Author Topic: Gode edderkopplinker.  (Read 8920 times)

Offline Annie

• Artskoordinator
  • **
Re: Gode edderkopplinker.
« Reply #15 on: February 19, 2010, 11:04:19 PM »
Jauda, nordlending e eg veit du! :D Min bedre halvdel er forresten en rakker paa aa snakke nordnorsk..nesten skremmende at det gaar an aa!  :o Og du har saa rett, vi to faar leite saa faar de to tegnerene tegne! :D
« Last Edit: February 22, 2010, 12:48:16 PM by Annie »
"One Act Of Kindness Can Change The World."

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #16 on: February 19, 2010, 11:06:22 PM »
Roy:

Tar gjerne imot levende og spritede eksemplarer av P. trailli! :)
Skulle gjerne gjort meg litt mer kjent med arten. Er det en fjellart?
"Sykemeldt"

Offline Roy E. Wraanes

• Artskoordinator
  • **
« Reply #17 on: February 20, 2010, 12:50:03 AM »
Glenn:

Jeg skaffer deg noen P. trailli i juli  :) Ikke noe problem  8)

Jeg ser at her i landet har Kjetil kun et plott på arten innerst i Hardangerfjorden (kanskje ikke så langt fra Hardangerjøkulen). I følge litteraturen liker arten fjell, og særlig skredsoner. Dette er synonymt med habitatene jeg har funnet den i Finnmark. Her er den en fjellart som liker nærmest vegetasjonsløse områder. Jeg har aldri funnet noen Lycosid såpass høyt over havet som denne arten. I Finnmark har jeg funnet den fra 250-450moh, noe som kanskje vil tilsvare rundt 1000-2500m på kontinentet. I nord har vi jo fjellfloraen helt ned i fjæresteinene vet du  :) Jeg har tenkt å ta en ordentlig studie på arten i år. Jeg har gjort en del notater tidligere som jeg skal legge til grunnlag. Skal holde deg oppdatert  :) Ellers tror jeg nok arten er å finne i fjellet i resten av Norge også. Men ingen har vel gjort noen særlig innsats på å finne den... For å se litt av terrenget den lever i kan du lese en liten historie (som dessverre ikke omhandler denne arten) en kompis skrev fra et av de beste leveområdene dens i Finnmark (Sandfjellet) så langt:

http://home.online.no/~kgrip/naturen/Sandfjellet.html
"The soil is the poor man's rainforest"

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #18 on: February 20, 2010, 02:15:20 AM »
Hei Roy!

Jeg har funnet P. trailli på Lifjell, Bø kommune i Telemark. Fant et hunndyr mot slutten av august i fjor, på en rabbe 980 moh. Og som du sier, vindeksponert høydedrag med minimalt med vegetasjon. Funnet er innrapportert og kommer vel til syne på de nye utbredelseskartene. Dog var den ikke like fargesprakende som den du linket til bilde av. Nydelig eksemplar.

Mvh Magne.

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #19 on: February 22, 2010, 10:25:59 AM »
Artig diksujon om p. trailli. Den ahr jo en søsterart som er meget lik, P. eisnei, som iogså finnes i Norge. Torbjørn Kronestedt har en meget bra artikel om disse to artene med masse tegninger, bilder og informasjon samt info om utbredelsen til disse to artene. Skal se om jeg kan rote frem artikkelen og skirve litt om arten i et annet subforum.

Du får nok noen ekseplarer av P. trailli fra Roy, tenker jeg, Glenn! Det fikk jeg, de var levende og jeg fikk tatt noen bilder før de havnet på sprit (fikk osgå litt spritmateriale tidligere), men har ikke bildene tilgjengelig nå. Vi hadde også litt problemer med lyste så det ble ikke optimale bilde,r er jeg redd.

Og det var et alldelse nydelig bilde av P. trailli du hadde der, Roy. Tror du vi kunne få bruke det i boka også? Ville vært artig med et norsk eksemplar også! Det individet var usedvanlig farge- og mønsterrikt!

Når det gjelder en lycoside-side for norske/fennoskandiske forhold så hadde det vært et interessant prosjekt, men vi får vel få ferdig visse andre ting først, Glenn!?  ;)

Ellers så bruke rjeg en slik penn til å tegne med. http://www.carbodydesign.com/archive/2009/04/03-wacom-intuos4/Wacom-Intuos4-Grip-Pen-lg.jpg

...og den bør man ikke spisse!!!!

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #20 on: February 28, 2010, 10:56:29 PM »
Enda en link til en side med bilder av epigyner og palper. Ikke alle er reelle for oss her i Norge, men endel av dem er det. Mye gode bilder!

http://www.canadianarachnology.org/data/canada_spiders/ImageSearchEpigynum.asp

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #21 on: March 01, 2010, 01:28:59 AM »
En egen side opprettet kun for Dolomedes plantarius:
http://www.dolomedes.org.uk/

Magne.

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Roy E. Wraanes

• Artskoordinator
  • **
« Reply #22 on: March 01, 2010, 01:32:42 AM »
Magne: KJEMPESTILIG funn!!! Man kan ikke annet enn å elske en arten, og selvsgt eiseni  8) Funnet ditt viser vel som Kjetil sa for mange år siden at arten nok finnes i hele vår langstrakte fjellkjede fra sør til nord. Noen må bare ta på seg litt fjellstøvler og nyte frisk luft  ;) Gleder meg til å se plottet på kartet! Gratulerer  :)

Kjetil: Herlig freden, du må bare bruke alle bilder du måtte trenge! Alle mine bilder er til fri bruk vet du. Kan du bruke det fotoet du allerede har tilgang på, eller ønsker du originalen i stort format?

Glenn: Gleder meg til å sende deg noen traillier  ;) Og canadianarachnology har mye bra  8)
"The soil is the poor man's rainforest"

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #23 on: March 01, 2010, 01:46:59 AM »
Hallo Roy E.

Takk, takk. Tror sikkert det er mye rart å finne på Lifjell. Om knærne holder (minner snart om ei høne der jeg husker meg oppover bratta) skal jeg ta noen turer i sommer. Angående Åkras teorier, begynner jeg å få inntrykk av at han er irriterende presis  :-\  Treffprosenten for de nye artene vi har funnet, sett i forhold til lista over forventede arter, er rimelig høy.

Mvh Magne.

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #24 on: March 14, 2010, 03:31:55 PM »
Her er også en bra edderkoppside med mange bilder:

Welokee Spider Site:
"Sykemeldt"