Author Topic: Arter vi bør være på jakt etter - Del 4. Thyroesthenius biovatus  (Read 4233 times)

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
Jeg snakket nettopp med Arne Fjellberg (håper du også snakker med ham nå, Glenn!!) og han nevnte at han har funnet en liten grå edderkopp midt i maurtuer og lurte på hva dette var. Han skal ta med individer til Holmen Gård så da får vi vite det, men hans forespørsel trigget noen vage minner langt bak i min hjerne, så jeg bladde litt i Roberts Linyphiidebok og ser at Thyreosthenius biovatus er en slik myrmekofil art og finnes hovedsaklig i maurtuer.

Derfor, om dere vil finne denne sjeldne og noe uvanlige linyphiiden kan dere jo grave ut en maurtue og se om dere kan se en liten linyphiide innimellom alt maurpisset!  :D Arten er kun registrert to ganger før, i Vassfaret og i Kvam i Hordland.

Det kunne jo være greit å ha denne i samlingen deres også!!

Det finnes også andre myrmekofile linyphiider, men den andre jeg kommer på er Pseudomaro aengigmaticus og den er ikke kjent fra Norge tidigere og er en uvanlig og sjelden edderkopp. Kun fire hanner og ca 150 hunner er tatt i hele verden og hannen var lenge ukjent og er fremdeles ubeskrevet, tror jeg. Dere kan lese mer om denne sjelden edderkoppen her: http://www.theoblick.homepage.t-online.de/Pseudomaro/Pseudomaro-Info.html

Kjetil

P.S. Jeg vet ikke helt om hva vi skal si om det etiske aspektet ved å ødelegge maurtuer, selv om det er i vitenskapens navn, men dette skjer jo ofte der det finnes bjørn og så lenge dronninga overlever, tror jeg ikke det påvirker kolonien for mye.
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
Re: Arter vi bør være på jakt etter - Del 4. Thyroesthenius biovatus
« Reply #1 on: June 27, 2010, 10:13:51 PM »
Heisann! - Joda, visst var det Th. biovatus - og ennå en annen myrmecophil art i samme prøven. Nå - etter edderkoppseminaret på Holmen Gård - kan vi bekrefte det. Kjetil bestemte selv dyra som jeg hadde med. Han ble relativt heftig engasjert, og Kjetil, Glenn og jeg  la straks i vei borti skogkanten for å finne ei maurtue! Glenn viste seg å være ei pyse når det gjelder å kjøre neven dypt inn i ei yrende maurtue, men han var på hugget for å snappe edderkopper i sållmaterialet. Imidlertid ble det ingen fangst - bare en masse forferdelig sinna og syresprutende skogsmaur. Min erfaring med myrmecophile biller og andre småkryp er at sålling av tuene gir mest tidlig på våren - straks etter at mauren er blitt aktiv.

Det med destruksjon av maurtua er jo litt følsomt. Imidlertid er hele maursamfunnet tilpasset en viss grad av forstyrrelse - både fra hakkespetter, bjørn, grevling og andre plageånder. De takler det godt og reparerer straks skaden (på vinteren bør tua ikke åpnes - da slipper kulda inn). Forøvrig - prøven med Th. biovatus stammet fra ei nedblåst svartor med en koloni av den lille mauren Lasius brunneus. Treet var blåst tvert av 3-4 meter over bakken, og maurkolonien befant seg i den øvre delen av stammen, tørt og fint. I vinter havnet det hele nedi ei blaut myr, og kolonien var dømt til undergang. Jeg benyttet derfor anledningen til å sjekke restene av kolonien - i vitenskapens navn. Og det ga kjempeutbytte: I tillegg til edderkoppene fikk vi en lang serie av ytterst sjeldne myrmecophile biller, fire ulike arter som inntil nylig var ukjente fra Norge. Trelevende kolonier av maurarten Lasius brunneus er kjent for å huse svært mange myrmecophiler. Tuer av skogsmaur (Formica spp.) er ikke like bra.

Ja. Dermed  har jeg debutert som kommentator i dette forum! Det kommer nok mer......

Arne Fjellberg

Arne Fjellberg

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
« Reply #2 on: June 29, 2010, 09:10:29 PM »

-Arne
Interesannte opplysninger, men det jeg undres over er hvordan i all verden er det muligt å finne en slik liten sak blant tusenvis av maur? Har du noen tips.

-Harald

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #3 on: June 29, 2010, 09:46:23 PM »
Harald: Jeg bruker et lite vaskevannsfat der jeg har kutta av bunnen og satt på en metalltrådduk med 4 mm maskevidde (bretta rundt kanten, festa med sølvtape). Så slenger du tuemateriale med maur oppi og rister ut over et passende underlag (plastduk, eller oppi den bunnen du skar av fattet). De fleste maurene og mesteparten av grovt tuemateriale blir igjen oppi fatet. Små edderkopper og andre småkryp er veldig lette å oppdage på det tynne laget du har rista ut på duken. Dette bør du prøve!

Jeg har også observert Th. biovatus løpende blant maurene når jeg har snudd på stein (både hos Formica fusca og Myrmica spp.)

Arne F.
Arne Fjellberg

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #4 on: June 30, 2010, 11:45:05 AM »
Da må jeg velkomme Arne som skribent i forumet! :)

Utrolig artig opplevelse å få være med på stupheadinger i maurtuer! Slikt er utrolig lærerikt.
Som Arne nevner, har jeg et anstrengt forhold til maur, hehe...
Man får håpe suget etter et funn av T. biovatus overgår aversjonen ved senere anledning. Lurer sterkt på om jeg skal kjøpe ei fødselshanske som rekker opp til skuldra. :D

Mvh Glenn.

"Sykemeldt"

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #5 on: July 01, 2010, 10:25:41 AM »
Når Glenn for se hva som kan finnes  av edderkopper i slike maurtuer tror jeg aversjonen mot disse overvinnes gankse raskt! Det hadde vært morsomt om dere hadde fått sett det fantastiske palpeorganet til Mastigusa arietina!

Vil også rette en takk ti Arne for demonstrasjon av maurparasittsamling og ikke minst hyggelig bevertning under vår ekspedisjon langs Sørlandskysten. Det var virkelig nyttig å litt impulser fra din side.

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #6 on: July 01, 2010, 11:38:30 AM »
Må også takke Arne & Harald m/fam for kjempehyggelig innkvartering, bevertning, fangstdemonstrasjoner, og mye god prat! :)
Det er en stor glede å få nye berikende bekjentskaper! :)

Mvh Glenn.
"Sykemeldt"

Offline Jonfreand 1.

• Nytt forummedlem
  • *
« Reply #7 on: July 10, 2010, 07:06:18 PM »
Spennende ..
Jeg har to granstubber bak huset som er invadert av brun jordmaur, kanskje det sniker seg noen små edderkopper nedi der og.

Jeg skal forberede et inngrep i kolonien og se om jeg finner noe.
Dersom noen av dere har noen tips om hvordan jeg bør gjøre dette, så tar jeg imot råd og hjelp med takk.
Jeg er rimelig grønn når det gjelder å fange edderkopper.
De jeg har tatt bilde av sålangt er individer som mer eller mindre har ramlet i fanget på meg.

Er det noen som har noen bra bilder av Thyreosthenius biovatus ?
Jonas Fredrik "snekker" Andersen

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #8 on: July 18, 2010, 12:45:11 PM »
Glenn:

I den prøven av Th. biovatus som du overtok (fra Hvarnes, Lasius brunneus i svartor) var det visst et par individer av en annen art også. Ble den artsbestemt?

Arne F.
Arne Fjellberg

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #9 on: July 18, 2010, 01:48:31 PM »
Sommerønske:
Er det mulig å be om at det legges ut bilder, evt med litt info, av de maurartene som er mest aktuelle med tanke på edderkoppjakt? Tror maur må bli neste prosjekt for min del. Har oppdaget utrolig mange ulike arter etter at jeg begynte å registrere edderkopper.

Magne.

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #10 on: July 18, 2010, 03:40:25 PM »
Glenn:

I den prøven av Th. biovatus som du overtok (fra Hvarnes, Lasius brunneus i svartor) var det visst et par individer av en annen art også. Ble den artsbestemt?

Arne F.

Jeg regnet med det var kun biovatus i den, så jeg har ikke gått over dem. Inget problem, jeg kan kikke på dem når jeg er ferdig med iddingen fra turen vår. :)
Heldigvis begynner det å minke i haugen nå. Skal se om jeg rekker å bli ferdig med den jobben i kveld/natt. Ble mange nye arter for oss, og har fått kjørt meg skikkelig under iddingen, hehe...

Mvh Glenn

"Sykemeldt"

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #11 on: July 18, 2010, 06:52:22 PM »
Magne: Joda, du kan jo prøve deg nå på sommeren. Men mitt inntrykk er at det er lettere å finne både myrmecophile biller og edderkopper tidlig på våren - straks maurene begynner å bli aktive. Mener å ha lest en plass at maurgjestene gjerne følger med opp mot overflata av tua når maurene skal opp for å hente varme i vårsola, og da blir de lettere å få fatt på. Dessuten er maurene relativt dorske på våren og ikke så aggressive. Jeg kvier meg litt får å grafse i tua nå når alt går med turbo - dessuten er det mye yngel som kan skades. Jeg anbefaler å å vente til våren. I mellomtiden kan vi jo prøve å skaffe oss en oversikt over hvilke myrmecophiler som finnes i Sverige og hva vi kan vente å finne hos oss, samt hvilke maurarter de går hos.

Arne.
Arne Fjellberg