Det var kjempe flott skrevet Annie

Du har fullstendig rett i at Kjetil har gjort dette på beste måte. Og all beundring til han og mange av dere andre som jeg har kontakt med dette forumet.
Dette er ikke første gang at noen med gode prosjekter og som spør om små beløp får avslag.
Det kan være mange grunner til det. Ofte er det snakk om følelser, interesseområder, nettverk og politikk og strategiske forbindelser. Sånn er det bare.
Selv om Artsdatabnken var en av de største vinnerne i statsbudsjettet, så er det mange som har gode prosjekter og når kaken skal fordeles, så er det mange gode prosjekter som ikke får smuler en gang.
Det er viktig å ha et videre godt samarbeid med artsdatabanken og andre man har mottat midler fra tidligere. Man kan sikkert søke om midler til kurs og reisevirksomhet. Det er ikke slik at Artsdatabanken og departementer har gått tomme for midler.
Her kommer noe viktig: Departmentene har som regel store ubrukte beløp, som skal brukes i 2012 og det gjelder nå å få tak i litt av disse pengene.
Det er stund siden jeg kjente noen personlig i regjeringen, men jeg synes at du skal omformulere søknaden bitte litt og rette den direkte mot departementet.
Det hade vært lurt å profilere Edderkoppkroken som et alternativt og få til et møte med statssekretærene og personlige rådgivere til ministerene.
Neste gang man har tenkt seg til utlandet på kongress, så hadde spurt UD om støtte.
Edderkoppkroken er ikke bare et sted hvor likesinnede møtes med sin hobby, men er en viktig ambassadør for Norge.
Jeg vet ikke om det er andre representanter fra Norge på kongresser og i nettverk med kollegaer i utlandet. Jeg var en gang i noe greier i forsvaret og skulle trene på noe i USA og jeg husker fremdeles hva som ble fortalt før avreise, der er ikke bare soldater men ambassadører for Norge.
Nå har Norge fått en kjempe grei og klok utenriksminister og det kan være at han liker Edderkoppkroken. Poenget er at ved deltakelse på kongresser, så er dere ikke bare repr. for Edderkoppkroken men vil av andre bli husket for gruppen fra Norge.
Edderkoppkroken er som gründere, man tenker på saken og ikke penger. Det er helt naturlig og jeg er ikke noe bedre selv.
Send søknad vedr. bokprosjektet til "fritt ord" og direkte til kulturdep. Det ville være synd å spise av evt. fremtidige inntekter fra bokprosjektet.
Lag budsjett over hva Annie og andre burde hatt i godtgjørelse og tilpass søknaden på en moderat måte i forhold til dette.
Hvis man tar imot penger fra kapitalister eller konsern, så er dette seriøse folk som ikke forventer noen føringer eller noe tilbake.
Det hender at de ønsker at man skal komme å holde foredrag eller bli nevnt på forumets side eller i beretninger.
Tror mange transportører og rederier vil bli positivt overrasket over Edderkoppkroken og at de kanskje kan finne nye arter på deres områder. Det er mange hyggelige folk i disse miljøene og hvis man finner noe nytt hos dem, så tror jeg pengene sitter løsere.
Kjetil, jeg vil på nytt understreke at du har gjort alt etter boka og jeg sitter med en følelse at avslaget skyldes helt andre grunner.