Author Topic: Hvit "pelsmidd" fra fuglereir i hul osp  (Read 3322 times)

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
Hvit "pelsmidd" fra fuglereir i hul osp
« on: March 20, 2015, 09:39:15 PM »
Fra ei kjempeosp som gikk over ende på Mågerø fikk jeg tak i reirmateriale  (mye fuktig mose og treflis) fra et gammelt spettereir. Det inneholdt tusenvis av collemboler, proturer og hornmidd (oribatider), og også noen pseudoskorpioner og en hel del av en eiendommelig langhåret hvit midd av sammem kroppsfasong som de blodrøde "fløyelsmiddene" (Trombidium) vi av og til ser på bakken. Jeg har aldri sett slike i mine jordprøver, så jeg heller til at det er en art knyttet til fuglereir. Men lenger kommer jeg ikke. Er Roy oppegående og tilgjengelig for kommentar??

I rotstokken var det en stor koloni av mauren Lasius brunneus. Men den eneste edderkoppen som gikk her var noen få Thyreosthenius parasiticus som neppe er myrmecophil, men gjerne knyttet til døde trær og råtne stammer.

Arne
« Last Edit: March 20, 2015, 09:46:29 PM by Arne Fjellberg »
Arne Fjellberg

Offline Roy E. Wraanes

• Artskoordinator
  • **
Re: Hvit "pelsmidd" fra fuglereir i hul osp
« Reply #1 on: June 17, 2015, 09:14:47 PM »
Hei,

Oppegående og oppegående... Jeg holder hodet over vannet så godt jeg kan... Men det blir dessverre ALT for lite forumtid. Det er bittert  :-\

Midden din er 100% sikkert en art i familien Trombiculidae. Jeg har aldri funnet de selv, og ut i fra bildet tør jeg ikke si hvilken slekt / art det er. Jeg har sendt noen opplysninger til folk som har bedre greie på disse middene enn meg. Kanskje ønsker noen av dem å få materialet ditt tilsendt om du fortsatt har det. Du pleier jo å være flink til å passe på innsamlede individer  :)

Ser jeg i den norske artslista så er det kun en art som er funnet her: Hirsutiella zachvatkini. I samtlige av våre naboland er arten Neotrombicula autumnalis ganske vanlig. Jeg syns personlig ikke ditt individ likner på noen av disse. Så jeg kommer tilbake med mer info dersom spesialistene svarer meg  :)

Ser du samler masse og fortsatt gjør nye funn. God samlesommer videre  :)
"The soil is the poor man's rainforest"

Offline Roy E. Wraanes

• Artskoordinator
  • **
« Reply #2 on: June 18, 2015, 08:14:21 PM »
Nå har jeg fått en kommentar fra en spesialist. Hun mener det kan dreie seg om en Ascoschoengastia latyshevi. Disse er knyttet til områder rundt fuglereder. I såfall er dette et spennende og også nytt funn for Norge. Men vi trenger nok å låne individet (-ene) for å avdekke detaljene  ;)

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #3 on: June 18, 2015, 09:39:40 PM »
Hei Roy,

Høres jo spennede ut! Jeg sendte noen dyr til Hanna Moniuszko i Polen for lenge siden, men har ikke hørt noe ennå. Sendte akkurat en "reminder" til henne.

Arne.
Arne Fjellberg

Offline Roy E. Wraanes

• Artskoordinator
  • **
« Reply #4 on: June 19, 2015, 09:36:08 PM »
Da har du nådd rett person. Hun styrer med sin PhD på disse middene, så det er mulig hun er opptatt... Men mange  (spesielt meg) trenger et STORT spark bak av og til. De som maser høyest får først svar, dessverre  :-[ Blir moro å høre hva hun eventuelt finner ut  :)

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #5 on: June 23, 2015, 10:51:43 PM »
Hanna svarte følgende:

"Hello,

Morphological analysis showed us nothing for the 90% of Trombiculidae species are known exclusively from larvae.
Now we are preparing primers for a molecular research, after that we compare the results with what is in the GeneBank. Maybe this will tell us more. I will write when I know something."

Så får vi bare vente og se om de blir en match på DNA..

Arne.
Arne Fjellberg

Offline Roy E. Wraanes

• Artskoordinator
  • **
« Reply #6 on: June 23, 2015, 11:53:14 PM »
Ja, de dyrene der er ikke lette... Ser selv at jeg ofte må gi opp inntil vitenskapen kommer lengre med dna-koding. Midd er desverre ikke på prioritetslista i Norge, men vi får krysse fingrene for blant annet polakkene så lenge  ;) Blir moro å høre resultatet uansett. Nå er jo du kjent for å skrape sammen alt nytt av arter i Norge, så håper det blir gullmedalje for denne også  :)