Author Topic: Enoplognatha latimana vs. E. ovata  (Read 1534 times)

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
Enoplognatha latimana vs. E. ovata
« on: August 04, 2010, 05:20:54 AM »
Enoplognatha latimana vs. E. ovata.

Enoplognatha latimana og E. ovata er begge holarktiske arter. De er til forveksling like i habitus, og kun små detaljer skiller når det gjelder genitalier for begge kjønn. Enoplognatha latimana er så langt ikke registrert i Norge, men arten finnes i Skåne i Sverige og kan derfor tenkes å dukke opp også i Sør-Norge. Enoplognatha ovata derimot er svært vanlig i begge land. For å finne ut om man faktisk har funnet en Enoplognatha latimana eller om det er en E. ovata, må alle "ovata"-funn sjekkes nøye.

På grunn av likheten artene mellom er det ikke utenkelig at Enoplognatha latimana allerede er blitt funnet, men tatt for å være E. ovata. Det er lett å ta utgangspunkt i sannsynlighet når man står overfor en vel kjent og en uregistrert art når identifisering skal foretas. Men det holder i realiteten ikke. Et eksempel på at nøye undersøkelse av genitalier kan avsløre nyheter, er Glenn Halvor Morkas oppdagelse av Pardosa saltans. En nyoppdaget art i Norge som tidligere - trolig ved flere anledninger - har blitt tatt for å være Pardosa lugubris. Flere funn av P. saltans i tiden framover vil kunne bekrefte en slik antagelse.

Bildene under viser palper av hanner hvor forskjeller artene mellom framgår. Jeg håper å kunne oppdatere senere med bilder også av epigyn-vulva for de to artene. Palpebildene av Enoplognatha latimana stammer fra et hann-eksemplar jeg fikk tilsendt av tyskeren Guido Gabriel, og jeg ser ikke bort fra at han også kan skaffe meg en hunn av arten. Bildene av chelicerae for de to artene viser at dette er en usikker måte å skille hanner på (fargeforskjellene skyldes ulik lyssetting og bakgrunn under fotografering gjennom stereolupe). Da går jeg ut fra at den store piggen på baksiden av chelicerae hos E. ovata er blitt brukket. Illustrasjoner hos Sven Almquist i boken Swedish Araneae, part 1, kan tyde på det. Illustrasjonene gir derimot større håp om at chelicerae kan være en anvendelig identifiseringsfaktor for å skille hunnene.

Magne Farlund.

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
Re: Enoplognatha latimana vs. E. ovata
« Reply #1 on: August 04, 2010, 09:29:25 AM »
Veldig interessant, Magne, og nydelige bilder. Slike bilder av virkelige dyr er meget nyttige når e skal prøve å skille ellers like arter.

Jeg skal prøve å sjekke mine Enoplognatha ovata litt mer nøye i fremtiden, det blir jo gjerne slik at man raskt legger vekk det man tror er vanlige og utbredte arter uten å nødvendigivs sjekke genitaliene så nøye.

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #2 on: August 04, 2010, 12:39:34 PM »
@Kjetil

Takk for positiv kommentar. Det kan se ut som om konduktoren er en måte å skille dem på, kanskje også med ei god lommelupe. Sett fra siden peker tippen ganske tydelig motsatt vei for de to artene. Det gjelder bare å huske hva som er hva.

Kanskje burde vi lage ei liste over arter der det finnes sjeldne eller ikke-registrerte forvekslingsarter, bare for å bli enda mer bevisst og oppmerksom under identifisering, ikke minst ute i felten der "kjente" arter ofte settes ut igjen umiddelbart.

Magne.
« Last Edit: February 21, 2011, 02:24:37 PM by Magne Farlund »

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #3 on: August 04, 2010, 01:55:17 PM »
Ja, jeg tror konduktoren skal kunne fungere. Denne forskjellen er vel nevnt hos Roberts/Almquist også, men det er faktisk noe annet å se det på bilder enn på små tegninger i en bok, spesielt når du ikke har sett dyret selv! Derfor var disse bildene meget nyttige, jeg skal printe dem ut og henge opp på laben min!

Ei slik liste som du nevner hadde absolutt vært nyttig for oss alle. De som jeg kan komme på her og når er følgemnde:

Enoplognatha latimana/ovata

Pardosa lugubris/saltans/alacris

Zora nemoralis/parallela/silvestris/spinimana/armilata

Phruolithus festivus/minimus

Bare for å nevne noen.

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)