Author Topic: Pseudoscorpiones fra Øyvann i Hvarnes => Dendrochernes cyrneus  (Read 5433 times)

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
Pseudoskorpioner ar artige og fotogene dyr, men ikke helt enkle å artsbestemme uten erfaring. Denne satt på stammen av ei stor tørrfuru W for Øyvann, Hvarnes (VE Larvik) 19.07.2010. Jeg reagerte på de mørke, klubbeformete pedipalpene. Tror ikke jeg har vært borti denne tidligere. Eksemplaret er tatt vare på.

Arne F.
« Last Edit: December 23, 2010, 05:28:51 PM by arnef »
Arne Fjellberg

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Re: Pseudoscorpiones
« Reply #1 on: July 20, 2010, 05:27:04 PM »
Utrolig flotte bilder! :)

Artige skapninger dette her. Har skjønt at iddingen av artene krever en del arbeid.
"Sykemeldt"

Offline Jørgen Lissner

• Nytt forummedlem
  • *
    • Spiders of Europe and Greenland
« Reply #2 on: December 06, 2010, 02:45:31 PM »
Hei Arne

Det ligner svært meget den sjældne Dendrochernes cyrneus. Har du fået den bestemt? D. cyrneus er en ret stor art (3,5 - 4,2 mm).

Hvis du ikke har fået den bestemt vil jeg meget gerne bestemme den for dig - hvis du er interesseret.

Mvh Jørgen Lissner
Jørgen Lissner
Gylling, ca. midt i Danmark

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #3 on: December 06, 2010, 07:20:54 PM »
Hei Jørgen,

Nei, jeg har ikke artsbestemt eksemplaret - det ligger fortsatt på mitt skrivebord. Du må gjerne sjekke arten. Hvilken postadresse kan jeg sende den til?

D. cyrneus er rødlistet i Norge (VU), kjent fra Vestfold og Buskerud (min lok. ligger i Vestfold).

Mvh,

Arne.
Arne Fjellberg

Offline Jørgen Lissner

• Nytt forummedlem
  • *
« Reply #4 on: December 06, 2010, 08:29:37 PM »
Hei igen Arne

Tusind tak! Arten findes ikke i Danmark, og har vist en ret nordlig udbredelse i Europa, så dit eksemplar er nok den største chance i mit liv jeg får for at se denne imponerende pseudoskorpion.

Hvis ikke du har noget i mod det vil jeg tage nogle billeder af eksemplaret i stereoluppen og tilføje dem til min begyndende hjemmeside om pseudoskorpioner: http://www.jorgenlissner.dk/pseudoscorpions.aspx.

Min adresse er:
Jørgen Lissner
Gunnar Madsens Gade 8, Gylling
8300 Odder
Danmark

Jeg sender dyret tilbage snarest. Jeg kan også sende direkte til et museum så dyret kan komme i samling hvis du foretrækker dette.

På forhånd tak

Jørgen Lissner
Jørgen Lissner

Offline Jørgen Lissner

• Nytt forummedlem
  • *
« Reply #5 on: December 21, 2010, 09:35:14 AM »
Hei Arne

Gledelig jul! Jeg har endnu ikke modtaget pseudoscorpionen og vil lige høre om du har fået den sendt?

Mvh Jørgen Lissner
Jørgen Lissner

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #6 on: December 21, 2010, 10:25:47 AM »
Hei Jørgen!

Av en eller annen grunn hadde jeg ikke sett dit svar av 6.desember, så jeg ble først nå oppmerksom på din adresse. Dyret skal jeg sende så snart jeg kan, og du må gjerne fotografere så mye du vil. Du kan returnere eksemplaret til meg, så skal jeg sørge forat det deponeres ved Naturhistorisk Museum i Oslo.

Og God Jul til deg også!

Mvh,

Arne F.
« Last Edit: December 21, 2010, 10:27:23 AM by arnef »
Arne Fjellberg

Offline Jørgen Lissner

• Nytt forummedlem
  • *
« Reply #7 on: December 23, 2010, 02:37:36 PM »
Hei Arne

Dyret er ankommet i god behold, tusind takk!

Jeg har bestemt den til Dendrochernes cyrneus, adult hun. Jeg har aldrig set så stor en pseudoscorpion før - veldigt imponerende. Den ene bevegelige finger på pedipalpe-klosaksen er brækket af men såret er helet med et tykt lag kuticula, så den har levet fint med skaden.

Du får dyret tilbage efter nytår da jeg kun kan fotografere på min arbejdsplads.

Jeg har i mine noter angivet findested til UTM 32V 496000, 6502100. Ca. 300 m. over havet. Hvis du har mere præcise data (evt. længde/breddegrader) må du gerne viderebringe dem til mig.

Hvad er "tørrfuru" egentligt? Et stenet område med døde træstammer?

Med venlig hilsen
Jørgen Lissner
Jørgen Lissner

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
Re: Pseudoscorpiones fra Åsvann i Hvarnes => Dendrochernes cyrneus
« Reply #8 on: December 23, 2010, 05:27:54 PM »
Hei igjen Jørgen,

Fint å høre at det virkelig er denne rødlistede arten. Den nøyaktige posisjonen (pluss/minus 5 m) er 59,2892 Nord, 9,96681 Øst (grader), 215 moh. Lokaliteten skal hete Øyvannsåsene (ikke Åsvann slik jeg først kom i skade for å skrive). Eksemplaret ble funnet krypende utenpå en tørr, soleksponert stamme av en død furu (Pinus silvestris) (dvs. "tørrfuru"). Det var et knusktørt tre av betydelig størrelse, helt uten bark, fritt eksponert på en bergrygg. Et slikt tre kalles på norsk for en "gadd".

Området har forøvrig en rekke andre sjeldenheter slik som ospebarktegen Mezira tremulae og den fantastiske rovflua Chorades igneus, foruten vår gode venn Oxyopes ramosus.

Du må gjerne benytte mitt foto av det levende dyret på din hjemmeside.

Fortsatt god jul!

Arne.
« Last Edit: December 24, 2010, 10:20:01 AM by arnef »
Arne Fjellberg

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Re: Pseudoscorpiones fra Åsvann i Hvarnes => Dendrochernes cyrneus
« Reply #9 on: December 24, 2010, 01:10:41 AM »

Et slikt tre kalles på norsk for en "gadd".

Arne.

For å gjøre det norske språket enda litt vanskeligere.., -på min sørnorske dialekt kan ordet "gadd" ha flere betydninger. Det kan også bety en stor ørret, eller som et av de mange navn på det mannlige kjønnsorgan...

Det skal ikke være enkelt, hehe..

-Glenn
« Last Edit: December 24, 2010, 02:04:07 AM by Annie »
"Sykemeldt"

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
Re: Pseudoscorpiones fra Øyvann i Hvarnes => Dendrochernes cyrneus
« Reply #10 on: December 24, 2010, 10:25:56 AM »
Interessant å lese om denne pseudoscorpionen. Husker lokalitetbeskrivelsen fra din artikkel om møtet med den rovflua i Insekt-Nytt, ja!

Det kan også bety en stor ørret, eller som et av de mange navn på det mannlige kjønnsorgan...

Hvordan i all verden kan man da fortelle sine fiskehistorier i Gjerstad?...uten at det kan bli ufrivillig vulgært?!!!!  :D

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #11 on: December 24, 2010, 01:02:49 PM »
Interessant å lese om denne pseudoscorpionen. Husker lokalitetbeskrivelsen fra din artikkel om møtet med den rovflua i Insekt-Nytt, ja!

Det kan også bety en stor ørret, eller som et av de mange navn på det mannlige kjønnsorgan...

Hvordan i all verden kan man da fortelle sine fiskehistorier i Gjerstad?...uten at det kan bli ufrivillig vulgært?!!!!  :D

Kjetil

@ Kjetil

Hehe, fiskehistoriene her i Gjerstad er en historie for seg selv. :D

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Jørgen Lissner

• Nytt forummedlem
  • *
« Reply #12 on: December 26, 2010, 09:37:11 PM »
Hei Arne

Mange tak for de præcise fundsoplysninger. Jeg får helt lyst til at besøge lokaliteten eller at tage med på jeres planlagte tur til Nordnorge. Jeg vender tilbage med en opdatering når jeg er færdig med dyret.

Med velig hilsen Jørgen Lissner
Jørgen Lissner

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #13 on: December 27, 2010, 03:56:35 PM »
Hehe, fiskehistoriene her i Gjerstad er en historie for seg selv.

Det vil jeg så absolutt tro!!  :D

Håper du kan bli med til Nord-Norge, Jørgen. Du vil utvilsomt finne mange nye arter å fotografere!

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)