Author Topic: Ny art for Norge, Mermessus trilobatus  (Read 66 times)

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
Ny art for Norge, Mermessus trilobatus
« on: May 12, 2018, 12:59:54 AM »
H

Fant i dag en hun av Mermessus trilobatus etter det jeg tror er det første funn her i landet. Jeg vet Arne Fjellberg har funnet den tidligere i importerte busker fra gartneri. Mitt funn er fra Sandbekk i Sør Rogaland, et område dekket av sand som stammer fra gammel gruvedrift, det ligger utenfor bebyggelse. Har funnet flere nye arter for Rogaland her og arter som er sjeldne i vårt fylke.

Dette er en art som er spredd fra Amerika til Tyskland og deretter etablert seg nordover.

Mvh
Harald
« Last Edit: May 27, 2018, 10:47:59 PM by Magne Farlund »

Offline Roy E. Wraanes

• Artskoordinator
  • **
    • WWF Ecostation Slettnes
Re: Ny art for Norge, Mermessus trilobatus
« Reply #1 on: May 31, 2018, 07:59:03 PM »
Kjempegøy! Snart må vi kanskje begynne å verne gamle grustak også  8) Var selv i et sånt nedlagt grustak i dag med en del gyveler, gress, viere, blåbærlyng og røsslyng som har spredd seg. ! Jada, her fikk jeg flere nye for stedet i dag som Xysticus kochi, Evarcha arcuata og Pholcomma gibbum. Spørs om mermessusen er her, men man får bare rote videre  ;) Må du finne mye fint denne sesongen! Man tror man har funnet alt på en lokalitet, men neida, du kjenner vel til det  8)
"The soil is the poor man's rainforest"

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
« Reply #2 on: June 01, 2018, 10:46:55 AM »
Hei
I dette sanddepoet har jeg funnet mye som er unikt for vårt fylke. Her er en stor koloni av Steatoda albomaculata som jeg ikke trodde jeg ville finne i fylket. Det eneste funn jeg har gjort av Zelotes petrensis i fylket. Troxochrus scabriculus er vanlig her. Pardosa monticola er den dominerende Pardosa arten, videre er Scotina gracilipes veldig vanlig her.
Har funnet en rødlista billeart her, den flotte Carabus nitens, og en koloni med biulv.

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
« Reply #3 on: June 01, 2018, 10:47:51 AM »
-

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
« Reply #4 on: June 01, 2018, 10:48:31 AM »
-

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #5 on: June 08, 2018, 01:08:20 PM »
Sandtak kan være spennende. Jeg har også funnet Steatoda albomaculata og en ny art, Achaeridion conigerum. Den må du se etter, Harald. Men obs! Den er veeeldig liten og vanskelig å få øye på, selv når den sitter på en stein du har i hånda. Finner du noen større steiner i bunn av sandtaket så ta en nøye titt neste gang du besøker lokaliteten.

Magne.

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
« Reply #6 on: June 10, 2018, 12:34:06 AM »
Hei

Får prøve det. I dag var jeg en tur på Lista i sandynene og fant hoppeedderkoppene Attulus distinguendus, selv om jeg fant unge eksemplar er arten svært særegen, og de var nesten umulige å skille fra sanden.
Har vært fire dager på edderkopptur, kom hjem i kveld. Fant blant annet en voksen hun av Phaeocedus braccatus ved Treungen.

Mvh
Harald