Author Topic: Sålding med uventet resultat  (Read 3212 times)

Offline Ingrid Oftedal

• Artskoordinator
  • **
Sålding med uventet resultat
« on: September 08, 2015, 10:43:29 PM »
Hei

Etter en lærerik langhelg på Finnskogen sammen med bl.a Arne Fjellberg, har jeg fått øynene opp for sålding. Jeg hadde ikke sett dette i praksis før, og har derfor gått glipp av mange edderkopper. Full av entusiasme dro jeg derfor til nærmeste tettsted i dag for å anskaffe de nødvendige materialene for å lage meg et sold. Litt lang i maska kunne jeg konstatere at ingen (av 2 aktuelle) butikker hadde egnet netting. Men så falt blikket på en stabel med lekre, røde brett, beregnet på rensing av bær. Åpningene i bunnen av brettet er riktignok ikke i rutemønster, men spaltene er av ganske passelig bredde, og det passet til en vaskebalje til salgs i samme butikk. Vel hjemme var det bare å bære inn øvrige anskaffelser før det bar til skogs, utstyrt med mine nyanskaffelser (som forresten kom på godt under hundrelappen). Etter få minutter var jeg inne i skogen, og øyeblikket senere hadde jeg fått øye på den første mosekledde tua, som selvsagt gikk i såldet. Resultatet ble en juvenil linhyphide, og 2 minst like juvenile småsalamandere. Litt forskrekket la jeg alt pent på plass. Neste forsøk ga et par (tilsynelatende) voksne edderkopper, som jeg kan kose meg med i morgen, De påfølgende 3 såldingene inneholdt alle småsalamanderunger, som jeg ba pent om unnskyldning, og la forsiktig tilbake. Det ser ut til å ha vært et godt år for salamanderne her, og jeg må dra lenger inn i skauen for å praktisere min nye interesse...

Hilsen Ingrid - som var så ivrig at hun løp hjemmefra uten kamera i dag, og derfor ikke har et eneste bilde av de bittesmå salamanderne
« Last Edit: September 08, 2015, 10:50:00 PM by Ingrid Oftedal »

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
Re: Sålding
« Reply #1 on: September 08, 2015, 10:53:37 PM »
Hei

Ja, sålding er fine saker. Spennende å høre hva dere har funnet. Jeg har reist på ferie og glemt hele sålden heime. Som nødtiltak har jeg da kjøpt en isboks, fjernet isen og kjøpt en engangsgrill og benyttet risten på toppen som sold. Det funket greit men jeg hadde en tendens til å skjære meg på risten. Jeg har ikke fått salamander men kommet bort i musekull.

Mvh
Harald

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
Re: Sålding med uventet resultat
« Reply #2 on: September 09, 2015, 11:25:56 AM »
Hei igjen,

Borte i Great Smoky Mts (Appalachian) fikk jeg ofte salamandre i såldmateriale. Noen ganger til og med i spritglasset etter utdrivning! Dette var små slimete saker (jo, jo - forsåvidt søte, og det var jo synd de havnet i glasset...) som levde i fuktig mose langs bekkesig og vannsig nedover fjellsider. I området finnes det 30-40 arter av salamandre, mange endemiske og mer eller mindre terrestre arter.

Stå på Ingrid!

arne.
Arne Fjellberg