Author Topic: Rilaena triangularis eller Platybunus pinetorum  (Read 340 times)

Offline Leif Gabrielsen

• Aktivt medlem
Rilaena triangularis eller Platybunus pinetorum
« on: April 30, 2019, 11:36:24 PM »
På husveggen her i Egersund i fjor vår og nå i april. Denne ble fotografert i går, 29. april.
Alf Tore Mjøs la ut et bilde fra Sandnes på Facebook i fjor og nevnte Platybunus pinetorum som ikke ligger inne i databasen til Artsobs.
Sjekket da mine bilder av trekantvevkjerring fra 8. april i fjor og fant at mine dyr også hadde den vakre "tanngarden" som skal være et viktig kjennetegn på P. pinetorum. Denne ligger for øyeblikket registrert som trekantvevkjerring på Artsobs. Er det korrekt at arten ikke er registrert i Norge? Ser at det er mange funn i Sverige etter hvert.

Flere av disse dyrene sitter nå på husveggen og jeg skulle gjerne fått klarhet i om det faktisk er Platybunus pinetorum. Jeg har tatt vare på et individ (bildet) i tilfelle noen kunne tenke seg å se nærmere dyret.

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
Re: Rilaena triangularis eller Platybunus pinetorum
« Reply #1 on: May 01, 2019, 10:56:07 AM »
Hei

Skal prøve å sjekke det ut, trenger bare litt tid. Får jeg lovå legge dine bilder ut på et tysk forum?.

Mvh
Harald

Offline Leif Gabrielsen

• Aktivt medlem
« Reply #2 on: May 01, 2019, 11:15:30 AM »
Ja, du kan benytte mine bilder så mye du ønsker.

Leif

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
« Reply #3 on: May 02, 2019, 08:19:17 PM »
Hei
Jeg forstår av det tyske forumet at de er enig i at det er Platybunus pinetorum.

Har vært i kontakt med Kjell Magne Olsen som sier at det er flere funn i landet, men at endel ligger ute som Rilaena triangularis. Han har selv sett den i Telemark. Men det var Alf Tore Mjøs som hadde det første funnet.

Mvh
Harald

Offline Leif Gabrielsen

• Aktivt medlem
« Reply #4 on: May 02, 2019, 08:50:50 PM »
Takk for hjelpen.
Så da er det vel ikke nødvendig å spare på individet som ligger i fryseren?!
For ordens skyld; Mine bilder fra april 2018, som for øyeblikket ligger rapportert som trekantvevkjerring, var tidligere. Tror Alf Tore fant sitt individ i Sandnes senere på året.
Spørs om jeg ikke burde kontakte Admin av Artsobservasjoner slik at den nye arten blir mulig å rapportere.

Leif

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
« Reply #5 on: May 02, 2019, 10:16:04 PM »
Hei

Ja, lurt å kontakte artsobs for å få den registrert.
Jeg forsto på Kjell Magne Olsen at han hadde planer, sammen med Alf Tore, å publisere funnet men at han ikke hadde hørt mer fra han. Så er det noe uavklart kan du kanskje ta kontakt med Kjell Magne.

Mvh
Harald

Offline Leif Gabrielsen

• Aktivt medlem
« Reply #6 on: May 02, 2019, 10:37:10 PM »
Jeg har sendt melding til Artsobs. Når arten blir rapporterbar vil jeg endre mitt funn fra i fjor og legge inn årets dyr. Så går det vel sin gang tenker jeg hvis Kjell Magne og Alf Tore har planer om publisering.

Leif

Offline Roy E. Wraanes

• Artskoordinator
  • **
« Reply #7 on: May 04, 2019, 09:51:59 PM »
Hei, har også selv funnet arten, og den er nok mer vanlig her i landet enn vi tror. Flott at dere har tatt tak i dette! Har selv verifisert flere foto på Facebook som ble postet på edderkoppgruppa der, så håper arten blir endret på artsobs snart ja  ;) Legger ved et foto selv her, tatt for litt siden her i Kristiansand 8)
"The soil is the poor man's rainforest"