Author Topic: Fotoserie klekking  (Read 5095 times)

Offline Tomas Husdal

• Æresmedlem
Re: Fotoserie klekking
« Reply #15 on: October 30, 2013, 11:04:10 PM »
Lisbeth, det skal være Polysphincta, skrev nok feil i eposten...

Arten ligger ikke inne i Artsobs-systemet, og heller ikke her: http://www.faunaeur.org/full_results.php?id=330280

Det kan imidlertid ligge upubliserte dyr i samlingen til NHM - har spurt Lars Ove Hansen

Hvordan har du fått bestemt larven din Glenn? Vi har tre Polysphincta-arter til i Norge, og jeg tror ikke larvene er så forskjellige at de lar seg artsbestemme.

Tomas

Offline Lisbeth Schanke Rødset

• Æresmedlem
« Reply #16 on: November 02, 2013, 11:47:03 PM »
@Arne
Jeg har prøvd å lese meg opp på forskjellig på nett men det er ikke så lett når man ikke har grunnkunnskapen inne... men denne fila her http://core.kmi.open.ac.uk/download/pdf/4477349 viser noen tegninger som KANSKJE sier at larven har noen kroker som "festeanordning" på undersida? Mulig jeg misforstår dette, men du kan jo se på det?

Mvh Lisbeth

Offline Tomas Husdal

• Æresmedlem
« Reply #17 on: November 04, 2013, 09:50:38 PM »
Spennende artikkel du har lett fram Lisbeth!

Har bare lest sammendraget og det virker som om larven er festet med noen slags kroker (på "midten") til punktet hvor egget ble limt til edderkoppen i starten. Kan se ut som om munnen også biter seg fast men den brukes nok bare til å drikke kroppsvæske fra edderkoppen.

Tomas

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #18 on: November 05, 2013, 08:22:10 PM »
Ja, det var mye snask i den artikkelen der! Og helt klart at vepselarva fester seg til edderkoppen med "festeanordninger" midt på kroppen - i tilleg til at den biter hull for å oppta føde.

Du burde skrive en liten artikkel til Insektnytt om dette - illustrert med dine glimrende bilder. Jeg tror ikke noe slikt er presentert der tidligere.

Arne.
« Last Edit: November 05, 2013, 08:26:19 PM by Arne Fjellberg »
Arne Fjellberg

Offline Lisbeth Schanke Rødset

• Æresmedlem
« Reply #19 on: November 05, 2013, 10:14:15 PM »

Du burde skrive en liten artikkel til Insektnytt om dette - illustrert med dine glimrende bilder. Jeg tror ikke noe slikt er presentert der tidligere.

Arne.

Ja Arne, det er noe på gang der  :D