Author Topic: Stemningsrapport fra Sørlandet januar 2013  (Read 2572 times)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Stemningsrapport fra Sørlandet januar 2013
« on: January 24, 2013, 02:37:53 PM »

Ja, da var vi kommet midtvinters her på Mo også. Temperaturmåleren har dirret mellom -20C og -25C i ukesvis, og man må se langt etter edderkopper for tiden. Det er nok noen som leer seg under halvmetern med skare, men for å nå ned til dem må man nok bruke øks og spett.
Undertegnede liker årstidene, men når været står standby i lange tider, blir det kjedelig. Litt rufsevær hadde gjort seg nå, -for å skape litt variasjon.

Egentlig godt at vi har en lang vinter, -da får en tid til de tingene man ikke får gjort om sommeren. Identifisering og katalogisering av forrige års edderkoppfunn mm. Det er også en fin tid for redigering av fotos, og ikke minst tegning.
Har man i tillegg på seg tykke og lodne tøfler, blir hverdagen egentlig veldig flott.

I vinter, som de forrige vintre, -har vi hatt en solid gjeng med rådyr rundt husene. Disse blir matet med både pellets, potetskrell, epler og tørkede brødblingser. Dette er nok noe de setter pris på, -siden det ikke er flere rosebusker å oppdrive... ;)
Å få kattene ut i kulda, er omtrent håpløst. De blir gående inne så pisstrengte at de holder på å eksplodere, før de motvillig reiser ut de minuttene det tar for å gjøre sitt fornødne.

Den eldste katten vår, Mossa, -er en sol og varmetilbeder av rang. Hun har stort sett ligget pal under Jøtulen siden midten av august. Hun er imidlertid fullstendig overbevist om at våren er kommet, -hver morgen! Hun kan ikke komme seg fort nok ut på trammen om morgenen for å sjekke ut forholdene. Det er helt tydelig å se at hun blir umåtelig skuffet!

Jajja, det var iallefall en liten tilstandsrapport herfra i kuldegradene.

Yr meldte varmt vær på sørlandet denne helga.., -Den er iallefall ikke å se i nord!

Ikke noen vår å se i sør heller!

Under dørtrappa er det heller ingen vår.., -Her er det bare å hute seg inn igjen. Sukk!

99% av alle sporene i hagesnøen her, er av rådyr. Det finnes nesten ikke et utråkket område igjen!

Man får iallefall god anledning til å lage lugubre tegninger av kjønnsorganer i vinterkulda!

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Lisbeth Schanke Rødset

• Æresmedlem
Re: Stemningsrapport fra Sørlandet januar 2013
« Reply #1 on: January 24, 2013, 07:07:17 PM »
Stakkars Mossa! Jeg føler inderlig med henne i lengselen etter vår og varme!

For en herlig plass dere bor på, i skogens ro og med dyra rundt dere! Synd det er så ulidelig kaldt over så lang tid, vi har jo fått merke dette her i Trøndelag også denne vinteren, men som du sier Glenn, så er det jo greit å få noen måneder på seg til å komme ajour med innsamlingene fra forrige sesong bl.a.

Takk så mye for denne stemningsrapporten! Det er alltid hyggelig og åpne forumet og finne slike i tillegg til fagpraten!

Mvh Lisbeth

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #2 on: January 24, 2013, 07:53:41 PM »
Stakkars Mossa! Jeg føler inderlig med henne i lengselen etter vår og varme!

For en herlig plass dere bor på, i skogens ro og med dyra rundt dere! Synd det er så ulidelig kaldt over så lang tid, vi har jo fått merke dette her i Trøndelag også denne vinteren, men som du sier Glenn, så er det jo greit å få noen måneder på seg til å komme ajour med innsamlingene fra forrige sesong bl.a.

Takk så mye for denne stemningsrapporten! Det er alltid hyggelig og åpne forumet og finne slike i tillegg til fagpraten!

Mvh Lisbeth

Merkelig at den mest lodne av kattene, også er den mest pysete, hehe..
Når det gjelder innlegg utenom fagprat, -så kan vi ikke være så pisstrengte at vi ikke tåler noen slike inniblant. Det er slike som er med på å gjøre forumet levende. :)
Ja, her på Mo er det reneste paradiset å bo, selv om adamsdrakt ikke er tilrådelig i disse fimbultider...

Leser og hører om flere i Trøndelag og Møre og Romsdal som har mistet vannet denne vinteren. Surt når det fryser så til. Her i sør har vi vært heldige å fått rikelig med snø som isolerte godt. Vi hadde over meteren her i jula, men ei forsinka kakelinne tærte bort halvparten før nyttårsaften.

-Glenn

« Last Edit: January 24, 2013, 07:58:07 PM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #3 on: January 24, 2013, 08:46:59 PM »
Glenn/Annie: - Koselig rapport! Sitter i øyeblikket på et småkaldt kjøkken på Sunnersta Herrgård utenfor Uppsala og har endelig fått tid til en oppdatering på Forumet. Her er det gnistrende kaldt og nydelig mårralys når vi "knitrer" over jordene bortover til instituttene ved Landbruksuniversitetet. Har vært med på kurs i jordfauna (tusenbein, edderkopper, meitemark, kollemboler, skrukketroll, ...) denne uka, med studenter fra både nær og fjernt (Moskva, Altai, ...) - samt Sandra fra Trondheim!

Når jeg ser de nydelige bildene fra tunet hjemme hos dere kjenner jeg det urbane jaget slippe taket i kroppen - og at jeg lengter hjem. Skal sette meg på venstre side i flyet ut fra Kastrup i morgen og kikke skrått ned langs Sørlandskysten. Får kanskje et glimt av det gode livet! I alle fall kommer jeg til å ta en tur ned til dere før vårsola får skikkelig tak. Må jo få levert biekassa før småkarene våkner til liv.

Hils kattene.

Arne.
« Last Edit: January 24, 2013, 09:44:35 PM by Arne Fjellberg »
Arne Fjellberg

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #4 on: January 26, 2013, 09:07:57 AM »
Glenn/Annie: - Koselig rapport! Sitter i øyeblikket på et småkaldt kjøkken på Sunnersta Herrgård utenfor Uppsala og har endelig fått tid til en oppdatering på Forumet. Her er det gnistrende kaldt og nydelig mårralys når vi "knitrer" over jordene bortover til instituttene ved Landbruksuniversitetet. Har vært med på kurs i jordfauna (tusenbein, edderkopper, meitemark, kollemboler, skrukketroll, ...) denne uka, med studenter fra både nær og fjernt (Moskva, Altai, ...) - samt Sandra fra Trondheim!

Når jeg ser de nydelige bildene fra tunet hjemme hos dere kjenner jeg det urbane jaget slippe taket i kroppen - og at jeg lengter hjem. Skal sette meg på venstre side i flyet ut fra Kastrup i morgen og kikke skrått ned langs Sørlandskysten. Får kanskje et glimt av det gode livet! I alle fall kommer jeg til å ta en tur ned til dere før vårsola får skikkelig tak. Må jo få levert biekassa før småkarene våkner til liv.

Hils kattene.

Arne.

Tilstandsrapporter er viktige i vinterkulda! :)
Sverige har vel også hatt sin del av lave temperaturer i vinter ville jeg tro. Knitringa under beina er heftige greier. Bedre det enn den forferdelige holka vi hadde i romjula. Gikk rund både gul og blå etter rundkastene. Spagaten ble også utført flere ganger, -om en ganske ufrivillig... ;)

Regner med dere ikke fikk noen tur ut i jorda å grave?

Urbant er greit i små doser, men det varer ikke lenge før en må hjem igjen som du sier.
Får håpe den ene bia i mine kaser overlever sprengulda, og ser frem til "påfyll" av flere artsfrender! Kommer nok til å lage enda flere hullkasser tror jeg. Koselig å ha dem hengende rundt.

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #5 on: January 31, 2013, 05:56:27 PM »
Det som er blitt så artig nå, -er at når jeg kaller på kattene, -så kommer rådyra også! :)
Slik har det vært tidligere om vintrene også, -men så fort sommeren kommer blir de igjen sky og forsvinner.

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #6 on: February 05, 2013, 11:13:35 AM »
Jøss, dere har det kaldere enn oss i Troms, jo!

Herlig rapport, Glenn, kjenner jeg lengter litt til Mo, nå. Om våren/sommeren, i hvert fall, tror jeg.

Håper Mossa start får se våren på sine daglige inspeksjonsrunder!

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)