Author Topic: Dolomedes cf plantarius + Dolomedes plantarius  (Read 9067 times)

Offline Finn Mosti

• Nytt forummedlem
  • *
Dolomedes cf plantarius + Dolomedes plantarius
« on: June 30, 2013, 08:21:25 PM »
Ved et tjern i Rakkestad tok jeg noen bilder av denne krabaten. Ved første øyekast lignet den jo D. fimbriatus, men jeg begynte å stusse da jeg så på bildene i etterkant. Jeg kan ikke huske å ha sett fimbriatus med sånn forkropp, og stripene på forkroppen var jo svært tynne. Forøvrig synes jeg den var større enn jeg kan huske å ha sett fimbriatus. Den satt lenge ute i vannet før den plutselig forduftet.

« Last Edit: August 11, 2013, 08:18:30 AM by Magne Farlund »

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
Re: Dolomedes
« Reply #1 on: June 30, 2013, 09:30:17 PM »
@Finn

Enig i det du sier. Jeg tror faktisk dette kan være Dolomedes plantarius (i så fall ny for Norge). Tror jeg må ha sett flere tusen D. fimbriatus, men de fleste har hatt mørkere hode og alle har hatt tydelige langsgående lyse striper som ikke går ut til kanten av forkroppen. Fant bilder av D. plantarius på nettet som ligner veldig. Tok sjansen på å låne ett her, tredje rad. Hvem som har tatt bildet eller identifisert den vet jeg ikke.
Fint om du kunne gå tilbake og forsøke å fange ett eller flere eksemplarer. Er de ikke voksne er de lette å fore opp i et lite terrarie (boks eller glass duger). I og med at det kan dreie seg om en ny art må vi kunne dokumentere med bilder av genitalier (palper eller epigyn).

Magne.
« Last Edit: June 30, 2013, 11:07:01 PM by Magne Farlund »

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Finn Mosti

• Nytt forummedlem
  • *
Re: Dolomedes => Dolomedes cf plantarius
« Reply #2 on: June 30, 2013, 09:52:37 PM »
Takk for svar. Spennende saker! Jeg skal se etter den ved en senere anledning, men det kan drøye før jeg er tilbake på de traktene igjen. (Jeg bor i Oslo og dette tjernet ligger på grensa mellom Rakkestad og Halden i Østfold).

mvh Finn

Offline Lisbeth Schanke Rødset

• Æresmedlem
« Reply #3 on: June 30, 2013, 10:52:20 PM »
 ;D Førstemann til Rakkestad!!  ;D

Offline Finn Mosti

• Nytt forummedlem
  • *
« Reply #4 on: June 30, 2013, 11:01:57 PM »
Kanskje blir det valfart til tjernet :D  Tjernet huser forøvrig 2 fredede øyenstikkerarter.

Finn

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #5 on: July 01, 2013, 09:49:18 AM »
Oisann!
Dette var spennende saker, Finn.
Er av samme mening som Magne. Denne arten lever ofte i kolonier, så sjansen for å finne den igjen på stedet bør absolutt være til stede. Siden funnstedet nå er avslørt, blir det vel et "gullrush" til Rakkestad for å sikre seg det første identifiserbare individet? :D

Gleder meg til å se om du/dere finner flere dyr!

Mvh Glenn
"Sykemeldt"

Offline Finn Mosti

• Nytt forummedlem
  • *
« Reply #6 on: July 03, 2013, 09:58:43 AM »
Det ringte en journalist fra Rakkestad avis (http://www.r-a.no/) vedrørende dette funnet. Så noen har vel tipset avisa. Jeg fortalte litt om funnet og presiserte at 100% sikker kan man ikke være før man har fanget "the real thing". Forhåpentlig blir ikke det lenge til.

mvh Finn

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #7 on: July 03, 2013, 11:20:00 AM »
Det ringte en journalist fra Rakkestad avis (http://www.r-a.no/) vedrørende dette funnet. Så noen har vel tipset avisa. Jeg fortalte litt om funnet og presiserte at 100% sikker kan man ikke være før man har fanget "the real thing". Forhåpentlig blir ikke det lenge til.

mvh Finn

Dette blir gilde saker å følge med på! :)
-Hvem blir førstefinner av arten?
Bra at avisene tar tak i slike ting.

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Finn Mosti

• Nytt forummedlem
  • *
« Reply #8 on: July 05, 2013, 03:28:47 PM »
Da har Rakkestad avis skrevet litt om funnet:

http://www.r-a.no/nyheter/article6744936.ece

Finn

Offline Frank Alm Haugen

• Seniormedlem
« Reply #9 on: July 07, 2013, 01:44:06 AM »
Bør den ikke genital sjekkes først?

Offline Lisbeth Schanke Rødset

• Æresmedlem
« Reply #10 on: July 07, 2013, 08:36:44 PM »
@Frank
Det er vel det Magne sier lenger oppi tråden, så derfor står den inntil videre som cf
Jeg skulle gjerne tatt meg en tur sørover jeg men det blir litt langt fra Trøndelag utenom ferietid og alt. Det er vel noen som bor mye nærmere som kommer først til denne vil jeg tro  ;)  ;)

Offline Frank Alm Haugen

• Seniormedlem
« Reply #11 on: July 08, 2013, 06:57:55 AM »
Ser nå at Magne skrev det.

Slik at det ikke skal bli noen misforståelser, så er jeg enig :) med Glenn at det viktig å være streng på dette og spesielt med en slik forvekslingsart. Det godtok jeg med det samme og har derfor samlet inn en kandidat for utsjekking og ser etter flere. Regner mine for  å være D. fimbriatus, men som Glenn skrev i fjor er forfvekslingsarter og må alle sjekkes, som er funnet Østmarka i Oslo og Østover mot Sverige. :)

Håper Finn Mosti har funnet D. plantarius :)

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #12 on: July 10, 2013, 11:06:12 PM »
I går var jeg en tur ved Gulltjern i Rakkestad der jeg møtte Finn for et felles søk etter flere voksne Dolomedes.  Til tross for iherdig innsats fikk vi bare en subadult hunn (kanskje to hudskifter igjen til voksent stadium). Men hun ble tatt ganske nøyaktig på samme sted der Finn fotograferte individet over (voksen hann). Jeg har nå dama i terrarium gående på fuktig Sphagnum og håper hun lar seg fore fram til voksen. Noen som vet hva de kan fores opp på? Vi lette særlig etter "yngeltelt" i vegetasjonen. Disse er lette å få øye på, men vi fant ingen. Mulig eggleggingen skjer senere på sommeren (det kom flere små/halvstore juvenile i slaghåven, men umulig å avgjøre om disse var fimbriatus eller plantarius).

Hvis noen drar til lokaliteten senere i sommer så er østbredden antagelig best. Adkomstenn er grei via en traktorvei som går rundt sørenden av vannet. Vi konsentrerte søket der den første observasjonen ble gjort, men her er det en satans bløt søkkemyr med høy takrørvegetasjon der det er vanskelig å nå vannkanten.  (plantarius sies å gå lenger ut i vannet enn fimbriatus). Jeg tok et raskt sveip over østbredden av vannet, og her var det ei fin jevn starrmyr med fast bunn slik at man kunne gå helt ut til vannkanten. Yngeltelt skulle også være greie å observere her (før morgendoggen slipper taket!). Hvis jeg får anledning tar jeg en ny tur i begynnelsen av august.

Arne.
« Last Edit: July 10, 2013, 11:08:24 PM by Arne Fjellberg »
Arne Fjellberg

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #13 on: July 10, 2013, 11:07:04 PM »
Sørenden av vannet:
Arne Fjellberg

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #14 on: July 10, 2013, 11:13:40 PM »
@Arne

Jeg har foret opp D. fimbriatus på store fluer og møll. Også spyfluelarver. Tror disse grafser i seg det meste.

Magne.

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.