Bøvær helt ytterst mot havgapet. Bøvær har en aldeles nydelig strand:
http://rogerskog.blogspot.com/2008/09/bvr-i-berg-kommune-p-senja.htmlDet var ikke så mye jeg fant, men det krydde av lycosider med eggkokonger i skogbunnen og fler eble samlet inn. Jeg fant også noen interessante gnaphosider under mose i de store steinurene som ligger ved nær sagt alle de bratte fjellene i området, men de var desverre juvenile. Jeg tror en var en
Gnaphosa mens den andre nesten sikkert er en
Zelotes (
Z. subterraneus?). En subadult liten
Xysticus ble også tatt, denne var veldig mørk og jeg hadde halveis håpet det kunne være en
X. obscurus, men den manglet et hamskifte på å avsløre sin identitet. Gleder meg til vi får egne DNA-analyse sett for identifisering av edderkopper!
Her er en liten foreløpig artsliste etter en kort gjennomgang:
Pardosa lugubris, mange, mange hunner!
Pardosa amentata, 1 hunn
Alopecosa pulverulenta, en hunn med eggkokong
Dismodicus elevatus, 1 hunn
Bolepthyphantes index, 1 hunn
Metellina mengei og/el.
segmentata, flere juvenile
Evarcha falcata, 1 hann
Sistnevnte er interessant, ikke som art, men fordi det var et utsugd dyr som jeg fant hengende i et hjulspinnernett (eieren var ute for øyeblikket så jeg vet ikke hvilken art som hadde fanget denne). Jeg fant også et levende eksemplar, men det mistet jeg fordi jeg da ble angrepet av en vepsesverm. Sannsynligvis hadde jeg satt meg i et jordvepsbol for å studere fangsten og der var jeg visstnok ikke velkommen! Faen som de stakk!
Ellers plukket jeg med meg to voksne
Araneus diadematus hunner fra kaien på Skaland, et meget stort og et lite individ. Det store trodde jeg først var
A. marmoreus fordi det manglet et tydelig kors på bakkoppen og hadde mye mørkere farger, men det var altså
diadematus, det også.
Kjetil