Edderkoppkrokens forum
September 05, 2010, 05:11:44 AM *
Welcome, Gjest. Please login or register.

Login with username, password and session length
Siste nytt: Siste oppdatering på Edderkoppkroken, 04/09-2010. Arctobius agelenoides.

Forumpanel   Hjelp Søk Logg in Register  
Sider: [1]   Go Down
  Skriv ut  
Forfatter Emne: Hjem fra ferietur  (Lest 96 ganger)
Løvbrekke
Global Moderator

Poster: 248

« på: July 15, 2010, 04:15:32 PM »

Hjem fra ferietur

Ti dager på rundreise i Midt Norge, litt edderkoppfangst ble det også selv om jeg hadde valgt å legge hoven fra meg hjemme.

Når vi nådde toppen av Hardangervidda tok jeg en rask tur 50 meter fra bilen for å lete etter edderkopper, når jeg brukte sikten fikk jeg da noen. Under noen steiner krelte det av Erigone arctica. For å nevne noen av de andre artene: Agyneta decora, Mecynargus morulus og Walckenaeria clavicornis.

Så gikk turen vider til Ællingseter, i Valdres, en plass hvor jeg og min kone trives godt, flott natur, et sted hvor en kan finne sjelen igjen blant krokete fjellgraner og gyllen sol i lek over  myrer og vidder. Her var vi noen dager og jeg benyttet selvfølgelig noe av tiden til edderkoppfangst.
Vanligste art her var Porrhomma pallidum. I en veiskjæring fant jeg noen fete Steatoda albomaculata.
Men høydepunktet ble funnet av den rødlistede Scotinotylus clavatus. Det er en art, som i følge rødlista bare finnes to plasser i Europa: Et fjellområdet i Sør-Norge og østlige deler av Alpene. Denne har et helt særeget epigyen men en lang tapp som stikker rett ut i øvre kant av epigynet.

Turen gikk vider gjennom Trysil, her var det mye mygg men fant noen fine eksemplar av Araniella cucurbitina . Dagens mål var Drevsjø, hvor vi skulle være noen dager.
Inntrykket herfra var store og åpne vidder med skog og selve Femundsvatnet so et hjertet i denne store villmarken. Men her var det også uhorvelige mengder med mygg. Eneste måte å unngå de hissige dyra under edderkoppjakten var å i kle seg det nærmeste en kommer en mannlig burka.

Av arter jeg fant her kan jeg nevne: Nuctenea silvicultrix , Lepthyphantes antroniensis,   Agnyphantes expunctus, Neriene montana.

Så måtte vi inn og se på alle fine byggingene på Røros. På ferden vider mot Trondheim stoppet vi ved en bjørkeskog, her fant jeg en del edderkopper som jeg ikke er vant med fra vår fauna: Theridion impressum, Pardosa riparia, Baryphyma trifrons og Pardosa paludicola.

Vi campet på Flikk ved Trondheim, det ble ikke noe leting etter Arctosa cinera, men det var interessant å få se elva Gaula. Her fanget jeg en Araniella opisthographa, fant også en edderkopp her som jeg ennå ikke har funnet ut av.
Det er bare å innrømme at det er mange arter av de større jeg har altfor lite peiling på, har ikke engang kommet fram til rett familie. Ligner i form litt på en dictynia, men det er ikke denne, mørkebrun forkropp, lysere bakkropp hvor fargingene er noe sprukket. Så hvis noen har peiling tar jeg gjerne i mot tips.

Turen gikk vider over Dovre, hadde sett fram til dette men fjella lå innhyllet i tunge regnskyer. Men en Robertus lyrifer fikk jeg nå med meg.

Vi kjørte over Sognefjell opp i 1450 meters høyde, her var det en helt fantastisk natur.
Ved første øyekast kunne det se ut som skaperen hadde fart fort gjennom dette landskapet, høye, spisse og uhøvlede fjell. Kun hvitt og mørke blåfarger og  en noe grønnere kulør  som  hadde  klart å klore seg fast i de lavere partiene. Om utvalget av farge er fattig står landskapet igjen som det mest fantastiske  vi så på turen.
Fantes det noen edderkopper her? Jeg hadde mine tvil. Men klarte å klore  fram noen likevel: Pardosa palustris,  Pelecopsis mengei, Semljicola faustus og Collinsia holmgreni.

Så bar det vider til Lærdal og sent på dagen nådde vi Voss. Selv om jeg var trøtt etter all kjøringen tok jeg en veldig rask tur innom Vossevange her havnet en Walckenaeria  kochi i isboksen skulle gjerne fått undersøkt dette området nærmere for her så det ut til å kunne være mye interesannt.

Alt i alt en fin ferietur krydret med en annerledes edderkoppfauna enn det jeg er vant til.
Totalt ble det sett rundt 70 arter pluss noen jeg ennå ikke har funnet helt ut av.

-Harald
Pålogget
Glenn H. Morka
Global Moderator

Poster: 1868

« Svar #1 på: July 15, 2010, 05:04:42 PM »

Velkommen hjem igjen! Smiley

Kjempefin reisebeskrivelse, og gratulerer med mange flotte funn!
Mange av disse har jeg aldri sett.

Dictyniidene er spennende saker. Her er det flere slekter som de har i Sverige, men ikke hos oss. Gleder meg til å se hva du finner ut av dette funnet ditt. Lathys er også veldig lik på Dictyna i kroppsform og utseende, men de har ringede ben. Det er andre slekter også i gruppen, jeg ikke har sett annet enn bilder av.

Artig å reise andre steder i landet, og se hvor fort edderkoppfaunaen endrer seg. Blir en Nord-Norgetur på oss også, og er spent på hva vi finner der oppe. Blir forhåpentligvis full jobb med identifisering utover høsten ville jeg tro.

Var det stort sett myggen som var verst, eller var knotten også godt representert? Har nede har akkurat knottplagen gitt seg litt, men myggen er på vei.

-Glenn
Pålogget

Magne Farlund
Global Moderator

Poster: 1110

« Svar #2 på: July 15, 2010, 05:54:33 PM »

@Harald

God reisebeskrivelse/reiseskildring. Håper A. decora var adult, du manglet jo bilder/illustrasjoner av denne. Turen over Sognefjell er en stor opplevelse. Karrig, men på et vis stolt, rager toppene mot skyene. Et gudsforlatt sted når været skifter til sinna. Her kan det være få sekunder mellom sommeridyll og ugjestmild vinter.

Magne.
Pålogget
Annie
Global Moderator

Poster: 390

« Svar #3 på: July 15, 2010, 06:13:18 PM »

Heia Harald og velkommen hjem Smiley

Du skriver saa vakkert og billedlig slik at man kan se, hoere og foele at man er der. Og mange flotte nye edderkopper fant du ogsaa, slikt er moro! Det er vel ingenting som er mer spennende enn aa finne noe man aldri har sett foer, det gir en litt ekstra energi til aa fortsette Smiley

Hils din kone saa mye fra meg og si at naa skal jeg sette igang aa bake rundstykker etter hennes oppskrift Smiley

Mvh
Annie
Pålogget

"One Act Of Kindness Can Change The World"
Løvbrekke
Global Moderator

Poster: 248

« Svar #4 på: July 16, 2010, 09:13:38 PM »

-Annie
Min kone hilser tilbake å ønsker deg lykke til.

-Glenn
Jeg troe fordelingen av mygg og knott var nokså lik, glemte alltid å smøre ørene så det var helst tuppene som fikk det.

-Magne
Agyneta decora var en hann, sannsynligvis har jeg også en hunn liggende fra før, men denne har jeg ikke helt godkjent selv.

-Harald
Pålogget
Sider: [1]   Go Up
  Skriv ut  

Hopp til: