Author Topic: Hvaler - Spjærøy  (Read 4218 times)

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
Hvaler - Spjærøy
« on: July 01, 2010, 12:34:32 PM »
Noen få funn fra Spjærøylokaliteten hvor du fotograferte og jeg samlet, Glenn.

- Philodromus histrios (føler meg rimelig sikker på at i hvert fall to juvenile jeg fant hører til denne arten)
- Calilepis nocturna (1 hunn)
- Dictyna arundinacea (1 hann, og sikkert mange hunner og juvenile)
- Lasaeola tristis (1 hann)
- Pardosa lugubris/saltans (1 hunn)
- Textrix denticulata (1 juvenil)
- Agenela labyrinthica (1 juvenil, massevis av nett observert)

I tillegg var det flere voksne Philodromus-hunner (sannyligivis P. collinus) og en juvenil Gnaphosidae (Zelotes?).

Men den mest interessante etter mitt skjønn var en voksen, nydelig hann av Denryphantes rudis! Den har jeg ikke sett på veldig lenge og palpen var veldig karakteristisk. Denne er det etter mine opplysninger kun fire tidligere funn av: fra Hurum, Mølen og Sigdal (publiserte funn), samt to upubliserte funn fra Risløkkfaret i Oslo (leg. K. M. Olsen) og Hurum, Østnestangen (leg. L.O. Hansen). Godt å få en til av denne, med andre ord.

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Roar Frølandshagen

• Aktivt medlem
Re: Hvaler - Spjærøy
« Reply #1 on: August 17, 2010, 09:23:27 AM »
Nå i ettertid irriterer jeg meg grenseløst for at jeg ikke plinget dere på mobilen....

Satt på ei hytte bare 3-400m ifra lokaliteten dere besøkte i hele sommer, og der hadde jeg daglig kontakt med flere av krabaten under...

Greit og være etterpåklok....fy pokker!

Roar F
Argiope, sa du, hei den må en lete etter!

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #2 on: August 17, 2010, 09:26:13 AM »
Vel, vi får ta det igjen en annen gang, Roar. Du vet vi planlegger en tur til Finnmark neste år, og du skal selvsagt være hjertelig velkommen til å være med oss!

Den du har tatt bilde av er vel en Marpissa muscosa! Det ser ut til at min antagelse om at denne nok er ganske vanlig rundt hele Oslofjorden skal slå til.

Kjetil

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

• Aktivt medlem
« Reply #3 on: August 17, 2010, 09:35:01 AM »
Skal finne ei tung bok og slå meg en del ganger i pannen her.....

Tror ikke denne er så sjelden langs kysten i Oslofjorden, før Spjærøy hadde jeg bare sett den en gang tidligere, på ett svaberg på Larkollen, Rygge.

På lokaliteten på Spjærøy, Hvaler så jeg den daglig, inne som ute. Hadde en artig episode med en som var rimelig frustret på utsiden av ett vindu, flua satt på innsiden...gjorde flere byks til ingen nytte...må være frustrerende!
Så aldri mer en en Marpissa om gangen, men tror nok det dreide seg om 5-6 individer på, inni og rundt hytta.

Roar F

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #4 on: August 17, 2010, 09:40:12 AM »
Takk for kommentarer om Marpissa. Har selv aldri fanget eller sett denne i levende live og gleder meg til mitt første funn, når det enn blir.

Vinduer skaper nok trøbbel for flere dyr enn fugler, ja. Edderkoppen må ha hatt en vanskelig dag den dagen! Noe slikt må være svært frustrerende for et sultent dyr!

Kjetil

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #5 on: August 17, 2010, 10:00:25 AM »
Joda Roar, vi har muscosa her "på den rektige sia av fjorden" au.  Under steiner i ei utvaska solbakt morene (strandvoll) i Moutmarka, Tjøme.

Men Roar - de siste dagene har vi hatt gående en kommentarrunde på Dolemedes (søk på "plantarius" i ruta oppe til høyre). Her på vestsida av fjorden finner vi bare fimbriatus, men svensken plantarius står på den norske ønskelista. Ta et søk etter den i vegetasjonen langs noen næringsrike innsjøer i Østfold. Jeg fant en hunn av fimbriatus i går ved å vasse langs bredden av et vann utafor Tønsberg og se etter "yngeltelt" i sivet. Der satt hun og vokta på avkommet. Ungene var såpass store at jeg tror de klarer seg uten mora.

Det hadde vært fint om du blir førstemann ut med denne arten i Norge!

Arne.
Arne Fjellberg

• Aktivt medlem
« Reply #6 on: August 17, 2010, 10:40:02 AM »
Blir noen turer i felten etter øyenstikkere iløpet av denne uka, skal selvfølgelig holde utkikk etter Dolomedes, med eller uten "dott"....hadde vært morro med plantarius'n gett!

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #7 on: August 17, 2010, 02:12:41 PM »

Hadde en artig episode med en som var rimelig frustret på utsiden av ett vindu, flua satt på innsiden...gjorde flere byks til ingen nytte...må være frustrerende!

Roar F

Hehe, tenk å fått slik en episode festet til video! :)
"Sykemeldt"

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #8 on: August 17, 2010, 02:15:23 PM »
@ Kjetil

Flott samling! :)

Selvfølgelig måtte du finne Denryphantes rudis på den ene lokaliteten jeg ikke søkte, hehe....
Murphys lov er nådeløs. :D
"Sykemeldt"