Author Topic: Norge på langs.  (Read 2687 times)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Norge på langs.
« on: August 13, 2010, 12:32:39 AM »

Norge på langs 2010

Denne bolken vil omhandle vår samleekspedisjon fra Sørlandet og nordover til Troms juli/august 2010.
Det ble søkt på 54 forskjellige lokaliteter, og mellom 1000 og 2000 edderkopper ble preservert fra denne turen.
Turen nordover ble kjørt langs E6, med små innstikkere til bla Rondane mm.
Hjemreisen ble lagt til E6 fra Grovfjord nedover til Trondheim, og deretter inn langs svenskegrensen ned til Ørje. Den siste delen fra Rørostraktene og nedover ble det samlet litt mindre pga. dårlige værforhold.

Et av formålene med denne turen, var å lære mer om nordlige arter, samt deres habitater og biotoper. Etter en reise på nær 5800 km, har mye interessante arter dukket opp, og det spennende innsamlede materialet vil forhåpentligvis bli iddet etterhvert utover høsten.

Med på denne turen var Annie Antonsen, Kjetil Åkra og Glenn Halvor Morka.

Bilde tatt av fjellet Bedva i Grovfjord, Troms.

« Last Edit: August 13, 2010, 02:14:32 AM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
Re: Norge på langs.
« Reply #1 on: August 13, 2010, 11:13:14 AM »
Herregud for et flott fjell!! Det er noe annet å se disse i "levende live" enn på kart!

Nå må det for ordens skyld nevnes at jeg kun var med 2-3 dager i mitt nærdistrikt, nærmere bestemt Balsfjord og Storfjord kommuner, så denne turen er det Glenn og Annie som har stått for. Det er en fantastisk reise de har gjennomført og jeg vil gjerne gi all min takk til dem for den innsatsen de legger ned. Dette kommer til å bety så mye for vår fremtidige kunnskap om edderkopper og også for befvaringen av vårt naturmangfold.

Og Glenn, sa jeg ikke at det kom til å være 100 medlemmer når du kom hjem!!!?

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Annie

• Artskoordinator
  • **
« Reply #2 on: August 13, 2010, 12:36:11 PM »
Heia Kjetil :)

Hjertelig takk for gilde ord..slikt varmer :)
Denne turen har vært den mest fantastiske turen jeg noen gang har vært med paa. Den har gitt oss så mye..Edderkoppene stod i fokus, men alle andre opplevelser, som naturen rundt oss, mennesker vi møtte og ikke minst turen opp til deg er noe vi gjemmer langt in i hjerteroten. Slikt er noe man lever lenge på..ja, hele livet for den saks skyld!

Så tusen takk til deg Kjetil for den vennligheten, gjestfriheten og ikke minst dine vitenskapelige erfaring..Du er jo som et åpent leksikon jo! ;D

Mvh
Annie
"One Act Of Kindness Can Change The World."

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #3 on: August 13, 2010, 01:06:05 PM »
Takk, Kjetil!

Må bare skrive under på ordene Annie har nevnt i kommentaren over. Det er mye inntrykk å fordøye fra denne lange turen, og ikke minst veldig lærerikt! En ting som har slått meg, er hvor sårbar vår natur er for inngrep. Dette har blitt mer og mer synlig for meg etter å ha besøkt så mange forskjellige avkroker i landet vårt. På steder hvor den menneskelige aktiviteten har vært liten, er artsrikdommen betydelig større uten tvil. Slikt legger man ikke merke til før man er der og observerer, samt samler materiale.

-Må også takke for innkvartering i Storsteinnes de dagene du var med, Kjetil! :)

-Glenn.

"Sykemeldt"

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #4 on: August 13, 2010, 01:26:57 PM »
Takker så ydmykt for vakre ord, men det var et beskjedent bidrag. Det var jo dessuten bare flott å få gjengjeldt den gjestfriheten jeg opplevde under mine dager i Gjerstad!

Det var interessant å bemerke det der med artsrikdommen og individantallet på forholdsvis uberørte områder og mer menneskenære områder. Vi fant jo edderkopper på sistnevnte steder også, men den lokaliteten øverst i Signaldalen hadde uten tvil flest edderkopper i tillegg til de store sjeldenhetene. Vi fant jo så masse Xysticus luctuosus der at vi kunne solgt dem  som kilovare! Slike observasjoner er gull verd for framtida.

Jeg må få anbefale følgende bok for alle som vil se hvordan det egentlig står til med norks natur og hvordan det kan gå:

http://www.unipub.no/node/559

Kjetil

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #5 on: August 13, 2010, 02:24:46 PM »
Vi fant jo så masse Xysticus luctuosus der at vi kunne solgt dem  som kilovare!

Kjetil

Jeg liker denne stillfarne beskjedenheten som kontrast til bilde fra den storslagne naturen. Jeg tror dere er splitter pine... hele gjengen  :D

Magne.

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #6 on: August 14, 2010, 01:15:17 PM »
Har kikket så svint over litt av det vi har funnet. Det er endel overraskende ting der. Ifølge sjekklistekartene, kan det muligens bli endel forflytninger av nordgrensen for enkelte arter. :)

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #7 on: August 15, 2010, 10:08:35 AM »
Magne, du skulle ha sett antallet krabbeedderkopper som dukket opp i håven så hadde du nok vært enig!  :D

Glenn, flytting av nordgrense for mange arter er jeg sikker på kommer. Samt endel overaskelser av annen type!

Kjetil