Author Topic: Midd med lange bakbein  (Read 2994 times)

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
Midd med lange bakbein
« on: July 16, 2010, 06:04:26 PM »
Fikk denne som bifangst da jeg jaktet edderkopper i røsslyng 8. juni. Hvite og røde bein, og med usannsynlig lange og slengete bakbein. Forsøkte å ta bilder gjennom stereolupa, men resultatet ble heller dårlig. Håper de duger til slektsnavn om ikke annet.

Magne.

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Roy E. Wraanes

• Artskoordinator
  • **
Re: Midd med lange bakbein
« Reply #1 on: February 09, 2011, 12:58:51 PM »
Har jeg virkelig ligget SÅ mye på latsiden  :o Dette er en nydelig midd i familien Erythraeidae og underfamilien Abrolophinae. Fargen på disse middene varierer veldig, og vi vet svært lite om utbredelsen til mange arter. Flere Erythraeider er funnet i våre naboland, men få satser jo på midd i Norge... Jeg vet ikke om andre enn meg og Erling Hauge  :D

Uansett skulle det ikke forundre meg at dette kan være arten Abrolophus norvegicus. Link her:

http://www.commanster.eu/commanster/Invertebrates/Spiders/WSpiders/Abrolophus.norvegicus.html

:)
"The soil is the poor man's rainforest"

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #2 on: February 09, 2011, 01:07:30 PM »
@Roy

Takk for svar. Det slenger noen midd i fangsten av og til, men denne har jeg kun sett to ganger etter hva jeg husker. Med tanke på hvor mange timer jeg har i røsslyngen etter edderkopper, er den nok ikke så hyppig forekommende her i omegnen.

Magne.

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Roy E. Wraanes

• Artskoordinator
  • **
« Reply #3 on: February 09, 2011, 01:18:19 PM »
@ Magne

Nei, de er ikke vanlige, og man vet svært lite om dem. Kanskje jeg skulle plage deg / dere med å legge middene som måtte dukke opp på sprit... Hm... Alltid moro med ekstraarbeid, ikke sant  ;D Så kunne jeg bestemme dem ved en høvelig anledning  8)

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #4 on: February 09, 2011, 01:34:40 PM »
@Roy

Skal forsøke å huske på det. Kanskje kommer et dramsglass med noen titalls midd i julegave  :)

Magne.

Offline Roy E. Wraanes

• Artskoordinator
  • **
« Reply #5 on: February 09, 2011, 03:52:58 PM »
@Roy

Skal forsøke å huske på det. Kanskje kommer et dramsglass med noen titalls midd i julegave  :)

Magne.

@ Magne

Hm, jeg lurer faktisk på om middene helst bør legges på ei hel flaske cognac? For da kan man enkelt sile dem ut sånn litt før jul...  ;D

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #6 on: February 10, 2011, 11:08:20 AM »
Jeg skal også prøve å huske å samle litt midd for deg, Roy. Men du får dem på teknisk sprit. Jeg skal heller spandere en falske cognac til jul, uten midd!

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Tomas Husdal

• Æresmedlem
« Reply #7 on: February 10, 2011, 01:27:01 PM »
Der jeg kommer fra er hjemmebrent billigere enn teknisk sprit, og det burde vel fungere til jul i Finnmark?

Tomas

Offline Roy E. Wraanes

• Artskoordinator
  • **
« Reply #8 on: February 16, 2011, 01:00:54 AM »
@ Kjetil

Nåja, jeg ser jo du lurer deg unna med en skriveleif her! En FALSKE cognac. Puh, godt jeg så det der før jeg hadde begynt å bannes til postfunksjonærene!  8)

@ Tomas

Aye aye, her drikker vi det meste ser du. Alt smaker godt med multebær oppi...  :P