Author Topic: Alopecosa sp <=  (Read 116 times)

Offline Svein Almedal

• Nytt forummedlem
  • *
Alopecosa sp <=
« on: June 08, 2020, 08:28:55 PM »
Jeg trenger hjelp til å artsbestemme denne Alopecosahannen. Har selv tenkt pulverulenta evt aculeata eller deromkring men blir ikke helt sikker. Klarte dessverre ikke å få ut embolus i en hel bit. Usikker på om tegular aphophysis hjelper noe. Lengde (ca) 8,2mm. Fånefjell, Bygland, Agder 20.05.20
« Last Edit: June 09, 2020, 10:56:13 AM by Svein Almedal »

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
Re: Alopecosa sp
« Reply #1 on: June 08, 2020, 11:51:17 PM »
Hei
Det er dessverre ikke så lett å se bare ut fra bildene, men sitter igjen med to kandidater Alopecosa pulverulenta eller Alopecosa taeniata.
Det er embolus som er det beste kjennetegnet. Hvet ikke om du har brukt opp begge palpene, men har du bare igjen den helt ytre delen av embolus kan du nok ennå finne ut av det. Det er formen på lamellaen som skiller de to artene.

Krysser over Setesdalen i morgen på vei til Telemark på edderkoppjakt, så jeg er ikke tilgjengelig her på forumet noen dager fremover.

Mvh
Harald

Offline Svein Almedal

• Nytt forummedlem
  • *
Re: Alopecosa sp
« Reply #2 on: June 09, 2020, 10:54:57 AM »
Ok, da kommer jeg nok ikke i mål med denne siden bevismaterialet er ødelagt. Men da vet jeg ihvertfall hva som er viktigst å se etter neste gang.  God jakt i dalstrøka innafor.

Offline Simeon Indzhov

• Nytt forummedlem
  • *
Re: Alopecosa sp <=
« Reply #3 on: June 09, 2020, 01:27:55 PM »
I see a pale tibia I on the habitus photo which should make it Alopecosa taeniata
Simeon