Author Topic: Innsamling av edderkopper i tre nasjonalparker i Finnmark  (Read 2564 times)

Offline Roy E. Wraanes

• Artskoordinator
  • **
Innsamling av edderkopper i tre nasjonalparker i Finnmark
« on: February 25, 2010, 01:30:31 PM »
For de av dere som ønsker tilsendt rapporten "Prosjekt Araneae 2009 - Innsamling av edderkopper i tre nasjonalparker i Finnmark" av undertegnede så kan dere sende meg en e-mail, og dere får originalen så raskt som mulig. Mail meg på slettnes@gmail.com og merk mailen Prosjekt Aranea 2009.
« Last Edit: February 25, 2010, 08:08:25 PM by Roy E Wraanes »
"The soil is the poor man's rainforest"

Offline Annie

• Artskoordinator
  • **
Re: Innsamling av edderkopper i tre nasjonalparker i Finnmark
« Reply #1 on: February 26, 2010, 10:37:04 PM »
Heia Roy :)

Jeg leste gjennom denne rapporten og maa si at jeg er meget imponert! Du har gjort et utmerket arbeid der oppe og maaten du skriver paa gjoer det veldig lettforstaaelig. Saerlig for de av oss som er noviser..ogjeg er i aller hoeyeste grad det! :) Jeg likte veldig godt maaten du beskriver edderkoppens oppbygging paa..den holder jeg paa aa laere meg, har kommet ganske langt (tror jeg da), men dine beskrivelser synes jeg er veldig lettforstaaelige!

Kjempeflott rapport som frister til aa ta en tur dit opp og lete etter kopper!

Mvh
Annie
"One Act Of Kindness Can Change The World."

Offline Roy E. Wraanes

• Artskoordinator
  • **
« Reply #2 on: February 26, 2010, 10:54:51 PM »
Så bra du likte rapporten  :) Som jeg skrev til Glenn på e-mail, så har jeg etter hvert skjønt at dersom man skal nå ut til mennesker som ikke er spesialister på edderkopper, så er det viktig å skrive litt rundt artene også, samt gjøre det forståelig. Mange fagfolk fordyper seg så mye at de til slutt regner med at alle andre forstår hva dem prater om også. Jeg gremmes når jeg får slike "magasiner" kastet i hånden av og til... For meg er det viktig at forskere med annen bakgrunn, samt de som styrer med vern og tilrettelegging, ikke blir skremt av en rapport, men kanskje får et ønske om å lese videre. Så kan vi heller bruke fagord i andre sammenhenger der dette forventes. Enkelte faguttrykk slipper man dog ikke unna, så som du selv skriver, noen ord er alltid greie å kunne  ;)

Men uansett, takk for positiv tilbakemelding  :) Jeg skal legge ut en rapport til etter hvert fra Slettnes Naturreservat, ei kystslette helt ute ved Barentshavet der jeg har samlet edderkopper i snart 10 år nå  8)

:)

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #3 on: February 27, 2010, 06:20:37 AM »
Roy E.

Takk for tilsendt rapport. Den var oversiktlig, lettlest og fin, godt krydret med myter og litt av hvert.

Har et spørsmål angående planleggingen av undersøkelser over så store områder. Plukker du ulike, representative vegetasjonstyper for området og avgrenser søket innenfor disse? Har du andre føringer for hva du legger vekt på ved valg av leteområder?

Magne.

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Roy E. Wraanes

• Artskoordinator
  • **
« Reply #4 on: February 27, 2010, 09:44:44 AM »
Hei Magne  :)

Takk for at du likte rapporten  :) Vel, hvert prosjekt avhengiger av hva jeg ønsker av informasjon. Når det gjelder verneområder er det viktig å lese hvorfor de er vernet og litt om de forskjellige vegetasjonstyper og habitater. Jeg velger da å fange så mange edderkopper jeg rekker i så mange forskjellige biotoper som mulig som verneområdene måtte ha. Noen har bare en naturtype, andre strekker seg fra hav til høyfjell.

Når det gjelder andre undersøkelser kan jeg for eksempel bruke såkalt random catching. Da velger jeg ut for eksempel en samling av flere 1x1m firkanter helt likegyldig over et større område (for eksempel 10x10km). Så ser jeg hva jeg fanger der. Disse undersøkelsene kan brukes til statistikk og bestandstettheter. Det er dog en fordel om området inneholder noe av de samme naturtypene, som for eksempel myr, høyfjell, barskog etc.

Ved rent atlasarbeid samler jeg bare som en galning (hehe). Da blir det å samle inn alt som tenkes kan. Det er dog alltid verdifult å notere ned habitatene der man finner arten  :)

Håper dette ga litt svar på det du tenkte på  :)

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #5 on: February 27, 2010, 10:38:17 AM »
@Roy E.

Takk for svar. Greit å høre hvordan andre jobber.

Jeg tenker det er to hovedlinjer man kan foreta registreringer etter: 1) Finne ut hvilke arter man har, og 2) skape referanseområder for å kunne gjenta forsøk og oppdage endringer over tid. Førstnevnte kan skje på alle mulige måter, der man gjerne kan rave rundt nærmest på måfå med sekken full av "våpen". Den andre betinger at man angir nøyaktige posisjoner for feltforsøkene og er nøye med å beskrive fangstmetode. Videre tillater førstnevnte å undersøke større områder, mens den andre medfører å bruke tid på mer omfattende undersøkelser på relativt små, utvalgte prøvefelt. Som vanlig er det styrke og svakhet ved alle metoder.

Magne.

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline nojak 1

• Juniormedlem
  • **
« Reply #6 on: March 01, 2010, 10:06:23 AM »
Takk for rapporten Roy. Det var en av de bedre rapportene jeg har lest på leenge :)
Som Magne skriver over her, - oversiktlig, lettlest, og fin.
Det er ikke alle som har evnen til å skrive lettfattelig om
kompliserte temaer, men det har du ;D Satte også veldig pris på at du skrev litt om habitatene til de forskjellig artene.

Jan ;D
Mvh Jan Kopperud

Offline Roy E. Wraanes

• Artskoordinator
  • **
« Reply #7 on: March 01, 2010, 04:01:06 PM »
Magne: Ja, det er som du sier. Alt avhengiger av hva man ønsker å finne ut. Og alle metoder vil dessverre ha både styrker og svakheter. Ofte blir det jo slik innenfor forskningens verden. Når man skal gjøre en undersøkelse, og spesielt på statistikk, så er det fastlagte metoder for dette slik at alle følger samme mal. Uansett er alle funn verdifulle siden araknologi har vært et snevert felt med få interesserte. Håpet er jo at dette endres nå, spesielt i Norge. Man kan sikkert diskutere hvilke metoder som er bra og mindre bra i evigheter, men i dag ser jeg vel kanskje atlasarbeid som det viktigste. Utbredelse- og habitatundersøkelser først. Det er mange rødlistearter og flere flotte naturtyper står for fall. Så det er godt slike som deg står på for en god sak  :) Sammen med resten her inne blir vi dynamitt  8)

Jan: Så bra du likte rapporten. Takker og bukker igjen  :)