Author Topic: Pardosa arenicola ut av lista.  (Read 3785 times)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Pardosa arenicola ut av lista.
« on: January 27, 2013, 09:13:30 PM »

Ser av Platnicks liste over godkjente arter i World Spider Catalog V13.5 at Pardosa arenicola (O. P.-Cambridge, 1875) ikke er en gyldig art lenger. Den regnes nå som arten, Pardosa agricola (Thorell, 1856).

Vi kan nå stryke P. arenicola i Almquistbøkene våre, og heller se på den som et ekstra substitutt til P. agricola. Kjekt med dobbelt sett tegninger. :)

Jeg blir heller ikke overrasket om Almquists, Pardosa n. sp. også viser seg å være en P. agricola.. Den er fryktelig lik.
Har nå studert mange hanner av P. agricola, og disse varierer såpass mye i palpestrukturene og habitus, at en og annen slenger godt kunne finne på å overlappe n. sp`ene i utseende, tror jeg.

-Glenn

« Last Edit: January 27, 2013, 09:30:34 PM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"

Offline Stein Andersen

• Æresmedlem
  • Rendalen i Hedmark, Gausdal i Oppland, Vestby i Ak
Re: Pardosa arenicola ut av lista.
« Reply #1 on: January 27, 2013, 09:40:53 PM »
Syns de er fryktelig like jeg også.
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #2 on: January 28, 2013, 08:49:01 AM »
Ja - det dukker av og til opp noen slike juniorsynonymer. Vi får se om DNA-barcoding kan bidra ytterligere til oppklaring av artsgruppen.

Arne.
Arne Fjellberg

Offline Lars J. Jonsson

• Juniormedlem
  • **
« Reply #3 on: February 04, 2013, 03:54:52 PM »
Pardosa arenicola är synonymiserat med Pardosa agricola av Roberts 1985. Vad det verkar helt rätt, men är inte helt säker på att de (P. arenicola och P. agricola) är en och samma art. Möjligen skulle studier av deras parningsbeteende kunna lösa detta slutgiltigt. Sven trodde de var två skiljda arter.

Pardosa n.sp. hos Sven Almquist är antagligen en variant av Pardosa agricola precis som ni skriver. Letade i fjor efter Svens insamlade exemplar som ska finnas i Zoologiska museet i Lund, men kunde tyvärr inte finna dem.

Finns ännu ett problem med Pardosa arenicola. Den beskrevs som Lycosa arenicola, ett namn som redan var upptaget av en nordafrikansk art. Så om (mot förmodan) P. arenicola skulle vara en annan art än P. agricola så  ska den ha annat namn.

Arachnologer kan röra till det ibland.

Hälsningar
Lars

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #4 on: February 04, 2013, 04:17:03 PM »
Takk for utredningen Lars! Det er forøvrig ikke bare arachnologer som kan rote det til! Da jeg klatra rundt i nordsvenske fjell på 70-tallet kom jeg over en collembol som din landsmann Ivar Agrell (Lund) hadde beskrevet i 1939 som en varietet av "Isotoma notabilis", dvs. Isotoma notabilis var. pallida. Jeg fant ut at pallida var en egen art som ikke hadde noe å gjøre med notabilis, og den skulle dermed hete Isotoma pallida. Men så viste det seg at det allerede fantes en helt annen art i S.Amerika med det navnet. Dermed kunne det ikke brukes og jeg ga den det nye navnet Parisotoma ekmani i 1977 (oppkaldt etter Sven Ekman, nok en svenske av stort format - som biogeograf), og det heter den fortsatt (flyttet fra Isotoma til Parisotoma). Men historien er kanskje ikke slutt med det: Jeg er rimelig sikker på at dette er arten som Linnaniemi beskrev som  Isotoma sphagnicola fra N.Finland i 1912. Men det har ikke lyktes å oppspore noe museumsmateriale av sphagnicola i Linnaniemi's samlinger i Finland for å bekrefte antagelsen. Så inntil videre er det jeg som har "æren" for arten. Systematikkens irrganger er mangslungne.......

Tomas: Dette er en art du vil finne i strø i subalpine fuktige vierkratt i Nordland!

Arne.
« Last Edit: February 04, 2013, 04:22:10 PM by Arne Fjellberg »
Arne Fjellberg

Offline Stein Andersen

• Æresmedlem
  • Rendalen i Hedmark, Gausdal i Oppland, Vestby i Ak
« Reply #5 on: February 04, 2013, 09:15:53 PM »
Må være en ypperlig sak for DNA-testing!  ;)

EDIT: Ooops! Ser at Arne har nevnt det samme.
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!