Author Topic: Bolyphantes punctulatus  (Read 13347 times)

Offline Roy E. Wraanes

• Artskoordinator
  • **
    • WWF Ecostation Slettnes
Bolyphantes punctulatus
« on: February 26, 2010, 01:24:58 AM »
Her er den da, nok en ny edderkoppart for Norge. Den ble samlet inn på en ettermiddagstur den 1. september 2009 da jeg trengte å lufte vettet litt. Tok og letta på ei gammel planke på baksiden av Gamvik Gjestehus i Finnmark. I førstningen så den ut som en hvilken som helst blass linyphiid, men da jeg la den over på siden og fikk sett den godt i stereolupa fikk jeg sjokk! Var det ikke den jeg hadde sett i noen gamle bøker av Holm  :o Ble dessverre et dårlig bilde gjennom mikroskopet, men dog. Dessuten er den kun 2,5mm stor, så man burde nok hatt noe bedre fotoutstyr ;) Denne krabaten er en mattevever som heter Bolyphantes punctulatus. Som en engelsk araknolog en gang sa da han fant en ny art: "Another small spider to remain uncried, uncelebrated, unnoticed and forgotten by the rest of the World" For meg var det dog fantastisk. Vi er jo alle like viktige på denne jord. Liten som stor  ;) Legg merke til det karakteristiske epigynet. Det ser staselig ut når man får det i ei klar stereolupe og med bedre lys :) Da også Kjetil godkjente funnet en stund senere var festen et faktum  ;D

« Last Edit: February 26, 2010, 01:26:50 AM by Roy E Wraanes »
"The soil is the poor man's rainforest"

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Re: Bolyphantes punctulatus
« Reply #1 on: February 26, 2010, 01:47:11 AM »
Grattis med flott funn! :)

Her skal ingen liten edderkopp glemmes vettu.
Artig og underholdende beskrevet funn og funnsted! Det begynner å drøse på med nye arter her nå.
Vet du om Kjetil registrerte denne i fjor, eller nå i 2010?
Hvis det var i år, så er det allerede to nye arter for dette nye året! :)

-Glenn.
"Sykemeldt"

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #2 on: February 26, 2010, 09:26:26 AM »
Løfter hatten og gratulerer med artig funn, Roy E  :)

Magne.

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Roy E. Wraanes

• Artskoordinator
  • **
« Reply #3 on: February 26, 2010, 09:42:08 AM »
Glenn: Jeg mener Kjetil har registrert den på fjoråret  :) Vel, vi får høre med han. Men det var i hvert fall i fjor den ble funnet, bestemt og sendt til Kjetil for verifisering  8)

Magne: Joda, alltid gøy med nye arter  :)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #4 on: February 26, 2010, 12:16:28 PM »
Ok, Roy. Vi venter og hører med Kjetil.

6 nye arter på et par år! Det er ganske rått må jeg si, hehe... :)
"Sykemeldt"

Offline Annie

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder
« Reply #5 on: February 26, 2010, 02:41:47 PM »
Gratulerer Roy! :)

"My love for you is like the spider you found in your room, when you loose sight of it, don't worry it's still there."

Offline Roy E. Wraanes

• Artskoordinator
  • **
« Reply #6 on: February 26, 2010, 05:39:39 PM »
Thanx Annie  :)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #7 on: April 02, 2010, 01:05:27 AM »
Nå må jeg spør om en ting...
Lignet den på de to andre Bolyphantesartene vi har i fargetegninger?
Sitter med et par hanner her som ser akkurat ut som alticeps og luteolus i tegninger, -men de har ikke forhøyet hodeparti.
Skal ta bilder av dem i morgen, og etterpå blir det palpestudering, og bilder av dem også.

Undres fælt på hva de ender opp som. :)

Glenn
"Sykemeldt"

Offline Roy E. Wraanes

• Artskoordinator
  • **
« Reply #8 on: April 02, 2010, 01:46:16 AM »
@Glenn

Selv om fotoet jeg har lagt ved ovenfor er dårlig, så forteller det vel egentlig litt om helhetsinntrykket jeg hadde når jeg fanget krabaten. Den liknet absolutt ikke på alticeps og luteolus i tegningene. Det var ei riktig "grå mus" det her, og uten det typiske hodepartiet våre to andre arter har. Bakkroppen var nærmest sort og forkroppen var "skitten" gråbrun. Derfor klødde jeg meg veldig i hodet da jeg så arten ovenfra. Men ved å studere epigynet fra siden og unnenfra skjønte jeg at her måtte man visst blåse støvet av et gammelt hefte som Holm skrev i sin tid  :) Det er et utrolig karakteristisk epigyn når man først har sett det. Jeg har dessverre ikke Holm sin publikasjon her, men jeg tenker Kjetil kan sende deg en kopi av beskrivelsen for punctulatus når han er ferdig med ferien sin  :) Gleder meg til å se bildene dine!  :)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #9 on: April 02, 2010, 02:02:05 AM »
Gleder meg også til å se de palpene på nært hold. :)
Vet du om noen tegninger eller bilder av palpene på denne arten rundt på nett? Har lett og lett..
"Sykemeldt"

Offline Roy E. Wraanes

• Artskoordinator
  • **
« Reply #10 on: April 02, 2010, 02:44:54 AM »
Gleder meg også til å se de palpene på nært hold. :)
Vet du om noen tegninger eller bilder av palpene på denne arten rundt på nett? Har lett og lett..

Nei, jeg har heller aldri funnet noe stoff som du etterlyser omkring denne arten på nett. "Dessverre" er jeg fortsatt i sør, så alle mine dokumenter ligger milevis unna. Men Holm har beskrivelsen, og tegnet artens genitalier, i følgende publikasjon:

Holm A. 1945. Zur Kenntnis der Spinnenfauna des Tornetraskgebietes. Ark. Zool. 36 (A 15): 11-80.

Kjetil vil nok kunne sende deg en kopi til lykke og glede om den da ikke finnes et eller annet sted på nett ;)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #11 on: April 02, 2010, 03:28:21 AM »
Hujei...
I gamle dager hadde vi en art som het Bolyphantes crucifer. Siden ble den overført til Leptyphantes-slekta. Der ble den ikke lenge, før den igjen ble overført til Incestophantes.., -og der slutter alle spor etter den. Bilder finner jeg ikke av arten noe sted på nett. Nå har jeg snart ikke hår igjen på haue...

Håper jeg får fotovær i morgen tidlig, slik at jeg får sjekket den i lupa skikkelig. De er ikke gode å se palpene skikkelig på før de har fått seg en liten knert. ;p

Dette blir ei fin påskenøtt! :)
"Sykemeldt"

Offline Roy E. Wraanes

• Artskoordinator
  • **
« Reply #12 on: April 03, 2010, 03:15:06 AM »
Gleder meg til å se bildene  :) Jeg har endelig skjønt at mareritt kan være artig i grunnen  :) Disse små, forunderlige edderkoppgenitaliene på linyphiider. En sann smerte til tider. Men SÅÅÅ gøy. I det siste har jeg dog hatt mye mikroskopering. Så skal man legge seg for å sove. Og hva skjer i drømmeland? Man fortsetter å mikroskopere... Alt faller på plass. Så våkner man å må begynne helt på nytt... Kanskje man skulle tatt seg en liten knert selv...  8)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #13 on: April 03, 2010, 04:54:31 AM »
Hehe, ja det blir mye fantasering i drømmeland om disse åttebente.
Aner ikke hvor mange ganger jeg har våknet opp med latinske navn på ei morratørr tunge... :)

Bilder er lagt ut under Incestophantes crucifer.

Mvh Glenn.
"Sykemeldt"