Author Topic: Funn fra Oddanesand 27-06-2010  (Read 1290 times)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Funn fra Oddanesand 27-06-2010
« on: July 09, 2010, 01:55:49 PM »
Av funnene her, var det utvilsomt gjenoppdagelsen av den rødlistede Alopecosa fabrilis som vakte mest oppsikt.
Biotopen den holdt til på er minimalt, og sterkt truet av tråkk fra badegjester etc.
Min (og Annies) mening er at her bør det kanskje gjøres tiltak. Hva med å opprette Norges første edderkoppreservat her? Det kunne utvilsomt bli en artig publikumsmagnet med et inngjerdet område på 20 x 30m. Kanskje med et skilt på hvor det sto litt om akkurat denne vakre edderkoppen. :)

Det ble enda et rødlistefunn fra dette stedet, -Phlegra fasciata.

- 1 stk Alopecosa fabrilis. Hunn. RØDLISTET!
- 2 stk Steatoda albomaculata. Hunn.
- 1 stk Agelena labyrinthica. Hunn.
- 1 stk Pardosa nigriceps. Hunn
- 1 stk Tibellus oblongus. Hunn
- 1 stk Aellurius v-signitus. Hunn
- 1 stk Xerolycosa miniata. Hunn
- 1 stk Phlegra fasciata. Hann. RØDLISTET!

Annie & Glenn

« Last Edit: July 09, 2010, 01:58:33 PM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
Re: Funn fra Oddanesand 27-06-2010
« Reply #1 on: July 09, 2010, 03:39:42 PM »
@Glenn

Forstår at dette var et høydepunkt på ekspedisjonen. Ganske sensasjonelt funn av A. fabrilis.

Angående biotopfredning, er det flere sider som må tas i betraktning før et slikt tiltak iverksettes. Det store spørsmålet er: Hva tjener arten best? Man kan faktisk gjøre vondt verre ved å markere en slik biotop, f.eks. ved inngjerding og infotavle. Det ville bli altfor enkelt for samlere, eller de som tar opp bestilling fra samlere, å finne frem til arten. Av og til, faktisk ganske ofte, tror jeg man må krysse fingrene for at sårbare arter evner å reprodusere og overleve til tross for menneskelig aktivitet. Ofte kan det være nok å tilrettelegge for menneskelig ferdsel slik at det faller naturlig for oss å velge det som også tjener flora og fauna best. Hogstfredning kan være et tilstrekkelig tiltak i skogområder. Tilretteleggelse av gangstier og attraktive badeplasser er en annen måte å tilrettelegge på. Det er mangt man kan og bør reflektere over i valg av vernetiltak. Det er et interessant tema.

Magne.

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Re: Funn fra Oddanesand 27-06-2010
« Reply #2 on: July 09, 2010, 04:57:59 PM »
@ Magne

Ja, du er inne på noe interessant.
Tyskland har stor erfaring i å gjærde inne feks maurtuer etc, så det kan hentes eksepertise og lærdom derfra ville jeg tro.
Men dette er ting som det er opp til myndighetene å ta ansvar for. Det er et interessant tema som du sier, og nå har iallefall vi gjort vårt, -og det er allerede det første trinn i "trappa" for å komme videre. :)

-Glenn-
« Last Edit: July 09, 2010, 09:51:26 PM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"