Author Topic: En artig ekspedisjon.  (Read 4174 times)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
En artig ekspedisjon.
« on: February 22, 2010, 10:47:27 PM »
Inspirert av kommentaren til Roy E, i denne tråden, http://www.edderkopper.net/Forum/smf_1-1-11_install/index.php?topic=38.0
kom jeg på at jeg hadde en skrevet en bloggpost angående dette emnet i fjor vår.

Her er ei lita historie om en artig grottevandring.
http://www.edderkopper.net/Diverse/grottevandringen.pdf

Mvh Glenn. 
"Sykemeldt"

Offline Roy E. Wraanes

• Artskoordinator
  • **
Re: En artig ekspedisjon.
« Reply #1 on: February 22, 2010, 10:59:34 PM »
Fantastisk historie  ;D Big Mama og Big Papa  :) :) :) Slik en god historie skulle jo nesten vært publisert i Insektnytt?  ;) Meta menardi er bare helt RÅ  ;D Takk for at du delte historien. Jeg ble så revet med at jeg nesten ble igjen i hula  8)
"The soil is the poor man's rainforest"

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #2 on: February 22, 2010, 11:04:34 PM »
Takker for gild tilbakemelding, Roy E!

Kanskje jeg skulle publisere den i Insektnytt? Det har jeg ikke tenkt på.
Hmm, skal bare redigere den litt, så kan jeg snakke med ledelsen om de kan bruke historien.

Det var en artig tur vi hadde inni denne hula. Tror nok jeg tar meg en tur til våren igjen for å se hvordan det går med disse fantastiske skapningene. :)

Mvh Glenn.

"Sykemeldt"

Offline Roy E. Wraanes

• Artskoordinator
  • **
« Reply #3 on: February 22, 2010, 11:13:00 PM »
Jeg syns ABSOLUTT du skulle publisere den i Insektnytt. Er ganske sikker på at artikkelen vil mottas med takk  :) Det er en god historie og veldig fin reklame for edderkoppfolket  :) Hvis du orket kunne du kanskje ta med et par faktaopplysninger om grottenes status i Norge i dag (link under her), og kanskje et par faktaopplysninger om grotteedderkoppen som art (samt låne utbredelseskart fra Kjetil, hehe)? Kan bli steike bra det der  :)

http://www.speleo.no/vern/index.htm

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #4 on: February 22, 2010, 11:20:43 PM »
Takker for interessant link, Roy E!

Det kunne være på sin plass å legge til slike faktaopplysninger om art og levebiotoper. Skal gjøre det.
Nå er jo dette en menneskeskapt grotte/hule, men den er like interessant for det, siden den huser utrolig mye artige krypkolonier. Hadde vært artig å kunne fått fredet et slikt sted, eller i det minste fått lov å sette opp en plakat på utsiden med disse grottereglene.

"Sykemeldt"

Offline Roy E. Wraanes

• Artskoordinator
  • **
« Reply #5 on: February 23, 2010, 01:51:04 AM »
Takker for interessant link, Roy E!

Det kunne være på sin plass å legge til slike faktaopplysninger om art og levebiotoper. Skal gjøre det.
Nå er jo dette en menneskeskapt grotte/hule, men den er like interessant for det, siden den huser utrolig mye artige krypkolonier. Hadde vært artig å kunne fått fredet et slikt sted, eller i det minste fått lov å sette opp en plakat på utsiden med disse grottereglene.

Joda, det er ikke så mye du trenger av faktaopplysninger og levebiotoper. Litt ville sikkert ikke gjort noe  ;) Klart menneskeskapte grotter er interessante. Det som er litt artig er at vi ofte vet den nøyaktige alderen på dem. Noen er nedlagte gruver, andre ble laget av tyskerne under krigen til ymse formål. De er derfor spennende biotoper å forske i med blant annet hvor lang tid det tar for ei slik hule å bli popularisert av for eksempel edderkopper, flaggermus, alger etc. Jeg ser blant annet at ei ypperlig hule, som ble laget for rundt 20 år siden ennå ikke har de store mengdene med edderkopper, mens ei annen (ca 5km unna) som ble laget under krigen har edderkopper spredt over alt. Så om det er ei naturlig skapt hule, eller laget av mennesker, så er de for såvidt like viktige for det med tanke på de artene som er tilpasset livet i mørket  ;) Jeg planlegger selv et prosjekt der jeg ønsker å kartlegge faunaen i norske huler. Rett og slett fordi det ikke er gjort noen utpreget forskning i dem. Så er det noen som er troglodytter her på forumet, så er det moro om det kunne blitt en felles huletur en gang i fremtiden. Nordland er nok det store eldoradoet for naturlige, gedigne, huler  :) Men det blir et annet tema  :P

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #6 on: February 23, 2010, 02:12:18 AM »
Interessant prosjekt det der! :)

Aner ikke hvor gammel denne hulen "min" er, men tror nok den kan være borti 100 år +-.
Har ikke rotet noe særlig i gulvmaterialet, men der kan sikkert være endel interessant.
Husker grotten huset flaggermus tidligere, men de var ikke tilstedeværende i fjor.

Lurer på hvor lenge slik ei hule må eksistere før den "setter seg" med de artene ei naturlig grotte har?
-Det er vel kanskje det du vil prøve å finne ut av?
"Sykemeldt"

Offline Roy E. Wraanes

• Artskoordinator
  • **
« Reply #7 on: February 23, 2010, 10:18:34 AM »
Ja, det er ikke så mye vi vet om hvor lang tid det tar for norske huler å bli fylt med arter. Men det er mange faktorer å ta hensyn til som fuktighet, temperatur, hva slags bergart(er), forstyrrelser etc. Så her er det muligheter for forskning og kanskje også midler ;) Jeg henter for tiden inn informasjon fra andre steder i Europa. Skal komme tilbake med dette siden  :)

Offline nojak 1

• Juniormedlem
  • **
« Reply #8 on: February 23, 2010, 10:33:58 AM »
Ja, Glenn. Det er alltid en glede å se bildene dine og nå viser det seg i g j e n at du har språklige ferdigheter som burde tilsi
publisering på flere plan. Kan umulig tenke meg at Insektnytt ikke vil ha denne. Flott historie og godt illustrert med passende bilder.  :) :)   
Mvh Jan Kopperud

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #9 on: February 25, 2010, 01:08:54 PM »
Takker for hyggelig tilbakemelding, Nojak! :)

-Glenn.
"Sykemeldt"