Author Topic: Lokalitet 30. Riksgrense Finland/Norge, høyfjellet, Storfjord kommune 31/07-10  (Read 3030 times)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Riksgrense Finland/Norge
Høyfjellet, Storfjord kommune 31/07-10

UTM sone33 / WGS84
Øst: 0726670.23
Nord: 7678713.17

Undertegnede har ikke vært i Finland tidligere, så det ble en svipptur ca. 500 meter inn i vårt naboland, før vi snudde og satte kursen
mot fedrelandet igjen. -Savnet ble for stort... ;D

Langs Finskegrensa (på den rette siden) fant vi mye snadder. Dette var et av de få steder vi var denne dagen, hvor det var mygg og knottfritt. Det er nok litt værhardt her, men edderkoppene trives tilsynelatende godt.

Habitatet vi vandret rundt i.

Undertegnede nevnte "snadder" i innledningen, og her er bilder av noen utvalgte edderkopper vi fant her oppe i grenseområdene, samt palper og epigyn fra dem:

Kjetil fant en flott Pardosa eiseni.

Pardosa eiseni. Epigyn.

Pardosa eiseni. Vulva.

Annie smelte til med flere Ceratinella wideri.

Ceratinella wideri. Epigyn.

Ceratinella wideri. Palp.

Selv fant jeg en hunn av Macrargus multesimus.

Epigynet til Macrargus multesimus.

-Og her er alle funnene fra denne lokaliteten:

-Glenn

« Last Edit: October 02, 2011, 04:32:46 AM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"

Offline Annie

• Artskoordinator
  • **
Mimre, mimre :)

Flotte bilder og flotte dyr! Og..ikke minst en fantastisk tur, paa alle maater :)

"One Act Of Kindness Can Change The World."

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
Glimrende rapport, Glenn. Det var virkelig gøy med Ceratinella wideri! Takk for den!

Så det var altså Pardosa eiseni som sprang omkring der oppe, vulvaen levner liten tvil om det! Jeg er veldig glad for å ha funnet den, så takk for at du bestemte den for meg, Glenn!

Likte veldig godt den tabellen, Glenn!

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
@ Annie :)!

@Kjetil
Takker for tilbakemeldinga på rapporteringsopplegget!
Du skal få alle 54 lokalitetene gjengitt på denne måten som ei stor Pdf-fil. Da har du det tilgjengelig når nordgrenser skal inn på kartene. :)

Synd ikke vi fikk fotografert eisenien din "live". Håpet på å få tatt bilder av de fleste nordlige pardosaene levende, men hittil har det bare vært P. hyperborea, P. pallustris, P. atrata,   P. pullata, P. lugubris og store mengder av Pardosa amentata på fotobrikka. Har mange igjen jeg ikke har kikket på enda, og vi får håpe det gjemmer seg noe snadder der.
Anyhow, de er så like mange av pardosaene at man måtte bare sikre seg ved å ta bilder av så mange individer som mulig, for om mulig "treffe" på en av de sjeldnere.-

Ceratinella wideri var artig å se med egne øyne! Godt Annie hadde flaksen med seg den dagen. :)

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
Wow, gjett om jeg gleder meg til den rapporten, 54 lokaliteter på dnene måten!!! det blir fantastisk!

Ja, jeg var snar emd å putte den på sprit, helt ærlig trodde jeg det var en Pardosa lugubris eller amentata og kikket altså ikke så mye på den. Hadde ike forventet å finne eiseni der oppe. jeg får samle flere og sende ned til deg! men vi har nå vulvaen og epigynet i hvert fall!

Ser frem til flere bilder og rapporter, dette blir umåtelig spennende!

kjetil

Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
@ Kjetil

Ja, det er så spennende at jeg ikke får øya opp fra lupa her... :D
En ting jeg lurte på, -har ikke sett Pardosa lapponica epigynet live noen gang. Utfra tegninger så ser det ut til å kunne ligne litt på P. amentata`s. Er det slik at det er lett å se forskjell på dem i lupa, eller må man være på vakt ovenfor forvekslingsmuligheter?

-Glenn
"Sykemeldt"