Author Topic: Lokalitet 7. Egersund ved Kjerringfjellet. 22.06.10  (Read 3550 times)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Lokalitet 7. Egersund ved Kjerringfjellet. 22.06.10
« on: July 21, 2010, 04:03:10 PM »
22.06.10
RY: Egersund, ved Kjerringfjellet.
EIS 3. N 58.38573º, E 6.10647º. 60 m.o.h.

- 2 stk Micaria silesiaca. Hunner. (Feilstaving rettet, 25/07-2012)
- 6 stk Gnaphosa sp. Juv. hanner og hunner.
- 1 stk Aellurius v-insignitus. Hunn.
- 3 stk Linyphiidae sp. Juv. hunner.
- 1 stk Walckenaeria monoceros. Hunn.
- 4 stk Meioneta gulosa. Hunner.

Annie & Glenn
« Last Edit: July 15, 2012, 11:53:39 PM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
Re: Lokalitet 7. Egersund ved Kjerringfjellet. 22.06.10
« Reply #1 on: July 21, 2010, 06:48:52 PM »
-Glenn
Ja, her var det en del spennende ting som jeg ikke har sett i fylket tidligere: Micaria sileciaca og Walckenaeria monocerus. Artig med Meioneta gulosa  så lavt nede, har bare funnet den over 800 meter.
Undersøker selv et lynghei området og her er det en bestand av Meioneta nigripes, flott edderkopp som jeg trodde var en typisk høyfjellsart.

-Harald

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #2 on: July 21, 2010, 07:12:17 PM »
-Glenn
Ja, her var det en del spennende ting som jeg ikke har sett i fylket tidligere: Micaria sileciaca og Walckenaeria monocerus. Artig med Meioneta gulosa  så lavt nede, har bare funnet den over 800 meter.
Undersøker selv et lynghei området og her er det en bestand av Meioneta nigripes, flott edderkopp som jeg trodde var en typisk høyfjellsart.

-Harald

Ja, her var det mye snadder under den tørre mosen på svafjellet!
Merkelig terreng dette her. Området ligger ikke mer enn 60 moh, men det ser jo akkurat ut som høyfjellet. Sannelig går tregrensa lavt her i distriktet. Har ikke sett lignende andre steder enn Nord-Norge.

Hvis du har anledning, er dette et flott sted å finne spennende gnaphosiider om noen uker. Alle de vi fant var juvenile og subadulte, og her er det muligheter utover for å gjøre gode funn, -både av zelotes og gnaphosaer.
Micaria sileciaca har vi funnet flere steder under turen, også på østsiden av landet, -så dette var moro.

Spennende med M. nigripes-funnene dine. Har aldri sett den arten tidligere.
Tror nok man kan finne flere høyfjellsarter ganske langt ned i dette værharde området. Blir spennende å se hva du oppdager her utover.
Tror jeg kommer til å ta meg noen turer litt vestover på sikt, for å prøve å finne Oxyopes ute på myrene der. Spennende å se om den kan finnes vest for Kristiansand.

Mvh Glenn

"Sykemeldt"

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
« Reply #3 on: July 21, 2010, 10:48:50 PM »

-Glenn

Naturen du nevner ned mor Egersund er spesiell, bergarten her er nokså enestående. den er så hard at det ikke vosker noe på den. Det er litt innenfor Brusand jeg driver fellefangst. Var her oppe i dag å sjekket fellene, det er nok mellomsesong for linypiidaene for det var bare 4 stk i fellene og ellers lite å få tak i.
Har lest at i Juli måned er det mye juvenile, men de vokser vel til å blir mer aktive.

Fant en ny fjellart her Mecynargus morulus  som vel er en av vanligste fjellartene. Er nå oppe i 72 forskjellige arter her i det karrige landskapet og har passert over 50 linyphiidae arter her.

Nattekskrusjonen vi hadde på Sandnes var i Holmavika UTM LL 142-320. Den litt mystiske Theriididaearten var Theridion mystaecum hunn.

-Harald

-Harald

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #4 on: July 21, 2010, 10:58:29 PM »

-Glenn

Naturen du nevner ned mor Egersund er spesiell, bergarten her er nokså enestående. den er så hard at det ikke vosker noe på den. Det er litt innenfor Brusand jeg driver fellefangst. Var her oppe i dag å sjekket fellene, det er nok mellomsesong for linypiidaene for det var bare 4 stk i fellene og ellers lite å få tak i.
Har lest at i Juli måned er det mye juvenile, men de vokser vel til å blir mer aktive.

Fant en ny fjellart her Mecynargus morulus  som vel er en av vanligste fjellartene. Er nå oppe i 72 forskjellige arter her i det karrige landskapet og har passert over 50 linyphiidae arter her.

Nattekskrusjonen vi hadde på Sandnes var i Holmavika UTM LL 142-320. Den litt mystiske Theriididaearten var Theridion mystaecum hunn.

-Harald

72 arter her er jo rått! Utrolig karrig, men ikke minst spennende terreng.
Har også sett at linyphiidene har ei lita pause nå. Det er mest theriidene som er på farta.
Det hjelper nok på utover i august ville jeg tro.

Fant også disse lyse Theridion mystaceum der i sørvest. Her hos oss, er de generelt mye mørkere, -ja neste sorte av farge. Det er tydeligvis en veldig variabel art.

Mecynargus morulus virker spennende, -er det en art som går langt nord?

Ps. Takker for rett navn på nattefangststedet. :)

-Glenn

"Sykemeldt"

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
« Reply #5 on: July 21, 2010, 11:22:33 PM »
-Glenn

M, morulus ser jeg i alle fall er sett ved Slettnes Finnmark, ellers er den vanlig her hos oss når du kommer opp i 800 meter o.h. Så den også på Hardangervidda og mener jeg også så den i Jotunheimen, så den får du nok snart med deg.

Har noen arter jeg ikke har fått bestemt opp etter turen. Fant nå ut av den ene som var vanlig, Bolephtiphantes index, har to små linyphiidaer igjen som jeg tar fram av og til, disse med torneformel 2221, så det skulle ikke være så mye å velge mellom, men så er det da å finne vulvategninger.

Edderkoppen fra Trondheim har jeg foreløpigt lagt vekk, som du tidligere har nevnt er epigynet veldigt likt Lathys humilis, men får verken tegningene eller vulvaen til å stemme med denne, innderst inne har jeg en følelse av at det er en vanlig art som jeg ikke er helt oppdatert på.
Godt å ha noe å bryne seg på i ledige stunder.

-Harald

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #6 on: July 28, 2010, 02:08:16 PM »
Og mine funn er:

- Metellina segmentata, 1 hann
 - Phylloneta impressa, 1 hunn
 - Theridion varians, 3 hanner, 1 hunn
 - Simitidion simile, 1 hann, 1 hunn
 - Theridion mystaceum, 2 hunner (tatt under overheng i en bergvegg)
 - Trochosa sp., 1 hunn (funnet bevoktende på en eggkokong under en stein, tør ikke komme med artsforslag)
 - Obscuriphantes obscurus, 1 hann, 1 hunn
 - Linyphiidae sp. juv., 1 stk. (muligens en Gonatium sp.)
 - Philodromus sp., juv., 1 stk.
 - Pelecopsis elongata, 1 hunn

Massevis av theridiider, med andre ord! Er litt imponert over hvor mange arter av disse som dukker opp. Spesielt overraskende her var funnet av Simitidion simile, dette er så vidt jeg kan se det vestligste funnet av arten i Norge. Den skal ut av rødlista neste gang!

Kjetil

Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
« Reply #7 on: July 28, 2010, 04:38:02 PM »

-Kjetil

Det  er rart å se artslistene deres fra Rogaland, dere har funnet flere arter som jeg ikke har funnet selv om jeg har vært mye på disse områdene selv, det er tydelig at forskjellige fangstmetoder gir ulikt resultat. I forhold til listene deres finner jeg nok adskillig flere linyphiidaer.

-Harald

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #8 on: July 29, 2010, 10:00:22 AM »
Ja, det er artig å se disse forskjellene. Glenn og jeg samler også veldig forskjellig og det ser man tydelig på artslistene våre, selv om jeg har begynt å lete mer etter bakkelevende gnaphosider og slikt nå. Glenn er utrolig flink til å finne slike!

Det flotte er at vi får komplementert samlingene og får et mer helhetlig inntrykk av hva som finnes på stedet.

Nå må det også sies at vår inventering på disse stedene er noe overfladisk i og med at vi bare besøkte dem for en time eller to om gangen. Ved flere besøk ville vi nok kunnet øke artslistene betraktelig. Når det gjelder linyphiider så bruker vel du solding, noe som alltid vil gi flere representanter av disse. Selv bruker jeg som regel fallfeller for å få tak i dem, men solding er nok noe jeg burde gjort mer av.

Kjetil

Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)