Author Topic: Pardosa trailli og eiseni. Palpens terminalapparat  (Read 994 times)

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
Pardosa trailli og eiseni. Palpens terminalapparat
« on: January 28, 2015, 02:21:00 PM »
Harald har sendt meg  et par hanner av eiseni fra Pasvik slik at jeg fikk anledning å sammenligne med en hann av trailli fra Vågå (Skaihøi). Jeg legger ut noen foto som tillegg til Haralds glimrende tegninger (se her og her). Palpen til eiseni er litt kortere og breiere enn hos trailli med tegulum mer jevnt tilspisset og glattere enn hos trailli der den er brått avskåret mot spissen og virker "rufsete". Den mest iøyenfallende forskjellen er - som Harald sier - formen på embolus. Hos eiseni har den en kraftig brei "albue" som ligger over "stammen" av embolus, mens hos trailli er "albuen" slankere og mer utsvinget, tydelig utafor "stammen". Harald fant ut at yttersida av den runde "holken" på terminalapparatet har pigger hos eiseni og langsgående kjøler hos trailli. Dette er jo bevegelige deler, og vi kan tenke oss at hannene er i stand til å lage lyder (stridulere) ved å gnikke terminalapparatet mot innsiden av palpekapselen (cymbium). I så fall vil nok musikken fra de to artene høres ulik ut! Det er lov å spekulere...

På Artsobservasjoner har jeg lagt ut funn av eiseni fra Gilafjellet i V.Slidre. Jeg har nå fjernet dette i påvente av verifisering. Jeg kan nok ha tatt feil..

Individene fra Pasvik og Vågå blir nå sendt til barkoding.

Arne.
« Last Edit: January 28, 2015, 05:56:00 PM by Arne Fjellberg »
Arne Fjellberg

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
Re: Pardosa trailli og eiseni. Palpens terminalapparat
« Reply #1 on: January 28, 2015, 02:23:38 PM »
- og embolus og terminalapparatets ytterside:
Arne Fjellberg

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
« Reply #2 on: January 28, 2015, 02:55:18 PM »
Hei Arne
Glimrene fremstilling.
Jeg har sett på to nye piler som også viser forskjeller, embolustuppen er forskjellig, ellers er den utstikkende tappen merket med blå pil forskjellig, den er bredere hos P. trailli. Når jeg får tid vil jeg også tegne P. tralli sin palp fra undersiden.

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
« Reply #3 on: January 28, 2015, 03:35:27 PM »
En annen forskjell er buen som kroken danner på innsiden av emboluskroken danner  ca. en halv sirkel hos P.eiseni mens det hos P. trailli utgjør ca 3/4.

Mvh
Harald

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #4 on: January 28, 2015, 06:13:30 PM »
Ja, jeg tror vi skal greie disse hannene heretter! Og Bjarte, som ennå er frisk i frasparket, får sveipe fjella i S.Norge og skremme ut eiseni - om den finnes her.

Jeg var forresten ved lokaliteten din i Pasvik i 1974. Da bodde jeg 2-3 uker i juni i koia ved Sortbrysttjern, sloss med mygg, fiska abbor og harr og streifet rundt i nasjonalparken og samla collemboler. Herlig liv!

Arne.

Arne Fjellberg