Author Topic: Liste over hittil kjente snylteveps som parasitterer edderkopper  (Read 7106 times)

Offline Admin

• Administrator
Liste over hittil kjente snylteveps som parasitterer edderkopper
« on: November 26, 2012, 03:45:33 PM »

Liste over snyltehvepsarter kjent for å parasittere edderkopper.

Etter å ha mottatt en liste fra Joël Valemberg over snyltehveps som hittil er kjent for å parasittere edderkopper, har jeg nå utarbeidet en nordisk versjon av denne for oss. Det finnes antagelig flere arter som ikke er kjent enda, og spesielt her i nord kan det dukke opp nye og spennende saker!
For å kunne gjøre denne listen enda mer komplett, kan våre nordlige bidrag være hjelpsomme i det henseende. Ser blant annet at Xysticus og Salticidae er interessante grupper, hvor det antageligvis er mye å hente. Disse to gruppene har jeg ofte sett parasittert med snyltehveps, uten å kunne identifisere artene videre.

Retter en stor takk til Joël Valembergs (Taksonomisk spesialist på subfamilien, Ichneumoninae siden 1963.) for hans flotte og generøse hjelp.

Listen er scrollbar!

« Last Edit: December 03, 2012, 12:18:05 AM by Admin »

Offline Tomas Husdal

• Æresmedlem
Re: Liste over hittil kjente snylteveps som parasitterer edderkopper
« Reply #1 on: November 26, 2012, 08:07:38 PM »
Dette er svært nyttig informasjon!

Synd at ikke Valemberg kan hjelpe oss å identifisere eventuelle vepser vi klarer å klekke fra edderkopper, men hvis vi har artsnavn på tilhørende edderkopp er jeg sikker på at vi skal klare å komme i mål. Enten kan vi sjekke mot beskrivelser av de vepsene som er linket til edderkoppen, eller så kan vi kontakte spesialister på de aktuelle underfamiliene av veps. Jeg tror interessen for slike parasitt-vert-forhold er stor, så det burde ikke være vanskelig å finne noen å sende vepsene til.

Tomas

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #2 on: November 26, 2012, 08:27:18 PM »
Dette er svært nyttig informasjon!

Synd at ikke Valemberg kan hjelpe oss å identifisere eventuelle vepser vi klarer å klekke fra edderkopper, men hvis vi har artsnavn på tilhørende edderkopp er jeg sikker på at vi skal klare å komme i mål. Enten kan vi sjekke mot beskrivelser av de vepsene som er linket til edderkoppen, eller så kan vi kontakte spesialister på de aktuelle underfamiliene av veps. Jeg tror interessen for slike parasitt-vert-forhold er stor, så det burde ikke være vanskelig å finne noen å sende vepsene til.

Tomas

Ja, tror den kan hjelpe oss langt på vei. Siden vi ikke har full oversikt over våre nordlige arter snyltehveps, har jeg funnet ei liste over engelske registreringer som kan være interessant for oss. Her er flere av artene/slektene ovenfor representert.
Gå til engelsk liste =>

Mvh Glenn
"Sykemeldt"

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #3 on: November 26, 2012, 09:08:34 PM »
Glenn/Tomas: - Veldig nyttig og generøst av Valemberg å kompilere denne lista for oss. Nå har vi et bra utgangspunkt for å identifisere det som måtte komme ut fra infiserte edderkopper. Jeg tror at hvis flere av oss går inn for å klekke ut veps vil vi fort komme over interessante og hittil ukjente saker.

Arne.
« Last Edit: November 30, 2012, 08:55:18 AM by Arne Fjellberg »
Arne Fjellberg

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #4 on: November 26, 2012, 09:25:34 PM »
Fant forresten et interessant oppslag om en veps på Araniella ved å følge den linken som Glenn la ut:

Arne
Arne Fjellberg

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #5 on: November 26, 2012, 09:52:46 PM »
Fant forresten et interessant oppslag om en veps på Araniella ved å følge den linken som Glenn la ut:

Arne

Ja, det er mye artig der inne!
Sjøl om det stritter noe i meg, så skal jeg la enkelte snyltere klekke på de stakkars edderkoppene jeg fanger heretter.
Jeg kom brått på noe, - Jeg har fotografert en svær snyltehveps tidligere i Nord-Norge. Den ble funnet inni enden av en gang hvor den hadde plassert en velvoksen Trochosahunn. Flytter den inn her på bolken som en egen tråd.

Dette dyret skal jeg ha liggende enda tror jeg.
« Last Edit: November 26, 2012, 09:55:23 PM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"

Offline Kjell Magne Olsen

• Aktivt medlem
    • BioFokus
« Reply #6 on: November 26, 2012, 09:55:01 PM »
Vil Valemberg se innlegg her på forumet, eller vil kontakt med ham måtte oppnås på annet vis?

Jeg har samlet noen får dyr i slekten Gelis (små, vingeløse arter), men har ingen tabell for å bestemme dem. Hadde vært moro å fått tips til litteratur, slik at jeg i hvert fall kan gjøre et forsøk før jeg eventuelt benytter meg av tilbudet om å sende dem til ham.
KMO

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #7 on: November 26, 2012, 09:57:17 PM »
Vil Valemberg se innlegg her på forumet, eller vil kontakt med ham måtte oppnås på annet vis?

Jeg har samlet noen får dyr i slekten Gelis (små, vingeløse arter), men har ingen tabell for å bestemme dem. Hadde vært moro å fått tips til litteratur, slik at jeg i hvert fall kan gjøre et forsøk før jeg eventuelt benytter meg av tilbudet om å sende dem til ham.

Hittil har vi kun hatt mailkontakt, men han har anledning til å se her inne siden jeg har sendt ham linken.
Jeg sender deg noe på PM.

Mvh Glenn
« Last Edit: November 26, 2012, 10:03:26 PM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"

Offline Tomas Husdal

• Æresmedlem
« Reply #8 on: November 26, 2012, 10:07:33 PM »

Valemberg identifiserer ikke Gelis, kun Ichneumoninae. Tror det er bedre å sende til Martin Schwarz.

Herer forresten en tysk nøkkel du kan prøve deg på:

http://www.landesmuseum.at/pdf_frei_remote/LBB_0027_1_0005-0105.pdf

Tomas

Offline Kjell Magne Olsen

• Aktivt medlem
    • BioFokus
« Reply #9 on: November 26, 2012, 11:17:56 PM »
Glenn: Takk for PM.

Tomas: Nei, ser det nå! Tolket i farten listen han ramset opp som de han kunne bestemme. Takker for tipset om Schwartz og den tyske nøkkelen, men nøkkelen har jeg allerede. Den går imidlertid ikke til art. Har du kontakt informasjon til Schwartz?
KMO

Offline Admin

• Administrator
« Reply #10 on: November 30, 2012, 03:18:05 AM »
Oppdatering:

Jobber nå med en tilsvarende liste, tilpasset norske og nordiske edderkopparter. Den er også kodet på en annen måte, slik at bakgrunnen på listen er tilpasset layoutfargen på forumet. Når den er ferdig, tar jeg bort den ovenstående lista som er et importert pdf-format, slik at vi står igjen med et rent html-dokument. Siden vil åpne seg mye raskere med den metoden. Det vil også være mye enklere og raskere for meg å oppdatere denne lista etterhvert som nye arter dukker opp.

Admin
« Last Edit: December 01, 2012, 12:05:29 PM by Admin »

Offline Admin

• Administrator
« Reply #11 on: December 01, 2012, 12:11:57 PM »

Trenger litt hjelp...

Har i to netter nå holdt på med en "Norsk/Nordisk" utgave av lista J. Valemberg gav meg. Den ligger nedenfor den originale Pdf-lista.
Trenger noen med Argusøyne og en viss pirkethet til å finne eventuelle navnefeil på den nye listen.
Noen som kan kikke på den?

(Har utelatt edderkopparter som vi antagelig ikke kommer i kontakt med her nord.)

Mvh Admin.

Offline Annie

• Artskoordinator
  • **
« Reply #12 on: December 02, 2012, 12:34:16 AM »
Jeg sjekket både arts-og slektsnavn opp mot Platnicks liste, og såvidt jeg skjønner av det hele så ser det ut som du har fått med deg de rette navnene.
"One Act Of Kindness Can Change The World."

Offline Admin

• Administrator
« Reply #13 on: December 02, 2012, 08:39:24 PM »
Jeg sjekket både arts-og slektsnavn opp mot Platnicks liste, og såvidt jeg skjønner av det hele så ser det ut som du har fått med deg de rette navnene.

Takker for hjelpa, Annie! :)
Da fjerner jeg den opprinnelige pdf-fila, slik at bare den norske/nordiske oppdaterte versjonen blir stående.

Offline Tomas Husdal

• Æresmedlem
« Reply #14 on: December 02, 2012, 09:01:18 PM »
Admin/Glenn:

Bra jobba! Denne lista skal vi utvide kraftig framover!

Disse er feilstavet:
Nuctenea umbraticata
Pithyohyphantes phrygianus (denne får jeg aldri rett selv  ;))

Tomas