Author Topic: Acrodactyla degener?  (Read 2670 times)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Acrodactyla degener?
« on: November 20, 2012, 02:15:20 AM »
Tomas fant en Pityohyphantes phrygianus med en larve på bakkroppen. Denne klekte han hjemme, og han lurte på om det kunne være Acrodactyla degener.

Jeg søkte opp den arten på Google, og stor ble forundringen da jeg så artens puppehylster. Fant en veldig en veldig lik en hengende fra et tre i 2010! Tok puppen med hjem, og den klekket like etterpå.

Her er bilder av puppe og det adulte stadiet.

Mvh Glenn.

"Sykemeldt"

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
Re: Acrodactyla degener?
« Reply #1 on: November 20, 2012, 10:24:01 AM »
Ikke flere slike lekre bilder Glenn! Du risikerer at jeg konverterer for andre gang på to år...

Spøk til side: Det virker ganske rimelig at snylteveps kan være spesifikke på vertsarten. Blant mange andre grupper er det i hvert fall slik. Det minner meg på at da jeg fant en Alopecosa fabrilis i fjor - sittende nedi en sandhule på sandstranda ved Ørekroken, Hvaler - hadde han selskap av en halvstor parasittveps som imidlertid smatt ut og fløy vekk før jeg fikk fanget den. Edderkoppen var tydelig paralysert og rørte bare svakt på seg når jeg pirket borti (se bildet i den refererte tråden. Her er det tydelig at bein og palper bare "henger og slenger"). Vepsen hadde nok dolket den. Skulle vært artig å sett den kampen. Fabrilis er av betydelig størrelse og neppe å spøke med.

Jo, dette virker som et artig forskningsfelt!

Arne.
« Last Edit: November 20, 2012, 12:22:40 PM by Arne Fjellberg »
Arne Fjellberg

Offline Tomas Husdal

• Æresmedlem
« Reply #2 on: November 20, 2012, 11:13:14 AM »
Synes ikke vepsen ligner A. degener. Kokongen er skremmende lik, men neppe artsspesifikk.

Tomas

Offline Tomas Husdal

• Æresmedlem
« Reply #3 on: November 20, 2012, 11:14:43 AM »
Forresten Glenn: send meg gjerne dyret så kan vi se hvor langt jeg kommer. Lover ingenting!

Tomas

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #4 on: November 20, 2012, 07:20:22 PM »
Forresten Glenn: send meg gjerne dyret så kan vi se hvor langt jeg kommer. Lover ingenting!

Tomas

Det takker jeg for. Sender den så fort jeg får anledning. Både dyret og puppen følger med i glasset.
Sender du adressa di på en pm?

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #5 on: November 20, 2012, 07:27:37 PM »
Ikke flere slike lekre bilder Glenn! Du risikerer at jeg konverterer for andre gang på to år...

Spøk til side: Det virker ganske rimelig at snylteveps kan være spesifikke på vertsarten. Blant mange andre grupper er det i hvert fall slik. Det minner meg på at da jeg fant en Alopecosa fabrilis i fjor - sittende nedi en sandhule på sandstranda ved Ørekroken, Hvaler - hadde han selskap av en halvstor parasittveps som imidlertid smatt ut og fløy vekk før jeg fikk fanget den. Edderkoppen var tydelig paralysert og rørte bare svakt på seg når jeg pirket borti (se bildet i den refererte tråden. Her er det tydelig at bein og palper bare "henger og slenger"). Vepsen hadde nok dolket den. Skulle vært artig å sett den kampen. Fabrilis er av betydelig størrelse og neppe å spøke med.

Jo, dette virker som et artig forskningsfelt!

Arne.

Har en lignende historie herfra også. Fant en snyltehveps i hagen som prøvde å dra med seg en lammet Evarcha falcata den tydeligvis hadde stukket. Jeg stal byttedyret til snyltehvepsen med GOD samvittighet, og plasserte hoppeedderkoppen i en plastbeholder. Regnet med edderkoppen var full av snyltehvepsegg, og lot den ligge i beholderen i håp om å få klekket frem noen hvepser..

Glemte den nesten helt bort, og kikket oppi beholderen etter ca 14 dager. Gjett hvem som kikket tilbake på meg med livlige øyne? -Jo, Evarchaen! Den var spill levende og i fin form igjen. Den fikk friheten tilbake for utvist overlevelsesevne og heltemot! :)

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Tomas Husdal

• Æresmedlem
« Reply #6 on: November 20, 2012, 10:06:49 PM »

Arne.

Ingenting ville vært bedre enn om du og/eller noen av de andre "racerne" konverterte til snylteveps! Med samme innsats som dere legger i edderkopper ville Ny Art-symbolet blitt brukt daglig!

Tomas

Offline Tomas Husdal

• Æresmedlem
« Reply #7 on: April 21, 2013, 09:23:42 PM »
Nå har jeg fått vepsen jeg klekte fra en larve jeg fant på en ung Pityohyphantes phrygianus identifisert til Acrodactyla degener (fant nøkler på nett). Bestemmelsen er verifisert av Kees Zwakhals, Nederland. Bildet ble ikke så bra som håpet, men gir da et visst inntrykk (det finnes mange like arter her...)
Kees er nok rette mannen å sende det vi måtte finne på å klekke av snyltevepser i underfamilien Pimplinae.

Tomas
« Last Edit: April 21, 2013, 09:29:53 PM by Tomas Husdal »