Author Topic: Pocadicnemis juncea  (Read 1001 times)

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
Pocadicnemis juncea
« on: August 15, 2013, 11:59:23 PM »
-
« Last Edit: August 16, 2013, 09:02:39 PM by H. Løvbrekke »

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
Re: Pocadicnemis juncea
« Reply #1 on: August 16, 2013, 09:10:22 PM »
Har nå studert epigynet til denne arten og forskjellen mellom P. juncea og P. pumila er større enn jeg hadde trodd. Synes det er vanskelig å finne forskjeller i vulva, men arten burde være grei å skille ut fra epigyn. Det er den nedre platen som er forskjellig pluss de to JJ-ene svinger inn på to forskjellige steder. Har prøvd å synliggjør forskjellene på denne epigynplaten med en grov skisse.
Retter en takk til Pierre som har sendt meg mange eksemplarer av denne arten.

Harald
« Last Edit: August 18, 2013, 10:45:55 PM by H. Løvbrekke »

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
« Reply #2 on: August 17, 2013, 12:42:41 AM »
Har studert nøye utskåret epigyn, vulva ventralt hos både P. juncea og P. pumila, har tatt ut to vulva av hver art og jeg har funnet noe kjennetegn som skiller disse to artene, holder på og illustrer disse.

Jeg har studert dem nøye også med henblikk på bildene som ligger ute av Glenn sitt eksemplar som vel ennå ikke er helt avklart. Etter å ha studert fotoet av denne  epigyn, vulva ventralt ville jeg klart bestemt denne til Pocadicnemis pumila.

"Kurven" i bunnen er forskjellig, hos P. pumila er denne jevnt buet men hos P. juncea er denne mer kantede, dette viser også godt på Milledge sine tegninger som Glenn har linket til i sitt innlegg.

Glenn har markert med grønne streker på det ene fotoet som viser at nedre plate utvider seg lengre oppe noe som er et kjenntegn for P. juncea.
Men det som ser ut for å være epigynplaten er kanaler. Disse kanalene er egentlig forlengelser av disse speilvendte "J"ene som går helt opp og så ned igjen og har den samme orientering hos begge artene.

-Harald
« Last Edit: August 17, 2013, 01:45:01 PM by H. Løvbrekke »

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
« Reply #3 on: August 17, 2013, 01:59:40 PM »
-

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **