Edderkoppkrokens forum
September 05, 2010, 04:57:59 AM *
Welcome, Gjest. Please login or register.

Login with username, password and session length
Siste nytt: Siste oppdatering på Edderkoppkroken, 04/09-2010. Arctobius agelenoides.

Forumpanel   Hjelp Søk Logg in Register  
Sider: [1]   Go Down
  Skriv ut  
Forfatter Emne: Veldig interessant artikkel om edderkoppfaunaen på Kola-halvøya  (Lest 76 ganger)
Kjetil Åkra
Global Moderator

Poster: 738

« på: July 28, 2010, 10:15:36 AM »

Sjekk denne artikkelen (bør lastes ned): http://arthropodaselecta.britishspiders.org.uk/articles/19_1_041_056_Tanasevitch_Kola.pdf

Den kan være en veldig god indikasjon på arter vi muligens kan og bør finne i Øst-Finnmark til neste år! Som dere vil se, er det absolutt muligheter for å finne i hvert falla en art som er ny for landet (Semljicola barbiger). Finnes den på Kola så burde den finnes i Øst-Finnmark! Oreoneta sinuosa er også interessant i så måte, men jeg tror vi vil kjenne den som Hilaira frigida (men det er i så fall feilbestemmelser så den vil være ny for Norge).

Noen arter jeg la spesielt merke til er:

Semljicola barbiger
Oreoneta sinuosa
Gnaphosa microps
Pardosa lasciva
Clubiona norvegica
Xysticus albidus
Thanatus arcticus

for å nevne noen. Disse skulle jeg gjerne hatt i samlingen min!

Jeg ser at det er funnet 105 arter på tundraen på Kola i denne rapporten; klarer vi å få det same artsantallet i Søt-Finnmark!!!! Det må jo være målet!

Kjetil
Pålogget

"Trying is the first step towards failure"

Homer Simpson
Løvbrekke
Global Moderator

Poster: 248

« Svar #1 på: July 28, 2010, 12:05:08 PM »

-Kjetil

Ja, her var det mye spennende. Har lyst å bli kjent med endel av disse nordlige artene. Det byr nok på noen utfordringer å skaffe bestemmelselitteratur til alle disse, synes endel er mangelfullt beskrevet av disse mer nordlige og høyfjells artene. Har stritt litt med dette i sommer når jeg skulle bestemme opp noen linyphiidaer.
Fant blant annet edderkoppen Scotinotylus clavatus i Valdres, dette er vist en rødlisteart-

-Harald
Pålogget
Kjetil Åkra
Global Moderator

« Svar #2 på: July 28, 2010, 01:12:22 PM »

Ja, det blir en liten utfordring å finne litteratur for alt, men jeg tror jeg har ting som dekker det meeste. Du skal ha fått det jeg har av nordlige arter i den forsendeln du fikk for en tid tilbake. Evt. nye og manglende arter skal jeg nok klare å supplere.

Har du mulighet for å bli med til Finnmark neste år, det hadde vært veldig morro, tror jeg!

Scotinotylus clavatus er meget interessant, den er det få funn av i Norge. Det er forøvrig mulig at den egetlig heter S. sacer, så her kan det være mulighet for å få til en liten taksonomisk artikel om du vil!

Kjetil
Pålogget

Homer Simpson
Løvbrekke
Global Moderator

« Svar #3 på: July 28, 2010, 03:32:06 PM »

-Kjetil

Ja, det hadde vært kjekt å vært med til Nord-Norge, får se til neste år om det lar seg gjøre å være med. Har kjøpt meg en liten stereolupe som jeg tok med meg på ferie i år den forstørrer bare 20X men den er fin til å bestemme de fleste artene, den er god på slike reiser fordi jeg da kan bestemme opp det meste underveis.

Jeg sendte deg fire edderkopper i dag, men jeg kan godt sende deg Scotinotylus clavatusen hvis du er interesert?  S. clavatus og S. sacer er det to forskjellige arter? og i tifelle hva skiller disse. Har funnet bildet av sistnevnte i en artikkel du sendte meg og den stemmer godt med sistnevnte.

Du nevner en artikkel, hadde det vært morsomt det, men jeg klarer nok ikke det alene.

-Harald
Pålogget
Kjetil Åkra
Global Moderator

« Svar #4 på: July 29, 2010, 09:09:07 AM »

Jeg tror vi skal prøve å få opprettet en base på Svanhovd Miljøsenter (Roy Erling har kontakter der og kan forhåpentligvis ordne en god deal for oss!!) så vi kan i så fall ha en permanent lab hvor vi kan bestemme dagens fangst! Om dette går i orden så tar jeg nok med meg Leicaen min, jeg også. Har en egen transportkasse for den.

Jeg hadde vært interessert i clavatusen, selvsagt. Etter hva jeg skjønner er det ikke funnet mange av den. men du må selvsagt beholde den i samlingen din om du vil.

Scotinotylus clavatus og S. sacer er i skrivende stund to ulike arter og jeg ser av Platnicks katalog at clavatus kun er registrert i Sveits og Østerrike, mens det er sacer som regnes som holarktisk! Det som har vært mistenkt en stund (siden Thaler skrev en artikkel om dette i 1970, tror jeg), er at artene er identiske og det er dette jeg mener vi i så fall kunne ha skrevet en liten artikkel om 8synonymisert dme, med andre ord). Og ifølge Platnick burde "vår" art uansett hete sacer og ikke clavatus, men dette bør vi altså sjekke litt nærmere.

Kjetil
Pålogget

Homer Simpson
Løvbrekke
Global Moderator

« Svar #5 på: July 30, 2010, 09:29:07 AM »

-Kjetil

Skal sende deg clavatusen med det første, jeg har gjort meg ferdig med den, tegnet noen detaljer av denne,
så den kan du bare beholde.

Ser at S.evansi også er en fjellart, etter utbredelsen i Storbtitania er ikke det en art som også kan finnes hos oss ?

-Harald
Pålogget
Kjetil Åkra
Global Moderator

« Svar #6 på: July 30, 2010, 12:08:27 PM »

Takk skal du ha, ser frem til å se på den, har selv aldri sett denne arten.

Scotinotylus evansi finnes hos oss, den er faktisk ganske vanlig på høyfjellsormåder i Sør-Norge og over det meste av Nord-Norge. Dette kartet viser alle kjente funn så langt:

Kjetil
Pålogget

Homer Simpson
Løvbrekke
Global Moderator

« Svar #7 på: July 30, 2010, 06:51:58 PM »

-Kjetil
Ja, det var interessant. Det blir kanskje en mulig Finnmarksart. Håper ikke jeg har feilbestemt S. clavatusen og det viser seg å være S.evansi.
Den jeg har tatt har en lang utvekst på oversiden av epigynet med lange hår, epigynet får jeg også til å stemme med clavatus, men du finner helt sikkert ut av det.

-Harald
« Siste redigering: July 30, 2010, 07:34:07 PM av Løvbrekke » Pålogget
Roy E Wraanes
Global Moderator

Poster: 196

« Svar #8 på: August 13, 2010, 05:55:19 PM »

Veldig informaivt og interresant! Bra artikkelfunn  Smiley Jeg har faktisk lenge vært på jakt etter info fra Kolahalvøya siden jeg selv har vært der en rekke ganger. Også popper bare dette her opp  Cool Ja, vi skal finne mye snadder her nord etter hvert. I år ble jeg dessverre nødt til å bruke hele sommeren på annet arbeid enn i felt... Ja, jeg har kontakter på Svanhovd Miljøsenter. De er også blitt VELDIG hekta på edderkopper etter at jeg har evangelisert og hjernevasket dem så godt jeg kan! Faktisk snakker de om at vi også kunne hatt en edderkopp-konferanse der i fremtiden! Jeg skal i møte med dem om ikke så lenge! Da legger jeg frem noen tanker og idéer for dem  Smiley Også holder jeg dere oppdatert her, og ellers de av dere jeg kan plage pr telefon / e-mail  Wink
Pålogget

"The soil is the poor man's rainforest"
Sider: [1]   Go Up
  Skriv ut  

Hopp til: