Author Topic: Ny stor artikkel om Dionycha! Store forandringer for oss på familienivå!  (Read 1761 times)

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
Ja, da har noen gjort en fylogenetisk analyse av gruppen edderkopper som kalles Dionycha (tokløredderkopper) som inkluderer massevis av familier vi har i Norge, slik som Clubionidae, Zoridae, Miturgidae og Corinnidae. Disse familiene har gjerne vært ansamlingsgrupper for slekter og arter som har vært vanskelige å plassere så det er kanskje ikke overraskende at når det gjøres en moderne fylogenetisk analyse så kommer det store forandringer. Dette vil få konsekvenser for hvordan vi lister våre arter og jeg må nok også revidere mange kapitler i edderkoppboka!

Atikkelen på 375 sider omtrent kan lastes ned her: http://digitallibrary.amnh.org/dspace/handle/2246/6537

Fra abstraktet kan vi lese følgende (det som er relevant for oss har jeg uthevet):

The following genera are transferred from Miturgidae to Eutichuridae: Calamoneta, Calamopus, Cheiracanthium, Cheiramiona, Ericaella, Eutichurus, Macerio, Radulphius, Strotarchus, Summacanthium, and Tecution; Lessertina is transferred from Corinnidae to Eutichuridae. The following genera are transferred to Miturgidae: Argoctenus, Elassoctenus, Hestimodema, Hoedillus, Israzorides, Odomasta, Simonus, Thasyraea, Tuxoctenus, Voraptus, Xenoctenus, Zora, and Zoroides, from Zoridae; Odo and Paravulsor, from Ctenidae; Pseudoceto from Corinnidae. The following genera are transferred from Corinnidae to Trachelidae: Afroceto, Cetonana, Fuchiba, Fuchibotulus, Meriola, Metatrachelas, Paccius, Paratrachelas, Patelloceto, Planochelas, Poachelas, Spinotrachelas, Thysanina, Trachelas, Trachelopachys, and Utivarachna. The following genera are transferred from Corinnidae to Phrurolithidae: Abdosetae, Drassinella, Liophrurillus, Plynnon, Orthobula, Otacilia, Phonotimpus, Phrurolinillus, Phrurolithus, Phruronellus, Phrurotimpus, Piabuna, and Scotinella. Dorymetaecus is transferred from Clubionidae to Phrurolithidae. Oedignatha and Koppe are transferred from Corinnidae to Liocranidae. Ciniflella is transferred from Amaurobiidae to Tengellidae.

Så det blir jo noen nye navn og familietilhørigheter å forholde seg til. Men vi klarer vel det og!

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
@Kjetil

Ser endringene allerede er på plass i Platnicks lister. Jobbet deler av julen og har siden vært influensasyk, men jeg skal ta fatt på oppgradering av sjekklista de nærmeste dagene. Legger ut en post om endringene når jobben er gjort.

Magne.

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Stein Andersen

• Æresmedlem
  • Rendalen i Hedmark, Gausdal i Oppland, Vestby i Ak
Re: Ny stor artikkel om Dionycha! Store forandringer for oss på familienivå!
« Reply #2 on: February 18, 2015, 12:41:50 PM »
Hvor stor er filen?  Laster opp nå, passerer 620 mb og fortsetter.  :-\
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!

Offline Stein Andersen

• Æresmedlem
  • Rendalen i Hedmark, Gausdal i Oppland, Vestby i Ak
Re: Ny stor artikkel om Dionycha! Store forandringer for oss på familienivå!
« Reply #3 on: February 18, 2015, 01:01:00 PM »
Endelig ferdig, det stoppet 833 mb.  For noen bilder, skulle ønske jeg hadde et elektronmikroskop i stua. ;)
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!