Author Topic: Vår i fjæra og vår i kroppen.......  (Read 2606 times)

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
Vår i fjæra og vår i kroppen.......
« on: April 13, 2013, 06:23:38 PM »
I den siste tida har vi vært velsignet med krystallklart sjøvann i Ytre Oslofjord og usedvanlig lav fjære. Blåskjell og østers lar seg plukke i bøttevis. Det har blitt noen matorgier rundt ildstedet ute i hagen i seine kvelder med familie og gode venner. Nå har også løvstikka kommet seg opp av jorda i solveggen og frister med grønnbrune løvdusker. Løvstikke og østers i kombinasjon blir dobbel dose afrodisiacum. Antagelig blir jeg logget av en tid framover...

Arne.
« Last Edit: April 14, 2013, 08:36:16 AM by Arne Fjellberg »
Arne Fjellberg

Offline Roy E. Wraanes

• Artskoordinator
  • **
Re: Vår i fjæra og vår i kroppen.......
« Reply #1 on: April 13, 2013, 07:23:46 PM »
Jeg forstår at det er noen som lever livets glade dager i sør, selv om værmeldingene forteller om både flom og snømengder  8) Tar vel ikke noen sjanse å plukke noe her langs fjæresteinene. I disse småbygdene finner vi helst kumlinger, en fordøyet avart av muslinger, men som ikke jeg vil ha i munnen i hvert fall. Så bon appetit. Jeg får vel klare meg på tørt brød fra nærmatbutikken og vann i glasset mens middene drives ut til sin siste fest i spritglasset...
"The soil is the poor man's rainforest"

Offline Lisbeth Schanke Rødset

• Æresmedlem
« Reply #2 on: April 15, 2013, 07:59:52 AM »
Oi oi Arne, det der så da utrolig lekkert ut! Så herlig å kunne høste østers i nærområdet! Det er flere år siden jeg hadde gleden av å smake sorten sjøl, og det var av alle steder i Tapasbaren på Kielfega  :) Jeg antar at løvstikke er det samme som løpstikke? Kanskje jeg kan putte noen blader i gryta neste gang jeg damper blåskjell? Ha en fortsatt yrende vår!

Lisbeth

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #3 on: April 15, 2013, 09:10:30 AM »
Lisbeth: Tror nok løpstikke blir litt for dominerende i skjellgryta. Da er det bedre med dill. Østersen har invadert strendene våre de siste årtiene. Enda godt de kan etes. Noen folk har et nærmest hysterisk forhold til mollusken. En venn av oss - som bare kjente denslags fra Frankrike - gikk ned på kne i søla, banka løs et eksemplar av arten, brekte opp skjælet og slurpa i seg saltgørra. Minner jo nærmest om kaldt snørr fra frosne guttedager i skauen. Men etter 10 minutter på glørne er smak og konsistens helt himmelsk.

Nåvel. Mye matprat det her. Men fra neste uke kan jeg love rapporter fra innlandsfaunaen. Da er jeg bosatt i Vågå for et halvt år framover! Det blir en fjellmunktilværelse uten østers. Men løvstikke tror jeg dem dyrker oppi der....

Arne
Arne Fjellberg

Offline Tomas Husdal

• Æresmedlem
« Reply #4 on: April 20, 2013, 12:20:52 AM »
"Minner jo nærmest om kaldt snørr fra frosne guttedager i skauen"

Den mest treffende smaksbeskrivelsen jeg har lest! Arne, du bør prøve deg som vinanmelder...

Tomas

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #5 on: May 16, 2013, 10:31:31 AM »
Dæven steike. Mollusker er godt, ingen tvil om det! Nå tror jeg at jeg skal organisere en skjellfest her hos oss også! Vi har ikke østers her, men masse blåskjell og hjerteskjell.

Beskrivelsen av østers er rforøvrig meget treffende, synes det ser uappetittelig ut når dem er rå!

Nå er våren på vei i nord også, så vi får snart komme oss ut for alvor!

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)