Author Topic: Ny norsk pseudoskorpion: Hultreskorpion (Anthrenochernes stellae)  (Read 2491 times)

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
I fuglereiret som ble omtalt her, var det også noen få pseudoskorpioner. Jørgen Lissner har nå sett over materialet og kunne bekrefte at arten jeg trodde kunne være Anthrenochernes stellae, virkelig var så. Den er kjent fra våre naboland, men dette er første norske observasjon av arten. Vanligvis blir den funnet i hul eik, lind eller bøk, men her var det altså i osp. Siden det var i et fuglereir er det vel grunn til å tro at den har vært fuglespredd. Ellers kunne Jørgen også identifisere de to artene Pselaphochernes scorpioides og Dinocheirus panzeri (rødlistet - NT) fra samme prøven. I tillegg var det ei rødlista (NT) bille (Nemadus colonoides). Så - alt i alt en bra kolleksjon! Bare synd at treet måtte legges i bakken. Ospa var i ferd med å velte og sperre en viktig adkomstvei på forsvarets område på Mågerø. Det er egentlig ganske interessant hvordan arter som ikke kan fly kan overleve på lang sikt når habitatet er såpass temporært som et døende tre. Det må ligge bl.a. i spredningsdynamikken. Pseudoskorpioner er kjent for å henge seg på  både fugl og fluer (!).

I flg. Stol (2005) har vi 16 arter pseudoskorpioner i Norge. Nå har vi 17.

Arne.
« Last Edit: March 26, 2015, 04:08:32 PM by Magne Farlund »
Arne Fjellberg

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
Re: Ny norsk pseudoskorpion: Hultreskorpion (Anthrenochernes stellae)
« Reply #1 on: March 26, 2015, 04:08:08 PM »
@Arne

Gratulerer både med ny art for Norge og interessante funn for øvrig  :) Da tror jeg vi har 19 norske arter.

Magne.
« Last Edit: March 26, 2015, 04:16:52 PM by Magne Farlund »

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #2 on: March 26, 2015, 05:01:39 PM »
Magne: - Vil det si at vi har to arter som ikke er nevnt av Stol? Takknemlig for referanse!

Ok - jeg slo opp i Rødlista (2010). Der står det at vi har 18 registrerte arter, så du har rett. Men lurer fortsatt på hvilke to arter som er tilkommet etter Stol's oversikt.

Arne.
« Last Edit: March 26, 2015, 05:08:30 PM by Arne Fjellberg »
Arne Fjellberg

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #3 on: March 26, 2015, 06:38:56 PM »
@Arne

Tror det er disse to:
Microbisium suecicum - Jordskorpion (funnet i Sverige, ikke i Norge iflg. Wiki)
Roncus lubricus - Gresskorpion

Magne.

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Kjell Magne Olsen

• Aktivt medlem
    • BioFokus
« Reply #4 on: March 26, 2015, 11:20:57 PM »
Hei.

Såvidt jeg vet er det bare meg som har funn som er antatt å være M. suecicum. Begge disse har vært innom Finn Erik Klausen, og det meste tyder på at de begge er suecicum, men altså er ingen av dem helt 100 %. Den ene er et voksent dyr, den andre er en nymfe. Nymfene kan visstnok ikke skilles fra M. brevifemoratum på det stadiet min er. Også for de voksne mener Klausen at det er vanskelig å finne definitive karakterforskjeller. M. brevifemoratum er imidlertid en myrart, mens M. suecicum er en tørrbakkeart. På begge "mine" lokaliteter er det langt til nærmeste myr (Mølen i Hurum, samlet av Lars Ove Hansen i 1998, og Stordalsberget i Nord-Fron, samlet av Frode Ødegaard og Oddvar Hanssen). Ingen av disse er publisert ut over dette: http://www.artsportalen.artsdatabanken.no/#/Rodliste2010/Vurdering/Microbisium+suecicum/52099, og det bør med andre ord helst finnes noen flere eksemplarer som kan bestemmes helt sikkert. Eller kanskje jeg kan teste å barcode dem?

Roncus lubricus var jeg også faktisk den første til å bestemme, da jeg i 1999 bestemte dyr tatt i fallfeller i Remmendalen i Halden av Geir Hardeng og Oddvar Hanssen i 1995. Jeg hadde nettopp tatt arten på et par steder i Wales og England, så jeg kjente den godt igjen, men satt for sikkerhets skyld et lite spørsmålstegn etter bestemmelsen, ettersom den var ny for Norden. Disse dyrene, hhv. åtte og ett dyr fra to ulike felleperioder, ble sendt til Per Wilander i Sverige for kontroll i april 1999, og det er det siste noen har sett til dem.... Jeg nevner arten i denne rapporten: http://lager.biofokus.no/biofokus-rapport/biofokusrapport2008-5.pdf. I ettertid har Frode Ødegaard funnet den i samme område (se http://www.artsportalen.artsdatabanken.no/#/Rodliste2010/Vurdering/Roncus+lubricus/52100), og det styrker jo også min antakelse om at dyrene fra 1995 er denne arten.

Jeg har funnet og/eller bestemt 16 av de norske artene (inkl. suecicum og lubricus).

Forøvrig skulle jeg gjerne hatt et ord med den som har kommet på at mosskorpioner skal hete "skorpioner"...
KMO

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #5 on: March 26, 2015, 11:34:43 PM »
@Kjell Magne

Så hva tenker du om at M. suecicum står på lista? Bør den tas ut inntil videre (jfr. barcoding)?

Magne.

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #6 on: March 27, 2015, 09:28:39 PM »
Takk for redgjørelsen Kjell Magne!

Arne.
Arne Fjellberg