Author Topic: Lokalitet 6. Saltfjellet, Nordland 25-07-2010  (Read 1665 times)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Lokalitet 6. Saltfjellet, Nordland 25-07-2010
« on: August 16, 2010, 10:19:06 PM »

Lokalitet 6
Saltfjellet, Nordland

UTM sone33 / WGS84
Øst: 0513748.28
Nord: 7380240.53

Etter først å ha trippet slalom mellom formidable hauger av avføring fra lortsprengte turister, kom vi oss endelig opp til ei steinrøys innunder en snøflekk. Her veltet vi stein, og det ble 3 helt nye arter for oss på dette stedet, like ved polarsirkelen.
Har satt et kryss etter de nye artene.

1 stk Gonatium rubens. Adult hann
1 stk Porrhomma oblitum. Adult hann*
1 stk Porrhomma campbelli. Adult hunn*
4 stk Pardosa amentata. 4 adulte hunner
1 stk Collinsia holmgreni. Adult hunn*

Porrhomma campbelli hunn.

En rast ved Polarsirkelen.

Annie & Glenn

« Last Edit: February 08, 2011, 08:17:51 PM by Annie »
"Sykemeldt"

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
Re: Lokalitet 6. Saltfjellet, Nordland 25-07-2010
« Reply #1 on: August 17, 2010, 09:23:59 AM »
Interessant lokalitet, må jeg si. Glemmer heller ikke deres kommetar om menneskeavføring som lå tett i tett der oppe. Dette burde jo myndighetene gjøre noe med, f.eks. ved å sette opp noen utedasser. Og litt skilting hadde vel vært på sin plass, selv om det neppe hjelper på alle. "No shitting in the nature!"!

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #2 on: August 17, 2010, 02:08:26 PM »
Interessant lokalitet, må jeg si. Glemmer heller ikke deres kommetar om menneskeavføring som lå tett i tett der oppe. Dette burde jo myndighetene gjøre noe med, f.eks. ved å sette opp noen utedasser. Og litt skilting hadde vel vært på sin plass, selv om det neppe hjelper på alle. "No shitting in the nature!"!

Kjetil

Ja du sier noe, Kjetil!
Denne økende trenden med å "gjødsle" hver eneste stikkvei, møte/holdeplass er en uting. Hadde endelig folk kunnet drete i samme hålet, men neida.., -det skal spres rundt hele plassen.
Ser for meg unger som vil leke og strekke seg litt på disse kjærkomne hvileplassene etter en lang kjedelig kjøreøkt. Skal vedde på at mange av dem har kommet tilbake i bilen med en mistenkelig odør på sko og klær... ;D

Et slikt skilt du foreslår, hadde absolutt vært en ting, i påvente av noen offentlige dasser langs veiene. Nå er ikke folk det de engang var, og hærverk har vært et økende problem på slike offentlige avtreder. Kanskje det er grunnen til at disse fascilitetene ikke syntes å bli mer utbredt, -det koster tross alt noen kroner å vedlikeholde dem. Mulig det hadde gått an å lage dem i uknuselig materiale, som betong eller stål? Her finnes det iallefall muligheter for å se på alternativer for de rette instanser. :)

Anyhow, lokaliteten er interessant. Synd vi ikke fikk mer tid oppi der. Tror vi kunnet funnet adskillig flere med litt tålmodighet. Det er fort gjort for edderkoppene å slippe unna i disse røysene, og en pooter er nok å foretrekke på et slikt sted.

-Glenn.

"Sykemeldt"

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #3 on: August 17, 2010, 06:06:17 PM »
Jeg er imponert over den tematiske spennvidden i disse "trådene"!

Arne
Arne Fjellberg

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #4 on: August 17, 2010, 06:52:34 PM »
Jeg er imponert over den tematiske spennvidden i disse "trådene"!

Arne

Hehe, ingen skal si at det er "tørt" stoff vi legger ifra oss her inne. :D
Gullkorna kommer som lyn fra klar himmel i innlegg og kommentarer. Jeg kan trives veldig godt med det, hehe...
"Sykemeldt"