Author Topic: Litt skuffende opplysninger angående tilskuddsordninger hos Artsdatabanken...  (Read 7345 times)

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
Jeg må dessverre meddele at vi ikke fikk tilskudd fra Artsdatabanken for 2013 over Artsprosjektet. Litt skuffende ettersom jeg synes dere har bidratt så mye at vi godt kunne fått litt statsstøtte til videre arbeid.

Jeg tror jeg skrev en brukbar søknad, men den nådde altså ikke opp. De ti som ble tildelt tilskudd er annonsert på Artsdatabankens nettsider. Jeg fikk tilsendt tre evalueringer av søknaden vår foretatt av eksterne konsulenter. Dersom noen vil lese disse så skriv dere på en liste i denne tråden så skal jeg sende dem til dere sammen med svarbrevet fra Artsdatabanken.

Vi scoret generellt sett veldig høyt på det faglige og metodiske, men det skortet på det de kalte "relevance" og "transferabillity", selv om det var litt sprik mellom de tre evalueringene på de ulike områdene. Men vi fikk i hvert fall skryt for lkunnskap, innsats og ekspertise. Dessverre tror jeg at dette har virket mot oss i og med at evaluørene ser ut til å mene at edderkoppfaunaen i Norge nå er godt nok kjent og at prosjektene våre ikke har så stor relevans eller nytte lengre, noe jeg selvsagt er svært uenig i. Det er mulig jeg ikke har fått dette godt nok frem i søknaden.

Men uansett, jeg synes vi skal fortsette med arbeidet vårt og vi søker igjen til neste år. Nå vet jeg litt mer om slike søknader og kanskje vi kan klare å få ordne ett samarbeid med svenske og finske forskere til den gang, så vil "relevance"-delen bli litt bedre!?

Heldigvis tror jeg det finnes mange andre steder vi kan få tak i midler, vi jobber med saken.

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Frank Alm Haugen

• Seniormedlem
Kjetil, jeg er sikker på at dette skal ordne seg. Synes det var litt overraskende med tanke på de økte midlene de har fått. Det er uten tvil viktig med dette arbeidet, men det kan hende at kartlegging av nytt matr og rødlistearter blir prioritert.

Det er bare å ta til etteretning og finne andre løsninger. Dette viser at det viktig å ha flere pengekilder og bygge opp en god økonomisk ryggrad. Hvis alle tenker kreativt og positivt så er jeg sikker på at det kommer til å gå bra  :)

Hadde vært fint å få en e-post hvordan edderkoppkroken er org. (stiftelse/forening), budsjett, regnskap og hvor mye man søkte om osv.).

Det beste hadde vært å finne en eller flere sponsorer.

Offline Frank Alm Haugen

• Seniormedlem
Jeg leste på en gamel tråd hvor lite beløpet var. Dette er det mest beskjedne jeg har sett noen gang. Jeg har vært med å tildele midler andre steder og dette var lite. Trodde dere hadde søkt om ca. kr. 500 000,-.

Jeg skal bare bli ferdig med det lille jeg har igjen med å spørre om angående arter og så skal jeg brette opp ermene og gjøre et forsøk  :)

Har noen problemer med å ta mitt penger fra store konsern eller kapitalister?
Greit å vite før jeg begynner å tenke i de baner.

Jeg finner det naturlig å søke NSB og Jernbanetilsynet  :)

Kan du sende en kopi av søknaden på e-post, så skal jeg snekre sammen et eller annet og legge dette frem for deg  :)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken

"evaluørene ser ut til å mene at edderkoppfaunaen i Norge nå er godt nok kjent og at prosjektene våre ikke har så stor relevans eller nytte lengre,"

Kjetil

Enig med deg Kjetil.
Artsdatabankens evaluører kommer med så syltynne begrunnelser her, at de blir gjennomsiktige.
Kanskje like greitt egentlig, da vet vi hva vi har med å gjøre. ;)

Ok, da får vi brette opp ermene og se etter litt mer ærlige og voksne aktører som kan hjelpe oss (og edderkoppene).

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
Skuffende!
Jeg tenker likevel, for å finne en positiv vinkel, at vi skal klare dette selv. Om alle, også forfattere og bidragsytere av bøkene som kommer, betaler 500,- per bok, bør dette gi oss midler til å få digitalisert gamle artslister, betale for driften av nettstedet, mm. Det er ikke så store beløpet som skal til. Om dette forslaget er akseptabelt kan vi få digitalisert artslistene ganske umiddelbart slik at disse kommer med på utbredelseskartene i boka/bøkene. Tror sikkert Annie vil akseptere betaling i etterkant, og jeg skal bistå henne vederlagsfritt.

Magne.

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
Takk for kommentarer alle sammen.

Frank, jeg søkte besvist om ikke så mye fordi jeg trodde det ville øke sjansene for å få tilskudd og også fordi jeg ikke ville sette i gang ett megprosjekt med et kjempestort budsjett. Dette delvis fordi jeg vet at de fleste som bidrar har dette som en hobby og jeg ville ikke legge for mye press og arbeid påd em, selv om de skulle få betalt for arbeidet. For oss ville 80.000 eller hva det nå var, vært svært mye og vi kunne gjort mye ut av det.

Jeg må nok ta litt selvkritikk her også. Jeg har nok ikke helt forstått hvordan ett slikt prosjekt burde vært utført. Det er klar for meg, når jeg ser på dem som fikk tilskudd, at det er en fordel å ha andre offisielle institusjoner (universitete o.l.) som samarbeidspartnere. Vi har jo egentlig bare meg og mitt lille Museum. Og så er det litt fortærende at de åpenbart mener at edderkopper nå er godt nok kjent i Norge. Det betyr på sett og vis at fordi dere har gjort ett så fantastisk godt arbeid på frivilig basis uten økonomisk kompensasjon i flere år og oppdaget så mange nye arter, så er det i ettertid ikke nødvendig for myndighetene å støtte oss fordi dataene allerede er fremskaffet. Vi vet jo at Arne også har fått beskjed om at collemboler er godt nok kjent nå. jeg er selvsat helt enig i og inneforstått med at det finnes andre dyre- og plantegrupper som må undersøkes og som er mye dårligere kjent enn edderkopper, men jeg hadde jo håpet av vi kunne fåttinnvilget lit av vår forholdsvis beskjedne sum.

Men, men, jeg fortviler ikke. Jeg tror vi skal få tak i midler i fremtiden også. Og bare så det er sagt så må ikke noe jeg har sagt her oppfattes som kritikk av Artsdatabanken. De har sine retninglinjer å forholde seg til og forvalter våre felles midler og som institusjoner flest er det flere søkere enn de har har midler til. Og de må jo prøve å fordele pengene best mulig. Jeg vil prøve igjen til neste år og nå vet jeg litt mer om hva en bør vektlegge! Jeg lurer også på om vi ikke burde prøve å finne noen kollegaer i Sverige/Finland som eventuelt vil være med på ett felles prosjekt? Og hva med våre tykse venner? kanskje de også kan være med?

Det er flott om du vil hjelpe oss med dette, Frank. Vi er nok ikke de beste når det gjelder økonomistyring og vi er så beskjedne at vi ikke har tenkt på å søke konsern o.l. om støtte, kun offisielle kanaler. Så her trenger vi nok litt drahjelp og tips og tusen takk for dine bdirag i så måte!

Jeg har ikke noe problemer med å ta imot penger fra kapitalister eller strokonsern så lenge de ikke ligger føringer for tilskuddet. Hva mener dere andre?

Jeg er glad for dine tanker også, Magne. Godt at du er positiv, da er mye vunnet allerede! Vi skal nok få midler til drift av nettstedet (inkludert ditt, Magne), studieturer og innsamlinger. Vi må bare være litt mer kreative nå og Frank vil være en veldig godt hjelp i så mpåte, tror jeg.

Kjetil

« Last Edit: November 09, 2012, 05:25:36 PM by Kjetil Åkra »

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Offline Annie

• Artskoordinator
  • **
Dette var veldig skuffende, men jeg personlig er ikke overrasket. Vel, vel, nok om hva jeg synes og mener, jeg tror igrunnen jeg har sagt mitt når det gjelder Artsdatabanken.
Dette skal ikke hindre oss i å fortsette å lete, undersøke og hegne om disse dyra som vi er blitt så glad i. Ja, jeg vet at noen sier: "Men det er jo bare er edderkopp, hva godt kan den gjøre, og hva i all verden trenger man disse krypene for?"  Vel, vi trenger dem, og det hadde nok sett nökså annerledes ut på denne jorda uten dem og nettopp derfor er det arbeidet vi gjør veldig viktig, ikke minst det å opplyse mer om disse krypene, DET er noe jeg brenner for. Jeg vet at jeg nok blir veldig følelsesmessig engasjert nå, men det er nå bare slik jeg er "laget", jeg kan eller vil ikke endre mitt syn der, aldri.

Edderkoppfaunaen er IKKE godt nok undersøkt, vi har såvidt begynt, det er noe vi ser som er der ute, ikke de som sitter bak et skrivebord og skal evaluere en søknad om noen få kroner i støtte. Huff, nå blir jeg emosjonelt involvert igjen, og det må jeg kanskje beklage dersom noen synes jeg blir litt "off topic" her, men når jeg føler at ting blir urettferdig og lite gjennomtenkt, "tenker" jeg nok mer med hjertet, som i dette tilfellet.

Jeg skal gjerne ta på meg det arbeidet jeg har lovet uten å ta betalt for det, det har jeg sagt fra begynnelsen, og med Magne som hjelp er jeg veldig trygg på at det skal gå fint, tusen takk Magne :) Dette gjør jeg fordi jeg ønsker og fordi jeg elsker det vi holder på med, både ute i felten og på dette forumet. Jeg har sett gjennom disse årene for noen aldeles fantastiske mennesker som driver med edderkopper og deres kjærlighet til naturen, derfor er jeg heller ikke bekymret for hvordan vi skal kunne finansiere ting og tang, vi har klart det før, så skal vi klare det nå, helt bestemt.

Og Kjetil... Du skal IKKE beklage noe som helst, du skrev en veldig flott og utarbeidet søknad som var meget godt begrunnet, så dette må ikke du tenke på som "din feil", slikt vil jeg ikke høre, hører du?  ;D Jeg skriver dette slik fordi Kjetil kjenner meg og vet at når jeg blir "helt oppi en sak" så kommer mitt nord-norske lynne frem og da kan det bli litt saftige uttalelser :D Og grunnen til at jeg sier at du absolutt ikke skal skylde på deg selv i denne saken Kjetil, er fordi du er en som vi alle setter meget stor pris på, og så er du jo guru'en vår skjønner du :D

Mvh
Annie
« Last Edit: November 09, 2012, 04:45:47 PM by Annie »
"One Act Of Kindness Can Change The World."

Offline Frank Alm Haugen

• Seniormedlem
Det var kjempe flott skrevet Annie :)
Du har fullstendig rett i at Kjetil har gjort dette på beste måte. Og all beundring til han og mange av dere andre som jeg har kontakt med dette forumet.

Dette er ikke første gang at noen med gode prosjekter og som spør om små beløp får avslag.
Det kan være mange grunner til det. Ofte er det snakk om følelser, interesseområder, nettverk og politikk og strategiske forbindelser. Sånn er det bare.

Selv om Artsdatabnken var en av de største vinnerne i statsbudsjettet, så er det mange som har gode prosjekter og når kaken skal fordeles, så er det mange gode prosjekter som ikke får smuler en gang.

Det er viktig å ha et videre godt samarbeid med artsdatabanken og andre man har mottat midler fra tidligere. Man kan sikkert søke om midler til kurs og reisevirksomhet. Det er ikke slik at Artsdatabanken og departementer har gått tomme for midler.

Her kommer noe viktig: Departmentene har som regel store ubrukte beløp, som skal brukes i 2012 og det gjelder nå å få tak i litt av disse pengene.

Det er stund siden jeg kjente noen personlig i regjeringen, men jeg synes at du skal omformulere søknaden bitte litt og rette den direkte mot departementet.
Det hade vært lurt å profilere Edderkoppkroken som et alternativt og få til et møte med statssekretærene og personlige rådgivere til ministerene.

Neste gang man har tenkt seg til utlandet på kongress, så hadde spurt UD om støtte.

Edderkoppkroken er ikke bare et sted hvor likesinnede møtes med sin hobby, men er en viktig ambassadør for Norge.
Jeg vet ikke om det er andre representanter fra Norge på kongresser og i nettverk med kollegaer i utlandet. Jeg var en gang i noe greier i forsvaret og skulle trene på noe i USA og jeg husker fremdeles hva som ble fortalt før avreise, der er ikke bare soldater men ambassadører for Norge.

Nå har Norge fått en kjempe grei og klok utenriksminister og det kan være at han liker Edderkoppkroken. Poenget er at ved deltakelse på kongresser, så er dere ikke bare repr. for Edderkoppkroken men vil av andre bli husket for gruppen fra Norge.

Edderkoppkroken er som gründere, man tenker på saken og ikke penger. Det er helt naturlig og jeg er ikke noe bedre selv.

Send søknad vedr. bokprosjektet til "fritt ord" og direkte til kulturdep. Det ville være synd å spise av evt. fremtidige inntekter fra bokprosjektet.
Lag budsjett over hva Annie og andre burde hatt i godtgjørelse og tilpass søknaden på en moderat måte i forhold til dette.

Hvis man tar imot penger fra kapitalister eller konsern, så er dette seriøse folk som ikke forventer noen føringer eller noe tilbake.
Det hender at de ønsker at man skal komme å holde foredrag eller bli nevnt på forumets side eller i beretninger.

Tror mange transportører og rederier vil bli positivt overrasket over Edderkoppkroken og at de kanskje kan finne nye arter på deres områder. Det er mange hyggelige folk i disse miljøene og hvis man finner noe nytt hos dem, så tror jeg pengene sitter løsere.

Kjetil, jeg vil på nytt understreke at du har gjort alt etter boka og jeg sitter med en følelse at avslaget skyldes helt andre grunner.

Offline Annie

• Artskoordinator
  • **
Veldig godt skrevet Frank, og jeg vil gjerne få underskrive på hvert ord du har skrevet her :)

Dette vi gjør (både her inne og ute i felten) har alltid vært styrt av ideologi og en dyp interesse og kjærlighet for naturen og edderkoppene som er noen fantastiske skapninger. Vi har igrunnen aldri tenkt på dette med penger eller økonomi, vi har bare gjort dette fordi det er noe dypere som driver oss, og det tror jeg at jeg kan tørre å si for alle som er her inne.

Tusen takk for meget gode innspill Frank, det du kommer med synes jeg virkelig er meget gjennomtenkt og riktig. Noen ganger hjelper det om man går til "toppen" og det tror jeg er veldig riktig i dette tilfellet. Jeg er også enig med deg i det siste du skriver om at avslaget skyltes helt andre grunner, jeg sitter med den samme følelsen.

Mvh
Annie
« Last Edit: November 09, 2012, 05:57:36 PM by Annie »

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
Jøss, tusen hjertelig takk for deres fine ord, Annie og Frank. Det varmer.

Jeg synes dere er for snille med meg. Jeg er ikke så god til å skrive søknader og jeg burde nok ha spurt noen om hjelp. Mne godt å vite at dere er fornøyd, det er egentlig nok for meg.

Jeg er selvsagt enig med deg Annie i at edderkoppfaunaen vår ikke er godt nok undersøkt. Ett av mine poeng er at det ikke er godt nok å "bare" finne nye arter for landet. Skal vi kunne plasere dem "rett" på en rødliste eller forstå deres utbredelse i Norge trenger vi noe som er vel så viktig som data om tilstedeværelse i Norge, d.v.s. data om habitatkrav, utbredelse, taksomonisk status (det kan jo plutselig dreie seg om en annen hittil ukjent art, se på Zelotes "acantha" og Dictyna palmgreni), fenologi og så videre. Så å finne arten i Norge er bare starten. Kanskje det er dette vi burde fokusere mer på ved enste søknad?Jeg har noen ideer allerede!

Tusen takk for at du fremdeles vil hjelpe oss Annie. Vi vet alle hvilken utrolig innsats du har lagt ned i å lage registrere arter på Artsobservasjoner og lage og organisere ulike lister her på firumet. Vi trenger deg! Men siden dete er offentlig tråd så synes jeg det er viktig å få sagt at mitt uttrykk for skuffelse er kun det og ikke en kritikk mot Artsdatabanken. De har som sagt sine retningslinjer og de gjør en god jobb med å fordele midler, synes jeg. Det er bare synd at vi ikke kunne bli tilgodesett med det relativt beskjedne beløpet vi søkte om. Og som Frank sier, vi kan og vil søke ved senere anledninger!

Det du skriver Frank, gir meg ideer til endel ting vi kan gjøre i fremtiden; både når det gjelder søknader til utgivelse av edderkoppboka vår (der har jeg allerede hatt endel ideer lenge) og til kartlegging o.l. Jeg ser bl.a nå for meg at vi søker følgende institusjoenr om støtte:

1. MD
2. Det nye Miljødirektoratet
3. "Fritt ord" pluss KD (boka)
4. Storkonsern og samfunnsaktører (Frabnk har allerde envnt noen i denne og andre trpder)

Når jeg får litt bedre tid (har boklansering og prosjektering av en stor edderkopputstilling å tenke på nå, mer om det siste kommer!) skal jeg sett meg ned og utferdige en søknad til MD om støtte til foreningen slik at vi kanskje kan få midler til Annie og drift av nettstedene vår (jeg kommer til å inkludere Magnes om han ikke har noe imot det).

Så det du forteller oss, Frank, er som sagt veldig nyttig og ikke minst inspirerende. Vi skal jobbe videre med dette.

Og takk igjen begge to for varmende ord.

Men nå må jeg ta helg. Det begynner å bli seint på kvelden!

Kjetil

Offline Annie

• Artskoordinator
  • **
Du fortjener hvert ord Kjetil, du vet jeg alltid sier det jeg mener (noen ganger kanskje for mye, men det er nå engang slik jeg er) og jeg gjør det fordi jeg "tenker" med hjertet mange ganger, hjernen kobler litt ut av og til, spesielt når noe jeg bryr meg om engasjerer.

Alle her inne på forumet er utrolig gode og engasjerte mennesker som hjelper hverandre, deler av erfaringer og er rause med gode ord, slikt er godt og oppbyggende for alle tror jeg :)

Når det gjelder dette med økonomiske midler så er jo det en ting som ville ha hjulpet oss til å få ting litt mer i perspektiv og som gjør det hele litt lettere når man skal gjennomføre ulike prosjekter. Dette kan også være med på å få interessen og også engasjementet enda større rundt om i Norges land, fordi jeg tror nemlig at det er mange som godt kunne tenke seg å være med i denne gjengen her :)

Og til sist: Tusen takk for gode ord Kjetil, slikt varmer. Jeg gjør dette fordi jeg liker det, jeg har aldri tenkt økonomi, men det er klart at når man jobber opp mot artslister og innføring av nye funn så tar dette tid (igjen, dette er noe jeg gjør fordi jeg liker det), men jeg bare vet at ting kommer til å ordne seg og uansett så vil jeg være her og hjelpe til så mye jeg kan, noen ganger blir det mindre, mens noen ganger mer, slik er jo dette livet. Jeg skal gå igang med å legge inn mange funn så snart det hele har ordnet seg mht til noe av det tekniske på Artsdatabanken. Jeg vet ikke når de kommer med en ny versjon, det var iallefall snakk om det for en tid tilbake. Problemet har vært at jeg ikke får lagt inn alt det jeg skal, og da blir jeg frustrert, så jeg avventer og ser litt. Men jeg skal legge alt inn, det lover jeg :)

Mvh
Annie

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
@Kjetil

Min blogg er utgiftsfri så det trenger du ikke tenke på.

Magne.

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Annie

• Artskoordinator
  • **
Men du bruker veldig mye tid på å oppdatere og bloggen din er en enormt stor ressurs når det kommer til edderkopper Magne, så jeg synes absolutt du burde få en del for det arbeidet du gjør, det er velfortjent. :)

Mvh
Annie

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
@Annie

Vel, det er hobbyvirksomhet. Så lenge jeg har glede av det vil det fortsette. Det som har tatt mest tid er å hjelpe til med identifiseringen ut fra bildene som legges ut.

Det som gleder og imponerer meg, er at vi nå har fått så mange medlemmer på forumet som investerer i utstyr og bruker sine ressurser på kartlegging av edderkopper. Jeg tviler på at alle de som har fått tildelt midler bruker så mye private ressurser på sin hobby som edderkoppfolket her inne gjør. Og med ressurser mener jeg både finansielle og tidkrevende ressurser, både til egen kartleggingsinnsats og for å hjelpe andre. Om det noensinne vil bli verdsatt utover forumet og medlemmene her inne, er jeg oppriktig usikker på.

Magne.

Offline Tomas Husdal

• Æresmedlem
Nå vet ikke jeg hvordan du formulerte søknaden din Kjetil (tviler ikke på at den var gjennomtenkt og godt formulert), men jeg legger merke til at de fleste prosjektene som fikk støtte har et mer konkret mål enn bare generell kartlegging (og flere innbefatter genetiske undersøkelser). Kan det være en ide at vi definerer en rekke mer "nyttige" prosjekter, f.eks sammenligning av artssammensetninger geografisk eller habitatmessig, eller kanskje et skikkelig tak for å kartlegge utbredelsen av myrmecophile edderkopper?

Tomas