Author Topic: Phaeocedus braccatus  (Read 8409 times)

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
Phaeocedus braccatus
« on: February 26, 2010, 09:52:05 AM »
Sammen med datterdatteren Emilie, var vi så heldige å finne en ny flatbukedderkoppart sensommeren/høsten 2009. Bildene jeg tok er ikke gode, så jeg håper å finne flere til sommeren. Kanskje er arten tallrik nok i området til at jeg kan stjele et par til Kjetils samling, og ikke minst få bedre bilder av arten. Jeg har skrevet om funnet her:
http://crocea.wordpress.com/2009/11/17/interessant-funn/

Mvh Magne.
« Last Edit: April 01, 2011, 06:05:39 PM by Magne Farlund »

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Roy E. Wraanes

• Artskoordinator
  • **
Re: Phaeocedus braccatus
« Reply #1 on: February 26, 2010, 10:48:31 AM »
KJEMPESTILIG!!!  :) Artig historie og kjempegøy når man blir inspirert til å lete mer etter godbiter selv også  8) Det er visst nesten ikke grenser for hva man kan finne gitt  ;) Stå på Magne, gleder meg til å høre om flere funn fremover, ikke bare nye, men også arter vi ikke vet så mye om, rødlistefunn etc  :) MORO  ;D
"The soil is the poor man's rainforest"

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #2 on: February 26, 2010, 11:02:02 AM »
Takk for kommentar, Roy E.

Gleder meg utrolig til dette edderkoppåret. I fjor ble det å ligge å vake litt i startgropa, men nå har jeg begynt å få litt kunnskap og har begynt å planlegge sesongen. Har laget meg ei svært optimistisk liste over et 20-talls arter jeg skal se litt ekstra etter, både sjeldne og nye. Skal også prøve ut nye metoder å fange dyrene på. Er nesten sikker på at jeg bl.a. vil finne maaange linyphider som er nye for meg. Har også et par-tre lycosider på ønskelista. Så får vi se om vi klarer å finne navn til dem. Har god tro på det med den gjengen som har samlet seg her inne.

Magne.

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #3 on: February 26, 2010, 12:14:35 PM »
Dette er et kjempeflott funn! Gratulerer til dere begge, stor som liten! :)

Har lest om dette funnet tidligere på bloggen din, og det er interessant. Det er ikke så langt fra dere i luftlinje vi bor, og det skal bli spennende å lete etter denne arten her hos oss til sommeren. Flott at du skriver om selve habitatet også. Det skulle være til stor hjelp.

Du finner nok flere eksemplarer skal du se.

Mvh Glenn.

"Sykemeldt"

Offline Annie

• Artskoordinator
  • **
« Reply #4 on: February 26, 2010, 02:46:06 PM »
Heia Magne :)

Gratulerer baade til deg og Emilie for et kjempefunn! Jeg leste ogsaa historien paa bloggen, men maatte inn og lese igjen. Synes historien er saa fin og det er saa morsomt at barnebarnet er interessert i edderkoppjakt..Slikt inspirerer!

Du kommer til aa finne nye arter naar "sesongen" starter, bare vent! Husk hva jeg sa til deg ifjor: "Du kommer til aa finne nye arter"....Og du gjorde det med dette funnet! :)

Mvh
Annie
"One Act Of Kindness Can Change The World."

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #5 on: February 26, 2010, 03:14:24 PM »
Glenn og Annie.

Husker Arno Grabolle skrev at han hadde funnet P. braccatus en gang for mange år siden, og at han hadde besøkt stedet årlig siden uten å finne den igjen. Men Arno er jo ikke fra Bø  :D Glemte å nevne at det ligger ei smal, lang myr bare ei spyttlengde fra funnstedet. Skal sjekke den også, selv om jeg tror mest på stein og strø som habitat. Skal lete litt bredere i området. Det blir ett av mange prosjekter i sommer.

Joda, Annie, dere fikk rett og har vært en god støtte hele veien. Skal jeg komme med et råtips, tror jeg vi kommer til å notere 575 arter på den nasjonale lista ved kommende årsskifte. Det vil si 9 nye arter. Det hadde vært morsomt  :)

Magne.

Offline Annie

• Artskoordinator
  • **
« Reply #6 on: February 26, 2010, 04:02:32 PM »
Vi kan vedde vi Magne ;D
Det kommer til aa bli flere nye funn..skulle jeg tippe vil jeg si..hmmm..8 arter! Saa faar vi se hva det blir til ;D

Offline Roar Frølandshagen

• Aktivt medlem
« Reply #7 on: February 26, 2010, 05:29:06 PM »
Gartulerer Magne! Lest bloggen, kul historie og artig med yngre garde som synes dette er gøy!
Argiope, sa du, hei den må en lete etter!

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #8 on: February 26, 2010, 07:46:03 PM »
Takk for det, Roar.

At jentungen er ivrig er et stort pluss, så har vi noe å ravle og skravle om. I morgen kommer hun på besøk, og da skal hun få en aspirator/pooter i gave. En liten måned fram i tid så er vi igang, vil jeg tro.

Magne.

Offline Annie

• Artskoordinator
  • **
« Reply #9 on: February 26, 2010, 08:34:50 PM »
Takk for det, Roar.

At jentungen er ivrig er et stort pluss, så har vi noe å ravle og skravle om. I morgen kommer hun på besøk, og da skal hun få en aspirator/pooter i gave. En liten måned fram i tid så er vi igang, vil jeg tro.

Magne.

Den gaven er den kuleste gaven jeg har hoert om! Tenk hvor glad hun blir og hvor morsomt hun vil synes det er aa proeve aa bruke den da! Jaggu skal jeg ikke proeve aa faa tak i en selv..men kjenner jeg meg selv rett saa havner vel koppene langt ned i pusteroeret mitt! Er ei kloene uten dimensjoner..men jeg ler iallefall av meg selv da! ;D

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #10 on: February 26, 2010, 09:01:54 PM »
Annie.
Når jeg våger å bruke aspirator, kan du være trygg på at den er idiotsikker. Jeg er glad i mat, men det er grenser! De har tre typer (ulike størrelser på beholderen) på Natur og Fritid. Jeg valgte alternativ 3. Kom i posten i løpet av 3 dager.

Magne.

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #11 on: March 18, 2010, 10:06:10 AM »
Hei.

Har forsøkt å tegne denne nye arten til Magne. Er ikke helt fornøyd med beina, det viste seg nemlig at det finnes forsvinnende lite bildemateriale på nettet av denne arten! Så jeg regner med at vi finner noen nye individer til sommerene (!) og da må dere fotografer være så snille å ta bilder av den fra rett ovenfra for meg. Please!

Kjetil

Edit 22.03.10: Har fjernet den gamle tegningen og erstattet med den nye som har "bedre" bein!
« Last Edit: March 22, 2010, 02:57:43 PM by Kjetil Åkra »
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Annie

• Artskoordinator
  • **
« Reply #12 on: March 18, 2010, 10:32:00 AM »
Heia Kjetil :)

Vet ikke hva du mener med at beina ikke er helt som de skal..Tegningen er jo helt straalende..terningkast 6! :)

Mvh
Annie

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #13 on: March 18, 2010, 10:42:55 AM »
Terningkast 6 fra meg også, Kjetil! :)
Denne strålende tegningen gir meg ingen vansker med å se hvilken art det dreier seg om.

Mvh Glenn.
"Sykemeldt"

Offline Roy E. Wraanes

• Artskoordinator
  • **
« Reply #14 on: March 18, 2010, 12:04:44 PM »
UFATTELIG bra tegnet!!! Nei, ikke klag på denne Kjetil, dette er ei mestertegning!!!  :)
"The soil is the poor man's rainforest"