Hei
Etter en lærerik langhelg på Finnskogen sammen med bl.a Arne Fjellberg, har jeg fått øynene opp for sålding. Jeg hadde ikke sett dette i praksis før, og har derfor gått glipp av mange edderkopper. Full av entusiasme dro jeg derfor til nærmeste tettsted i dag for å anskaffe de nødvendige materialene for å lage meg et sold. Litt lang i maska kunne jeg konstatere at ingen (av 2 aktuelle) butikker hadde egnet netting. Men så falt blikket på en stabel med lekre, røde brett, beregnet på rensing av bær. Åpningene i bunnen av brettet er riktignok ikke i rutemønster, men spaltene er av ganske passelig bredde, og det passet til en vaskebalje til salgs i samme butikk. Vel hjemme var det bare å bære inn øvrige anskaffelser før det bar til skogs, utstyrt med mine nyanskaffelser (som forresten kom på godt under hundrelappen). Etter få minutter var jeg inne i skogen, og øyeblikket senere hadde jeg fått øye på den første mosekledde tua, som selvsagt gikk i såldet. Resultatet ble en juvenil linhyphide, og 2 minst like juvenile småsalamandere. Litt forskrekket la jeg alt pent på plass. Neste forsøk ga et par (tilsynelatende) voksne edderkopper, som jeg kan kose meg med i morgen, De påfølgende 3 såldingene inneholdt alle småsalamanderunger, som jeg ba pent om unnskyldning, og la forsiktig tilbake. Det ser ut til å ha vært et godt år for salamanderne her, og jeg må dra lenger inn i skauen for å praktisere min nye interesse...
Hilsen Ingrid - som var så ivrig at hun løp hjemmefra uten kamera i dag, og derfor ikke har et eneste bilde av de bittesmå salamanderne