Author Topic: Leptorchestes berolinensis - en maurlignende Salticidae fra Romania  (Read 3132 times)

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
Innen flere edderkoppfamilier forekommer mimikry der arter etterligner maur både i kroppsfasong og adferd. Blant de europeiske hoppe-edderkoppene (Salticidae) er det tre slekter som tydelig etterligner maur. I norden forekommer Synageles (to arter i Sverige, ennå ikke funnet i Norge) og Myrmarachne formicaria som er rødlistet i Norge. Sørover i Europa kan man finne den tredje slekta - Leptorchestes med tre arter. Den vanligste arten, L. berolinensis, finnes nordover til Tyskland, men ennå ikke i Norden. Jeg fikk has på et eksemplar som sprang lynkjapt på en tørr grusvei i Viscri i rumenske Transylvania i juni. Hun er oppunder 6 mm og er en del større enn våre nordiske arter.

Arne.
Arne Fjellberg

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
Re: Leptorchestes berolinensis - en maurlignende Salticidae fra Romania
« Reply #1 on: November 27, 2012, 10:28:59 PM »
@Arne

Vet du hvor i Norge funn av Myrmarachne formicaria er gjort, og når?

Magne.

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #2 on: November 28, 2012, 09:42:56 AM »
Magne - : Nei, jeg har søkt litt, men finner ikke opplysninger om norske funn. I Rødlista er den prikket inn fra Sør-Trøndelag. De fleste svenske funn er gjort på havstrender på den sørlige delen av Østersjøkysten, med sju funn de tre siste åra (Artportalen). Kjetil har antagelig oversikten.

Arne
Arne Fjellberg

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #3 on: December 06, 2012, 01:03:47 AM »
Jeg tenker at slik en "kamuflert" edderkoppart må være vanskelig å finne, dvs. greie å skille den fra en vanlig maur.. ???

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #4 on: December 10, 2012, 03:34:42 PM »
Flotte bilder, Arne!

Myrmarachne er så langt kun kjent fra ett eksemplar tatt ved elvebredden langs de nedre deler av Gaula (Mo). Jeg tror den er oversett i og med at den lett forveksles med en maur som Glenn sier, og det hadde vært artig med flere funn!

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)