Author Topic: Samlerapport fra "Holmenkollen" i Gjerstad. 26-06-10  (Read 1866 times)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Samlerapport fra "Holmenkollen" i Gjerstad. 26-06-10
« on: July 05, 2010, 04:50:01 PM »
Koordinater: AAY: Gjerstad, hoppbakke v/Holmen Gård. EIS 10. N 58.89886º, E. 8.95647º

Her er mine funn fra en liten innsamlingstur Kjetil, Arne, og undertegnede gjennomførte etter edderkoppseminaret ved Holmen Gård.

Leteområdet lå like oppunder Morkheia, og plassen må være det varmeste stedet nest etter en viss annen plass... Selv Gamle-Erik hadde blitt solbrent her...
Solsteika sto rett inn i lia fra sør, og noen form for naturlig aircondition var ikke å oppdrive. Luften sto bare og dirret.
Edderkoppene så imidlertid ut til å trives på stedet, og undertegnede fikk et par nye funn i samlingen. (Etter solid svetting)

Dette er et område som kanskje burde letes litt mer i, siden en fant litt varmekjære arter her.

Anyhow, her er mitt resultat, bortsett fra Kjetils X. bifasciatus. Jeg ble overrakt eksemplaret for å ta bilder av den. Tar den med siden den ikke er i Kjetils samleglass.

- 1 stk Zelotes sp. Subadult hann.
- 1 stk Xysticus bifasciatus. Hann. (Kjetils funn)
- 1 stk Hypsosinga sanguinea. Hunn.
- 1 stk Tibellus oblongus. Hunn. (Denne hadde minst 6 sorte flekker på kroppen og habitus lignet veldig på en T. maritimus.)
- 1 stk Neriene peltata. Hunn.
- 1 stk Trichoncus cf. hackmani. Hunn.
- 1 stk Araneus sturmi. Hann.
- 1 stk Cf. Entelecara.
- 1 stk Micaria silesiaca! Hunn. (Denne var gild å finne her på østsiden av Norge!) (Feilstaving rettet, 25/07-2012)

Under følger noen bilder:

-Glenn
« Last Edit: July 15, 2012, 11:55:17 PM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Re: Samlerapport fra "Holmenkollen" i Gjerstad. 26-06-10
« Reply #1 on: July 13, 2010, 04:43:04 PM »
Tror denne "Moebeliaen" heller er en art i slekten, Entelecara.
Hvilken eksakt art, strever jeg litt med å se.
Epigynet er knøttlite og utydelig, og måtte lage en illustrasjon utfra mikroskopet. Det var ikke mulig å se disse små spermatek-rørene i stereolupen.

Den kan ligne litt på Entelecara congenera, men den har jeg sett før, og syntes ikke denne lignet på den. Så er det endel arter som ikke finnes vulvategninger av, og dermed vanskelige å finne frem til. Er det noen som har et hint om hvilken art dette kan være?

Mvh Glenn
"Sykemeldt"

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #2 on: July 13, 2010, 11:53:39 PM »
Her har jeg laget en illustrasjon av epigynet til vår Entelecara.
Vulva på denne ligner kanskje mest på en E. acuminata, men epigynet er endel forskjellig fra tegningene av denne. Roberts, Wiehle mfl.

Utganspunktet til denne illustrasjonen er dette avbildede eksemplaret over, samt Magnes eksemplar i denne tråden.

Enten er epigynet variabelt på denne arten, eller så har "noen" kanskje forenklet strukturene såpass mye, at det blir litt vanskelig å artsbestemme utfra dem.

Mvh Glenn.

"Sykemeldt"

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #3 on: July 14, 2010, 12:41:14 AM »
@Glenn

Lekkert!
Har nå mailet Tanasevitch og håper han tar seg tid til å svare. Tror vi er nær, at det står mellom Entelecara acuminata og E. erythropus. Kanskje vil det vise seg at vulvaen til sistnevnte avviker så mye at saken løses, men jeg skulle gjerne sett den illustrert. Det er i alle fall god match på E. acuminata. Ser at epigynet kan være utilstrekkelig for å skille flere av disse Entelecara-artene, i alle fall ut fra illustrasjonene jeg finner på SpiMi. Ser ut som en litt vanskelig slekt angående identifisering.

Magne.

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #4 on: July 14, 2010, 12:53:24 AM »
@ Magne

Takker! :)

Gleder meg til å høre resultatet av mailen din! Flott at du tar tak i slike saker.
Det gjør ingenting å lære mer om denne vanskelige slekten. :)

Ps.
Tok tidligere i vår bilder av en E. congenera, og epigynet på den matchet artstegningene mye bedre.

-Glenn
"Sykemeldt"