Author Topic: The Spiders of Great Britain and Irland (M.J. Roberts)  (Read 3042 times)

Offline Roar Frølandshagen

• Aktivt medlem
The Spiders of Great Britain and Irland (M.J. Roberts)
« on: January 25, 2012, 10:16:34 AM »
Fått lånt meg dette 3-binds verket av Roberts. Må si at det er kosestoff, illustrasjonsbindet er ikke all verden, bruker mye av de samme i Fieldguiden, men det er så mye mer på Linyphiidae, ett helt eget bind for disse, med masse strektegninger...
Vet at dette har kommet i nytt opplag, nå på 2 bind og lurer egentlig også på om noen har disse og kan si noe om dem.
Har det skjedd noe med tegninger og tekst siden 3 binds utgaven kom i 1986.
Tror 2 bindsutgaven er tilgjengelig for en drøy "høvding"..... :)
Vurderer å anskaffe dette så....erfaring med bokverket "anyone"?

Roar F
Argiope, sa du, hei den må en lete etter!

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
Re: The Spiders of Great Britain and Irland (M.J. Roberts)
« Reply #1 on: January 25, 2012, 11:38:49 AM »

-Roar

Jeg har orginalutgaven alle de tre bindene og er kjempefornøyd med disse. Har sett bare litt i den nye utgaven, hadde ventet meg mer nye tegninger, jeg synes også kvaliteten på tegningen var litt dårligere på den nye, men det er  en kjempebok. Av og til ligger det ute for salg bare Linyphiide boken hos Pemerley books. Synes fargetegningen av Linyphiidene av ohg til er nyttige for de viser godt utseende på forkroppen.
-Harald

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #2 on: January 25, 2012, 12:18:05 PM »
Jeg har kun den nye tobindsutgaven i softcover og må bare anbefale den! Selv om den mangler mange av våre linyphiider så er den ett must i den forstand at den gir en svært godt innføring til linyphiidene og edderkopper generellt og så har man mange svært gode tegninger og ikke minst forklaringer på forskjeller på mange arter og slekter, selv om noen av disse ikke alltid er så gode som de bl.a. Harald har funnet frem til!

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Per Furuseth.

• Artskoordinator
  • **
« Reply #3 on: January 25, 2012, 12:23:03 PM »
Jeg har nå bare den nye utgaven som er på to bind, så jeg kan ikke sammenligne med den gamle på tre bind. Har hatt de to bøkene i vel eit års tid og er veldig fornøyd med de. De fleste av epigyne og palpetegningene ligger på SpiMi men synes nå altid det er godt å bla i disse bøkene. Litt synd at palpene bare er tegnet fra en vinkel, slik at jeg bruker den boka aller mest på linyphiidene og de andre arten er Almquist desidert mest brukt fra min side.
Jeg fikk Natur og Fritid (Naturbokhandelen) til å skaffe meg de og mente ikke ikke betalte mere for de der en jeg ville gjort ved å handle selv fra utlandet. Synes også det er godt å støtte opp om de da de er meget behjelpelig med slik spesialliteratur.

Per

Offline Stein Andersen

• Æresmedlem
  • Rendalen i Hedmark, Gausdal i Oppland, Vestby i Ak
« Reply #4 on: January 25, 2012, 08:47:35 PM »
Fått lånt meg dette 3-binds verket av Roberts. Må si at det er kosestoff, illustrasjonsbindet er ikke all verden, bruker mye av de samme i Fieldguiden, men det er så mye mer på Linyphiidae, ett helt eget bind for disse, med masse strektegninger...
Vet at dette har kommet i nytt opplag, nå på 2 bind og lurer egentlig også på om noen har disse og kan si noe om dem.
Har det skjedd noe med tegninger og tekst siden 3 binds utgaven kom i 1986.
Tror 2 bindsutgaven er tilgjengelig for en drøy "høvding"..... :)
Vurderer å anskaffe dette så....erfaring med bokverket "anyone"?

Roar F

Her!  :D

http://naturogfritid.no/850050/The+Spiders+of+Great+Britain+and+Ireland

http://www.amazon.co.uk/gp/offer-listing/0946589461/ref=dp_olp_0?ie=UTF8&redirect=true&qid=1327520784&sr=1-1&condition=all

Altså billigere fra Natur og Fritid. Bra bøker!  :)
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!

Offline Roar Frølandshagen

• Aktivt medlem
« Reply #5 on: January 26, 2012, 12:04:31 AM »
Takker for tilbakemeldinger....blir nok å skaffe seg disse!!
Sitter å titter i de jeg har lånt og synes bare bedre og bedre om dem også....

Roar F
Argiope, sa du, hei den må en lete etter!

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #6 on: January 26, 2012, 10:02:21 AM »
Du kommer ikke til å angre på dette kjøpet! Bøkene er greie å ha fordi de aller fleste av våre vanlige linyphiider er illustrert der og det er greit å ha disse i ett verk når man sitter med større samlinger og får mnage idivider og mange slike vanlige arter og har behov for kun en rask kontrollsjekk!

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Stein Andersen

• Æresmedlem
  • Rendalen i Hedmark, Gausdal i Oppland, Vestby i Ak
« Reply #7 on: May 13, 2013, 08:30:22 PM »
Jeg har nå bare den nye utgaven som er på to bind, så jeg kan ikke sammenligne med den gamle på tre bind. Har hatt de to bøkene i vel eit års tid og er veldig fornøyd med de. De fleste av epigyne og palpetegningene ligger på SpiMi men synes nå altid det er godt å bla i disse bøkene. Litt synd at palpene bare er tegnet fra en vinkel, slik at jeg bruker den boka aller mest på linyphiidene og de andre arten er Almquist desidert mest brukt fra min side.
Jeg fikk Natur og Fritid (Naturbokhandelen) til å skaffe meg de og mente ikke ikke betalte mere for de der en jeg ville gjort ved å handle selv fra utlandet. Synes også det er godt å støtte opp om de da de er meget behjelpelig med slik spesialliteratur.

Per

Tobindsutgaven har vel bare satt sammen to av bindene etter hva jeg forstår.  Innholdet skal altså være det samme som i trebindsutgaven.
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!