Author Topic: Vepse-edderkoppen (Argiope bruennichi) etablert i Vestfold  (Read 5415 times)

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
Vepse-edderkoppen (Argiope bruennichi) etablert i Vestfold
« on: October 27, 2015, 03:11:44 PM »
Tidlig i oktober observerte Anders Endrestøl en stor hunn av vepse-edderkoppen som satt og voktet på eggsekken sin i graset på tørrenga ved Fynstranda på Hvasser. I dag var jeg ute i finværet og lette litt fram og tilbake rundt en GPS posisjon fra Anders. Etter et kvarters finmmysing i krumbøyd posisjon gikk jeg rett på eggsekken som hang i graset. Det var en imponerende konstruksjon, 3-4 cm i diameter, med et "lokk" på toppen. Siden var delvis revet opp (mye tråkk og hundelufting i området..). Jeg tok en kikk inni og kunne konstatere at den innhold mange små juvenile. Stedet er merket for oppfølging til våren.

Hunner av vepse-edderkoppen ble først sett i Norge i 2004 ved Tønsberg. I 2011 ble den funnet ved Sarpsborg, og fra 2013 er det flere observasjoner fra østsida av Oslofjorden. Men "hekking" er visst hittil ikke bekreftet. Ungene på Hvasser viser at arten nå reproduserer hos oss. En gravid hunn har neppe klart å ta seg over fjorden, så vi  kan regne med at minst en hann også har rusla rundt på Hvasser i sommer.

De store eggsekkene er såpass iøyenfallende at det burde være ganske enkelt å få øye på dem når de henger i vegetasjonen. Merk dere utseendet og hold fokus på marksjiktet når dere går tur utover høsten!

Takk til Anders Endrestøl for at han gjorde meg oppmerskom på funnet, og at han tillot publisering av denne lille notisen i Forum.

Arne.
Arne Fjellberg