Author Topic: Hyggelig besøk av bladskjærerbier. Art? => Foreløpig Osmia sp.  (Read 2891 times)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Da sesongen for murerbiene nå er over, regnet jeg med at det måtte ventes til neste vår for å oppleve villbiene våre. Har derfor ikke tittet på "bikubene" de siste dagene. Da jeg gikk forbi der i dag, var det imidlertid bra aktivitet rundt de aller nyeste kassene jeg hengte opp. Disse var "reserveboliger" i tilfelle murerbiene skulle få plassmangel. Men, de forble ubebodde inntil de siste dagene...

Ved nærmere ettersyn, viste det seg å være noen mindre bier som svermet rundt, samt i hullene. Disse var mer grå i fargene, samt mer pelskledde. Da reirproppene kom tilsyne utpå dagen i dag, var overraskelsen stor da "proppene" viste seg å være grønne! Artig!

Vet ikke hvor mange arter vi har av disse bladskjærerbiene våre, eller hvilken art dette dreier seg om, men moro er det lell! Regner med at det er noe i Megachile-slekten
Lurer på om disse bladskjærerbiene kan bygge opp store lokale kolonier, akkurat som murerbiene? Regner med Arne eller noen andre her inne vet mer om disse koselige krabatene enn meg.

Mvh, Glenn (Rekonvalesens utgave)

« Last Edit: July 23, 2013, 10:03:38 PM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Re: Hyggelig besøk av bladskjærerbier. Art?
« Reply #1 on: July 22, 2013, 04:12:27 PM »
-og et bilde av reirpluggen.
"Sykemeldt"

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #2 on: July 23, 2013, 06:34:15 PM »
Hei Glenn! - Dette er ikke bladskjærerbier, men murerbier av en eller annen Osmia. Ta vare på ett eks. for identifikasjon. kan være interessant. jeg har ikke hatt slike i mine "rør". Bladskjærerbiene går gjerne i større hulrom og "tetter" ikke åpningen med plantemørtel slik som murerbiene. Artig at du har denne!

Arne.
Arne Fjellberg

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #3 on: July 23, 2013, 09:47:33 PM »
Hei Glenn! - Dette er ikke bladskjærerbier, men murerbier av en eller annen Osmia. Ta vare på ett eks. for identifikasjon. kan være interessant. jeg har ikke hatt slike i mine "rør". Bladskjærerbiene går gjerne i større hulrom og "tetter" ikke åpningen med plantemørtel slik som murerbiene. Artig at du har denne!

Arne.

Ja, nå ble jeg overrasket! :)
Hjertelig takk for nye opplysninger.

Har pløyet gjennom nettbilder av de forskjellige osmiaartene vi har, men det er vanskelig å se forskjell på dem syntes jeg. Lignet mest på O. leiana, men så fikk jeg se, et bilde av en O. spinulosa, der jeg observerte en "frynse" av lyse hår på bakbeinet. Det hadde mitt eksemplar også. Men, -spinulosaen hadde ikke disse to kraftige piggene mitt eksemplar har på bakbeina det jeg kan se, så jeg ender opp på en mulig O. leiana. Har et dårlig bilde her, men bakbeina kan nå sees med litt godvilje.
Disse var vanskelige å ta bilde av, siden de var så utrolig raske og "stresset" i bevegelsene.

Fant noen flere bilder av O. leiana på nettet, og den ser ut til å ha disse bakbeinspiggene. Leser også at denne arten ofte kan opptre i slike "biehotell" vi har laget.

Finnes det noen nøkler tilgjengelige på våre osmiaarter, Arne?

Mvh Glenn.
« Last Edit: July 23, 2013, 10:07:33 PM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"