Author Topic: Ozyptila arctica  (Read 792 times)

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
Ozyptila arctica
« on: September 26, 2015, 12:01:48 AM »

Her kommer noen foto og tegninger av hunnen, trodde jeg hadde en hann liggende, men det hadde jeg ikke så det får bli med hunnen i denne omgang

Harald

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
Re: Ozyptila arctica
« Reply #1 on: September 26, 2015, 12:02:18 AM »
-

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
« Reply #2 on: September 26, 2015, 12:04:23 AM »
-

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
« Reply #3 on: September 26, 2015, 12:06:04 AM »
-

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
« Reply #4 on: September 12, 2018, 11:16:53 PM »
.

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
« Reply #5 on: September 13, 2018, 11:07:24 PM »
-

Offline Roy E. Wraanes

• Artskoordinator
  • **
« Reply #6 on: May 04, 2019, 10:06:33 PM »
Skal si jeg hadde mange uleste poster her siden sist   :'( Men satt nettopp å tenkte på denne arten  8) Ser du fant den på Spjotenut, Vinje i Telemark 06.10.2012. Jeg tenkte å surre litt i høyden på Hovden etter hvert. Har du noen stalltips om hvor man bør lete etter en slik krabat? Ellers håper jeg du koser deg i edderkoppsola for tiden. Igjen takk for alt du gjør for norsk araknologi! Smiler hver gang jeg ser alle de flotte illustrasjonene dine på spimi når jeg må ta en ekstra sjekk i ny og ne  8)
"The soil is the poor man's rainforest"

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
« Reply #7 on: May 04, 2019, 11:49:07 PM »
Hei
Jeg fant arten når jeg soldet i vegetasjonen, ikke på snaufjellet men litt lågere, men over tregrensen.
Litt tykkere vegetasjon med litt dvergbjørk hvis jeg husker rett.

Flott at du er aktiv du kan sikkert finne mye spennende ved Hovden.

Jeg har planer å reise i midten av måneden til Finnskogen, det er litt tidlig men håper jeg kan få samlet inn litt edderkopper som jeg kan illustrere utover vinteren.

Ellers har jeg jobbet med en liste hvor alle norske edderkopper skal få norske navn, den ligger nå hos Kjetil
men er i grunnen ferdig og den vil bli brukt på artsobs. Litt vanskelig i begynnelsen å skal forholde seg til nye navn.

Lykkr til

Mvh
Harald

Offline Roy E. Wraanes

• Artskoordinator
  • **
« Reply #8 on: May 05, 2019, 09:45:15 AM »
Oyoy, dette var raskt svar! Ja, Ozyptila arctica hadde vært moro å finne. Etter at jeg flyttet fra Finnmark må jeg jo si at jeg av og til savner de "ekstremofile" artene  :) Så takk for tips! Jeg må selvsagt opp å se litt på åpne landskap etter hvert. Og hvem vet, kanskje dukker det opp en eller annen overraskelse der oppe i høyden.

Finnskogen er genial! Du aner ikke hvor mye jeg har tenk på det området! Hadde til og med vurdert å flytte dit  :P Men der MÅ det finnes mye bra  :D Så krysser selvsagt fingrene for turen din bort dit også!

Ja, norske navn på edderkopper er ikke alltid så enkelt  :P Husker jo da forslag på norske navn ble påbegynt for noen år siden. Det er litt moro med elsk- / hatforhold til slikt da det virker som om fagfolk / flinke amatører foretrekker latin, mens det for folk flest kan være greit med norske navn. Men jeg syns det er en fin tradisjon! Hvorfor skal planer, dyr og fugler ha norske navn, men ikke edderkopper  8) Blir gøy å se lista når du og Kjetil har bestemt dere for at den blir slik den skal være  :)

Fikk også en sms fra Kai Berggren her forleden. Han har visst haugevis av glass til meg igjen  ;D Skulle det være noe greit i de skal jeg selvsagt si ifra  :) Jeg får vel ut å banke litt vegetasjon her, så får vi se om det dukker opp noe i dag  ;)

Vi høres! Lykke til med alt der også  :)

Beste hilsen fra -Roy-
"The soil is the poor man's rainforest"