Author Topic: Ektoparasitt på Enoplognatha serratosignata i Skjåk  (Read 2051 times)

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
Ektoparasitt på Enoplognatha serratosignata i Skjåk
« on: December 02, 2012, 01:08:29 PM »
Fra Bispberget i Skjåk har jeg en serie på 20 stk. serratosignata plukket inn i slutten av april i år. To av disse (subadult hunn og hann) har en hvit parasittvepslarve "klistra" fast på framsida av bakkroppen - på et sted der edderkoppen antagelig har problemer med å få børsta den vekk. I.flg. lista som Glenn har lagt ut (Valemberg) er det ikke registrert artsbestemte parasitter fra denne edderkoppen.

Det burde la seg gjøre å finne fler til neste år - hvis ca. 10% av populasjonen er infisert - og fore opp for klekking. Med håndlupe skulle det være mulig å se disse larvene allerede i felt.

Jeg lurer forresten på hvordan larva takler et hudskifte fra edderkoppen? Smetter den over på den nye i det den kryper ut av den gamle hammen? Eller kanskje edderkoppen ikke skifter hud men bare tar til seg næring som går rett over i parasitten?

Arne.
Arne Fjellberg

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Re: Ektoparasitt på Enoplognatha serratosignata i Skjåk
« Reply #1 on: December 02, 2012, 02:16:40 PM »
Ja, her var det en ny vert. Blir spennende å se hva dette er for noe rart. Håper du finner flere du kan klekke fram, Arne!

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Tomas Husdal

• Æresmedlem
« Reply #2 on: December 02, 2012, 08:40:41 PM »
Arne: spennende å se hva du finner ut her!

Angående skallskifte og ektoparasitter - her tenker jeg på to mulige forklaringer:

- det er velkjent at slike parasitter kan manipulere vertens adferd (gjennom hormoner vil jeg tro) til egen fordel (se f.eks. http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0024628). Siden et skallskifte hos verten i utgangspunktet kan føre til at parasitten mister festet er det ikke usannsynlig at de kan forhindres. (Hvordan slike mekanismer har oppstått gjennom naturlig utvalg er over min fatteevne...)

- jeg er usikker på om skallskiftet også inkluderer bakkroppen. Uansett er huden her veldig tynn, og larven sitter nok forankret lengre inn i kroppen, slik at den gamle huden vil revne i stedet for å rive larven med seg. Jeg har forresten kun sett eksoparasittlarver på bakkroppen, men synes det ser ut som den ene av dine sitter på forkroppen. Stemmer det?

Tomas

Offline Tomas Husdal

• Æresmedlem
« Reply #3 on: December 02, 2012, 08:47:39 PM »

- det er velkjent at slike parasitter kan manipulere vertens adferd (gjennom hormoner vil jeg tro) til egen fordel (se f.eks. http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0024628). Siden et skallskifte hos verten i utgangspunktet kan føre til at parasitten mister festet er det ikke usannsynlig at de kan forhindres. (Hvordan slike mekanismer har oppstått gjennom naturlig utvalg er over min fatteevne...)

En illustert artikkel om samme tema: http://www.americanarachnology.org/JoA_free/JoA_v29_n3/arac_29_03_354.pdf

Tomas

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #4 on: December 02, 2012, 09:47:58 PM »
Tomas: - Begge larvene sitter fast på abdomen. Artig artikkel du refererte til! Det skal bli spennede å se hva vi "snubler over" til neste år.

Jeg ser forresten ganske ofte at linyphiider har arr på bakkroppen som tyder på at de har greid å slite løs larver som har bitt seg fast (eller at larvene har fått nok uten å kverke verten).

Arne.
Arne Fjellberg

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #5 on: December 02, 2012, 10:10:01 PM »
Tomas: - Begge larvene sitter fast på abdomen. Artig artikkel du refererte til! Det skal bli spennede å se hva vi "snubler over" til neste år.

Jeg ser forresten ganske ofte at linyphiider har arr på bakkroppen som tyder på at de har greid å slite løs larver som har bitt seg fast (eller at larvene har fått nok uten å kverke verten).

Arne.

Ja, det har jeg også observert. Har også sett dette på utallige ulve og hoppeedderkopper i tillegg.

-Glenn
"Sykemeldt"