Author Topic: Kan noen sjekke denne lupa  (Read 5823 times)

Offline Lisbeth Schanke Rødset

• Æresmedlem
Kan noen sjekke denne lupa
« on: November 20, 2013, 11:53:08 AM »
Jeg har lenge vært i markedet for kjøp av stereolupe, og for å være helt konkret så har jeg tenkt å bruke 10- 15.000 kroner eller noe rundt der. Nå er saken den at Fybikon, som i fjor på denne tida hadde masse modeller i aktuell prisklasse, nå har redusert utvalget betraktelig. De fører nå bare de rimeligste modellene.
Så jeg tok kontakt med ORTOMEDIC for å sjekke ut hva de kunne tilby av Leica. Vel... der er de visst mere vant med å selge luper til 100.000, så den de tilbød meg var dobbelt så dyr som det jeg har av penger.

SÅ - da tok jeg kontakt med Fybikon igjen for å høre om de kunne skaffe noe. Der sier de at kvaliteten på de billige er like god som om de skulle ha kostet 10.000 ++ men jeg er no ikke så sikker på det. Kan den som har peiling på spesifikasjoner se på denne her: http://www.fybikon.no/biologiutstyr/mikroskoper-stereoluper-og-tilbehor/stereoluper/stereolupe-trinokulaer-med-trinnlos-forstorrelse
Tallene sier meg ingenting, eventuelt om det mangler noe der som jeg BURDE ha?
Fybikon kan kanskje hjelpe meg hvis jeg oppgir noen minstekrav.

Mvh Lisbeth

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
Re: Kan noen sjekke denne lupa
« Reply #1 on: November 20, 2013, 03:27:07 PM »

Hei

Nå kjenner jeg ikke til denne stereolupa, men kan fortelle litt om hvilke utstyr jeg bruker. Jeg har en stereolupe til ca. 5000 kr som er grei til bestemmelse av edderkopper 20x og 40x forstørrelse, så jeg vil tro at stereolupa du henviser til er grei.
Men alt avhenger av hva du skal bruke den til hvis du skal bruke den til fotografering har gjerne andre erfaring med dette.
For meg er det nødvendig å ha mer en 50x forstørrelse, derfor bruker jeg mye mikroskop som lupe. Forstørrelse opp mot 1ooX kan være nødvendig ved studie av vulva og palper til små linyphiider. Jeg har et mikroskop til mellom 10.000-15.000 kr.

"Din kikkert" har også stereoluper. den dyreste koster rundt 10.000 kr

Det var gjerne ikke til så mye hjelp men håper andre også kan komme med noen kommentarer.

Mvh
Harald

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #2 on: November 20, 2013, 04:31:00 PM »
@Lisbeth

Dette er samme lupe som jeg kjøpte for noen år siden. Jeg synes den er helt grei, uten at jeg har noe sammenligningsgrunnlag. Dessuten får du kjøpt løse okular som gir økt forstørrelse ved behov. Det kan være greit på de minste palpene og epigynene. Kjøper du denne og bruker resterende penger (ca. 10.000) på mikroskop har du utstyr som bør duge.

Magne.

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Lisbeth Schanke Rødset

• Æresmedlem
« Reply #3 on: November 21, 2013, 07:52:56 PM »
Gode tilbakemeldinger dette, takker så mye  :)

Nå har det seg slik at museet har en person som driver vedlikehold på alle lupene denne uka. Jeg prata litt med han og da ga han meg en brosjyre på en lupe han kan skaffe. Rundt 7000 + mva.
Jeg fant ikke brosjyren på nett så jeg fotograferte den og legger den her. Denne har bl.a. LED lys, ellers forstår jeg fortsatt ikke så mye av spesifikasjonene.
(Jeg reiser til Oslo i morra tidlig og er ikke tilbake før mandag kveld, så jeg får ikke sett på tilbakemeldinger før da)