Author Topic: Collemboler ved fumaroler og varme kilder på Island  (Read 1127 times)

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
Collemboler ved fumaroler og varme kilder på Island
« on: January 09, 2013, 03:52:05 PM »
Mange steder på Island er jordskorpa tynn og fersk pga. pågående vulkanisme. Stadige jordskjelv fører til ny oppsprekking, og rett som det er bryter det fram nye varme kilder og fumaroler (åpninger som slipper ut damp). Hveragerdi, sørøst for Reykjavik, er et svært aktivt område. I 2008 var det et solid jordskjelv der, og hotellet der vi bodde i juleferien i år, fikk plutselig litt ekstra gulvvarme!

Fauna og flora i slike områder er ganske spesiell. Jeg har bare så vidt pirket litt borti collembolene, men allerede funnet flere nye arter for Island. Den lille hvite blinde Folsomina onychiurina ser ut til å forekomme over hele Island i varm sand/grus-jord. Ellers i Europa er den bare kjent fra veksthus som en innført art (Geneve, Moskva). Den vidtrakte utbredelsen på Island tyder på at den har vært der i lang tid. Den forekommer naturlig bl.a. i Japan og i store deler av tropene.

På turer rundt Hveragerdi nå i juleferien fant vi ennå en ny Islandsk "varm" art: Folsomides parvulus, en langsmal liten hvit art med 2+2 svarte små øyne og en karakteristisk hoppegaffel og bakkropp. I Norge er den vidt utbredt i lavlandet, men bare i åpne tørre og soleksponerte sand/grusbakker med sparsom vegetasjon. Vi fant den i skikkelig varm jord tett opptil fumaroler og varme kilder. På bildet under står Sidsel i svoveldampen fra en svær fumarole, omgitt av fine collembolsamfunn. Bildet ble tatt av en tysk turist som hun måtte "redde" ned fra snøfjellet etter en badetur i elva lenger inne. Jeg var hjemme den dagen og rota i komposten.

Arne.
« Last Edit: January 09, 2013, 04:17:36 PM by Arne Fjellberg »
Arne Fjellberg

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
Re: Collemboler ved fumaroler og varme kilder på Island
« Reply #1 on: January 09, 2013, 03:55:05 PM »
- og collembolene:
Arne Fjellberg

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Re: Collemboler ved fumaroler og varme kilder på Island
« Reply #2 on: January 09, 2013, 04:34:36 PM »
Må se om jeg kan få til en Islandstur ved anledning. Har alltid ønsket meg en tur dit!
Interessant å se alle spesielle arter du finner, samt spennende biotoper.

-Glenn
"Sykemeldt"