Author Topic: Liten innsamling fra Bøvær, Berg kommune, Senja 20.08.10  (Read 1384 times)

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
Liten innsamling fra Bøvær, Berg kommune, Senja 20.08.10
« on: August 23, 2010, 02:10:33 PM »
Var en liten tur ute på Berg kommune i Senja før helga i forbindelse med jobb og gjorde også noen få innsamlinger på det nydelige stedet Bøvær helt ytterst mot havgapet. Bøvær har en aldeles nydelig strand: http://rogerskog.blogspot.com/2008/09/bvr-i-berg-kommune-p-senja.html

Det var ikke så mye jeg fant, men det krydde av lycosider med eggkokonger i skogbunnen og fler eble samlet inn. Jeg fant også noen interessante gnaphosider under mose i de store steinurene som ligger ved nær sagt alle de bratte fjellene i området, men de var desverre juvenile. Jeg tror en var en Gnaphosa mens den andre nesten sikkert er en Zelotes (Z. subterraneus?). En subadult liten Xysticus ble også tatt, denne var veldig mørk og jeg hadde halveis håpet det kunne være en X. obscurus, men den manglet et hamskifte på å avsløre sin identitet. Gleder meg til vi får egne DNA-analyse sett for identifisering av edderkopper!

Her er en liten foreløpig artsliste etter en kort gjennomgang:

Pardosa lugubris, mange, mange hunner!
Pardosa amentata, 1 hunn
Alopecosa pulverulenta, en hunn med eggkokong
Dismodicus elevatus, 1 hunn
Bolepthyphantes index, 1 hunn
Metellina mengei og/el. segmentata, flere juvenile
Evarcha falcata, 1 hann

Sistnevnte er interessant, ikke som art, men fordi det var et utsugd dyr som jeg fant hengende i et hjulspinnernett (eieren var ute for øyeblikket så jeg vet ikke hvilken art som hadde fanget denne). Jeg fant også et levende eksemplar, men det mistet jeg fordi jeg da ble angrepet av en vepsesverm. Sannsynligvis hadde jeg satt meg i et jordvepsbol for å studere fangsten og der var jeg visstnok ikke velkommen! Faen som de stakk!

Ellers plukket jeg med meg to voksne Araneus diadematus hunner fra kaien på Skaland, et meget stort og et lite individ. Det store trodde jeg først var A. marmoreus fordi det manglet et tydelig kors på bakkoppen og hadde mye mørkere farger, men det var altså diadematus, det også.

Kjetil
« Last Edit: August 23, 2010, 03:05:23 PM by Kjetil Åkra »
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline petterkopp

• Aktivt medlem
Re: Liten innsamling fra Bøvær, Berg kommune, Senja 20.08.10
« Reply #1 on: August 23, 2010, 02:29:56 PM »
Godt det gikk bra med deg, jordveps er noe svineri.

Jeg kjenner til et par lokaliteter med A. marmoreus i Evenes hvor de er ganske tallrike.

Petter
"I have spread my dreams beneath your feet; Tread softly because you tread on my dreams." W.B. Yeats

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #2 on: August 23, 2010, 02:45:22 PM »
@ Kjetil

Flotte funn!:)
Synd med disse gnapsene som stort sett er juvenile eller subadulter.  :'(
Det har blitt altfor mange av disse i sommer dessverre. Men, men, innimellom dukker det opp noen godbiter. :)
Heldigvis er disse flatbukene lette å fore opp i terrarie, noe jeg har gjort med flere i sommer.

Hveps ja.., hehe.. De spør ikke to ganger, knapt nok en, før de stikker! Nå har du opplevd hvepsen du også. :D
Var forresten på skauen i går kveld, og oppdaget et kjempebol på 40 cm, grevlingen hadde gravd ut. Den hadde nok mesket seg i alle larvene, samt dronningen,  for det var ikke en veps å se. Utrolig at ikke disse dyrene blir stukket ihjel!

@ Petter

Evenes er en flott lokalitet! Vi har flere funn derfra på turen vår, og igår fikk jeg meg en overraskelse i et av glassene derfra. En flott Cercidia prominens! :) Visste ikke at de kunne opptre i nord, men ut fra sjekklista ser jeg det er noen funn i Nord-Norge. Flott dyr iallefall, og gleder meg til å bestemme opp resten av dyra derfra.

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #3 on: August 23, 2010, 03:11:51 PM »
Ja, nå vet jeg i hvert fall at jeg ikke er allergisk, jeg har nemlig aldri blitt stukket før. Først trodde jeg det var en særdeles slem klegg og bare viftet den vekk (ble stukket på ryggen), men da det kom flere stikk på begge armene og så flere av dem sverme rundt meg så fattet jeg tegninga og kom meg opp og vekk derifra noe så alldeles forferdelig fort!

Jeg misliker stikkeveps inderlig og sterkt, men jeg drepte ingen av dem og klandrer ikke dem for at de stakk. Man kan ikke streffe vepsen for å være veps, men respekt for dem, det må man ha! man får lære seg å leve med dem. I fremtidne komme rjeg nok ikke til å være fullt så red for dem i og med at jeg ikke trenger frykte noe allergisk sjokk.

Det var synd med de gnaphosidene, men jeg er sikker på at de store urene på Senja er smekkfulle av dem og jeg skal ut der igjen og finne flere voksne eksemplarer!

Kjetil

Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)