Author Topic: Syedra myrmicarum - nå også hos Formica "rufa"  (Read 4398 times)

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
Syedra myrmicarum - nå også hos Formica "rufa"
« on: May 13, 2015, 09:01:34 PM »
I dag kom jeg over noe så uvanlig som ei relativt nylig forlatt stor gammel tue av Formica "rufa" (kompleks av flere nærstående arter). Ingen av maurene var hjemme, men mange av dens "gjester" holdt fortsatt stand, deriblant en hel del Syedra myrmicarum - identisk med de vi hittil har sett hos Formica fusca under stein. Jeg soldet fram 8 hunner og en hann. Palpen er slik som Harald nylig har tegnet etter et svensk eksemplar. Så nå kan vi endelig fastslå at det er den arten vi har i Norge. Jeg skal for sikkerhets skyld barkode både svenske (fra F. fusca) og norske (fra F. rufa) dyr. Litt pussig at jeg aldri har fått den hos rufa tidligere - enda så mange tuer jeg har brutt meg inn i..'

Lokaliteten er rett utafor Tønsberg by - Tomsbakken (mye gammel eikeskog).

Tilføyelse: Den 20.mai tok jeg for meg restene av maurtua og soldet grundig. Særlig mange edderkopper, pseudoskorpioner og biller kom fra en sentral gjennomhullet stubbe dypt inne i tua. Fikk et tjuetalls adulte myrmicarum, hvorav to hanner. Merkelig nok ingen Thyreosthenius biovatus, men noen få Mastigusa macrophthalma.

Arne.
« Last Edit: May 25, 2015, 08:45:10 PM by Arne Fjellberg »
Arne Fjellberg